Nixdorf
Tagság: 2003-09-15 19:28:14 Tagszám: #6592 Hozzászólások: 1
|
2. Elküldve:
2003-11-18 12:24:49 |
[1.] |
Az 5-ös DivX codec használata
Az 5-ös sorozatszámú DivX codec a legújabb codec a DivXNetworks-tõl, gyakorlatilag a 4-es codec utódja, azaz beállításuk igen hasonló. Várhatóan az 5-ös codec is idõrõl idõre frissül majd. Kompatibilis mind a DivX3, mind a DivX4 codec-ekkel.
Jelenleg a codec alap és Pro verziója hozzáférhetõ. Az alap verzió néhány dologgal kevesebbet tud, mint a Pro verzió, viszont nincsen benne pop-up reklám. Ha a Pro verziót szeretnénk használni, de reklámok nélkül, akkor ezt kétféleképpen lehet megoldani: vagy megvesszük a teljes, reklámmentes Pro csomagot 30 dollárért, vagy telepítünk egy tûzfalprogramot, ami a GAIN_TRICKLER_3102.EXE-t nem engedi a hálózatra kapcsolódni.
A kódolás beállítására a Gordian Knot-ban a legegyszerûbb. Csináljunk mindent úgy, ahogyan az A Gordian Knot használata címû leírásban szerepel (vágás, átméretezés, stb.), egészen addig, hogy az .AVS file-t elmentjük (Preview ablak -> Save). A GKnot-ban használjuk a 4-es DivX codec-et, mivel a bitrate kiszámításában a 3.11alpha codec más módszert használ (DivX3 - 1k=1024; DivX4/5 - 1k=1000). Az eltérõ tömörítési tulajdonságok miatt a Bits/(Pixel*Frame) értéke akkor jó, a 3.11 codec használata esetén ideálisnak mondott 0.20-nál (1 CD), ill. 0.27-nél (2 CD) az 5-ö codec használatakor kb. 10-20 %-al alacsonyabb.
A valódi videokódolást a VirtualDub-al fogjuk végezni. Nyissuk meg a GKnot által generált .AVS file-t, a Video menüben pedig állítsuk be a Fast recompress pontot:
Ezek után a Video menübõl válasszuk ki a Compression pontot, majd itt az 5-ös DivX codec-et:
Beállítani a Configure gomb lenyomásával lehet, ekkor egy 4 füllel rendelkezõ ablak nyílik meg (DivX Codec, Deneral Parameters, Advanced Parameters, Manage Settings).
A DivX Codec fül
A 4-es codec-hez hasonlóan az 5-ös codec is 3 féle kódolási módot ismer:
1-pass: Az összes frame azonos, konstans bitrate értékkel kerül bekódolásra.
1-pass quality-based: Az összes frame azonos mértékben kerül tömörítésre (pl. 3x tömörítéssel).
2-pass: Kétmenetes kódolás. Az elsõ menetben a codec végigvizsgálja a filmet, a második menet során pedig úgy használja az elsõ menet során nyert adatokat, hogy a kódolás a lehetõ leghatékonyabb legyen. Ez adja a legjobb minõséget a (beállításhoz képest) legbiztosabb fileméret mellett, így a továbbiakban errõl a módról lesz szó.
Encoding bitrate: Itt lehet beállítani a kívánt átlagos bitrate értékét. A 1-pass quality-based mód kiválasztásakor a Quantinizer csúszka jelenik meg helyette, ahol a kívánt tömörítési értéket lehet beállítani.
A 2-pass mód kiválasztásakor az alábbi két mezõ aktívvá válik:
Log file: Ugyanaz mint a 4-es codec esetében, azaz az elsõ menet során szerzett adatok ebben a file-ben kerülnek tárolásra, és innen olvasódnak be a második menet során.
MV file: Motion Vector file. A motion compensation vektoradatait tárolja. A motion compensation (ha jól értettem) abból áll, hogy a codec megpróbálja egy adott frame mozgalmasságát az elõtte és utána levõ frame-ek mozgalmassága alapján megbecsülni. Ha használjuk ezt a file-t, akkor a második menet során ezt a becslést már nem kell elvégezni, azaz a kódolás gyorsul.
A következõ 3 funkció csak a codec Pro verziójában éhetõ el:
Use Quarter Pixel: Az MPEG filmek képe 16x16 pixeles blokkokból áll. Ez a funkció a motion compensation hatékonyságát hivatott növelni azáltal, hogy ezeket a blokkokat negyedeli fel. Így a codec a mozgás megbecsülését kvázi nagyobb felbontás mellett, azaz finomabban végezheti el (viszont valószínûleg lassabban).
Use GMC: Global Motion Compensation. Akkor hasznos, ha csak a kép bizonyos részei mozgalmasak, más részei viszont nem.
Use Bidirectional Encoding: Szintén a már említett becsléssel kapcsolatos. Lényege, hogy már nem csak a film elejétõl a vége felé nézi a mozgást, de visszafelé is (vagy valami ilyesmi. :), így javítja a képminõséget.
Write DivX MP4 file: Ez is csak a Pro verzióban található meg, és az eredmény MPEG-4 szabványnak megfelelõ formátumú kiírására szolgál. Mivel jelenleg emellé hangot (még) nem lehet tenni, ezért használatának nincs értelme.
Quick Config CLI: Ha valaki olyan elvetemült, hogy a codec-et inkább parancssorból paraméterezi, akkor itt megteheti :).
A General Parameters fül
Itt elvégezhetjük a kép vágását és átméretezését is, de ha a GKnot-al készítjük az .AVS file-t (mint az fentebb le vagyon írva), akkor a vágást és átméretezést az Avisynth megcsinálja, tehát itt nem kell újra megcsinálni.
Psychovisual Enhancements: Mintegy lemodellezve az emberi látást, a kódolás során figyelembe veszi, hogy az emberi szem milyen színekre, effektekre, stb. érzékeny, és ezek minõségét kiemelten kezeli. Így ezen funkció engedélyezése a látható mozgókép (!) minõségét hivatott javítani, azaz pl. screenshot-ok összehasonlításánál rosszabb eredményt is adhat. Engedélyezve Light, Normal, Strong erõsségi fokozatban lehet használni, de a CLI-ben (parancssor, lásd feljebb) többet is be lehet állítani.
Pre Processing Source: Csak a Pro változatban lehet használni, a forrás zajszûrésére szolgál. Használata csak nagyon zajos forrás esetén indokolt, azaz az esetek többségében nincs rá szükség. Fokozatai: Light, Normal, Strong, Extreme.
Max Keyframe interval: Ez az érték valószínûleg sokaknak ismerõs. A két keyframe közötti maximális frame-számot adja meg, azaz ennél távolabb nem lehetnek. A 300-as érték PAL filmek esetén 12 másodpercet jelent, ez szabadon variálható.
Scene change treshold: Annak az érzékenységét szabályozza, hogy a képben milyen fokozatú változást érzékel jelenetváltásnak. Ez azért fontos, mert jelenetváltásoknál keyframe-et rak be.
Source Interlace: Csak a Pro változatban lehet használni. A cikk eredeti szerzõje egyértelmûen az All frames are progressive beállítást favorizálja. Ha a forrás interlaced, akkor érdemesebb az Avisynth-el elvégezni a deinterlace-t (lásd a GKnot cikkben).
Az Advanced Parameters fül
MaximumMinimum quantizer: Ezek is ismerõsek lehetnek a 4-es codec beállításaiból (a Nandub-ban DRF-nek hívták õket). Talán a minõségre legnagyobb hatással bíró beállítások ezek, a tömörítés maximálisminimális értékét állítják be. Értékük csökkentése jobb minõséget és nagyobb fileméretet eredményez, a növelése értelemszerûen ennek ellentettjét. Meg kell találni a két érték között a megfelelõ egyensúlyt. Ha a két érték megegyezik, akkor az gyakorlatilag a 1-pass quality based módnak felel meg. Ha a minimális érték magasabb a maximális értéknél, akkor a maximális (alacsonyabb) értéken történik a kódolás.
RC averaging period, frames: Rate Control. Ennyi frame-et vizsgál meg a codec ahhoz, hogy eldöntse, egy adott frame-et milyen bitrate-el kódoljon be. Ha értékét emeljük, akkor a film minõsége jobb lesz, viszont a codec nehezebben vált át a hirtelen gyors/lassú vagy lassú/gyors jelenetváltásoknál, ami méretbeli problémákat okozhat. Az alap 2000 megfelelõ.
RC reaction period, frames: Tulajdonképpen a codec "adaptálódásának" sebességét határozza meg. Minnél magasabb ez az érték, a codec annál gyorsabban reagál a lassú/gyors és gyors/lassú váltásokra, de ez a gyors részek minõségének javulása mellett rontja a lassú részek minõségét. Az alap 10 megfelelõ.
Rate control down/up reaction: A motion detection (mozgalmasság érzékelése) érzékenységét állítja be, mint a Nandub hasonló funkciója. Minnél kisebb ez az érték, annál magasabb bitrate-el kódol a codec, mivel a lsassabb részekrõl is azt hiszi, hogy mozgalmasak. Ez a minõségre jó hatással van, de növeli a file méretét. Az alap 20 általában megfelelõ.
Use data partitioning: Online (streaming) továbbításkor lehet hasznos (?), de nem sok értelme van.
Performance/quality: Funkciója megfelel a 4-es codec azonos nevû funkciójának, azaz azt állítja be, hogy a codec mennyi idõt töltsön azzal, hogy megtalálja az egyes frame-ek betömörítésének legmegfelelõbb beállításait. Öt fokozatban állítható, értelemszerûen a leglassabb (Slowest) adja a legjobb minõséget, ettõl fölfelé pedig fokozatosan nõ a kódolás sebessége és romlik a minõsége.
DivX MP4 Creator: Itt egy már meglevõ AVI filmet alakíthatunk át szabványos MPEG-4 formátumba, de a cikk elején említett ok (nem lehet hangot hozzáadni) ennek nincs sok értelme (még).
Ha készen vagyunk, nyomjuk OK-t a codec beállításaira, majd a File menübõl válasszuk ki a Save as AVI (vagy F7) pontot, amivel elkezdhetjük magát a kódolást, és adjuk meg az elmentendõ filmünk helyét és nevét. Ha 2-pass kódolást csinálunk, akkor elõször csináljuk meg a beállításokat 2-pass, first pass alatt (elsõ menet), majd a file mentésekor jelöljük be a Add operation to job list and defer processing pontot:
Így nem kezdi el azonnal a kódolást, hanem csak az elvégzendõ munkák listájához (job list) adja hozzá. Ekkor visszamehetünk a codec beállításaihoz, és beállíthatjuk a 2-pass, second pass módot (minden mást hagyjunk ugyanúgy!), majd azonos módon hozzáadhatjuk a job list-hez. Ezek után hozzuk elõ a File menübõl a Job control... (F4) ablakot:
A kódolás elindításához csak rá kell kattintani a Start gombra, és a Virtualdub elõbb az elsõ menetet, majd a második menetet csinálja majd meg. Így nem kell a kettõ között foglalkozni vele, de természetesen külön-külön is meg lehet csinálni a két menetet.
A hang elkészítése és a videoval való összefésülése a már ismert módon zajlik, de a GKnot-ból is elkészíthetjük.
|
|
|