Találatok száma: 3486 üzenet |
|
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
33441. Elküldve:
2009-10-22 12:09:47 |
[2851.] |
Jó, akkor pofátlan vagyok...
Megengedtem magamnak, hogy ne a genetikára fogjam a félösség átvitelét az utódokra - ez nagy eretnekség.
Megengedtem magamnak azt hinni, hogy a tudomány és gyakorlat kapcsolatában a tudománynak kéne magyarázatot adni a gyakorlat tapasztalataira, nem pedig a gyakorlatot kell elítélni (vagy elhallgat/tat/ni), ha a tapasztalat nem azt mutatja, amit a tudomány állít - ez még nagyobb eretnekség.
Megengedtem magamnak - ráadásul kívülállóként - nem belépni a mudis fórum aktuális "frontjával" összeütközö véleményeket megnyilvánítani - ez nagyon nagy eretnekség.
És végül megengedtem magamnak, hogy hazug reakciónak tartsak egy engem hazugan rágalmazó reakciót a fórum mindettudójától - ez a legnagyobb és megbocsáthatatlan eretnekség?
Ha genetikailag öröklödne a félösség, akkor elég csak a megfelelö egyedek kiválasztása a tenyésztéshez és minden más tényezöt figyelmen kívül lehet hagyni.
Az alapján, amit én írtam, nem annyira fontos a fedezökan kiválasztása, de annál fontosabb a szuka kiválasztása és az, hogy a kölykök elsö heteikben milyen környezetben nönek fel. Ebböl kifolyólag például arra is ügyelni kell, milyen MÁS kutyákkal (söt emberekkel is) kerülnek kapcsolatba, akiktöl tanulhatják a viselkedésformákat. És vigyázni kell a további környezet behatásaira is. /Adunak megjegyzés: azért fontosabb az elsö néhány hét, mert ekkor rögzödnek az alap-reakciók, ez a bevésödés, ez már (az alap szintjén) nem fog késöbb változni, erre épül a nevelés és a szocializáció hatása./ Ráadásul mindez érvényes a prenatális idöszakra is!!! Természetesen mindez - és ezt többször leírtam - csak abban az esetben érvényes így, ha nincsen a szülökben valamilyen (genetikailag vagy más módon) örökletes tényezö (betegség, károsodás), amely hatásaival a félösség küszöbét alacsonyabbra állítja. De ekkor nem maga a félösség öröklödéséröl van szó.
Mondd, csak szerintem keményebbek a ez én leírásom alapján a követelményekek a félösség csökkentéséhez vezetö feltételek megalakításához, mint a genetikus öröklödésnél???
Még mindig úgy gondolod, hogy a hsz-aim ezt sugallják: "Hajrá, tenyésszen mindenki minden kutyával, ha félős, ijedős, laposkúszásban közlekedik, nem mer elmozdulni a gazdájától, fáj neki az élet, az se baj! Gyuri megmondta, nem bizonyított, hogy ez öröklődik, úgyhogy szabad a vásár!"???
Mivel nincsenek semmilyen biológiai, orvostani, kinológiai, stb. tanulmányaim, ezért nem is ér semmit a szavam e témákban (ezt ne feledd, kismakacska). Viszont az egyetemen sok mindent és eléggé mélyen megtanítottak a logikából, a bizonyításelméletröl, a statisztikáról és a hibalehetöségekröl. Ezért nem tudom sokszor elfogadni bizonyítottnak az olyan dolgokat, ahol evidensen "elfelejtettek" nagyon sok tényezöt.
Itt a fórumon - ahol lényegében senki nincsen tisztában pl. a félösség/agresszivitás/idegrendszer/érzékenység/bizalmatlanság fogalmak értelmével és sokan egyenlöségjelet tesznek mindezek közé és sokaknak fogalmuk sincsen pl. mi a külömbség az öröklött és a veleszületett tulajdonságok közt - nagyon könnyü befolyásolni sokakat féligazságokkal. A kérdés ki az, kinek lesz ebböl haszna. Azt én nem tudom, de az a nagyon erös érzésem, hogy a mudi, mint fajta nem lesz az.
Mindenki megnyugtatására: nem szándékozom tovább vitatkozni Katival
|
|
[válaszok erre: #33447]
|
[előzmény: (32983) Csenkeszke, 2009-10-20 15:36:42]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
33402. Elküldve:
2009-10-22 09:08:19 |
[2852.] |
Ezt nem tudnád érthetöen elmagyarázni a digi fényképezögép fehéregyensúly-moduljának is?
|
|
|
[előzmény: (33183) zöldbors, 2009-10-21 12:43:08]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
33399. Elküldve:
2009-10-22 09:05:55 |
[2853.] |
Szép jó reggelt mindenkinek!
"Hogyan látszik egy 2 hetes babán, hogy okos?"
- Hát úgy, hogy valaki magát látja benne
|
|
|
[előzmény: (33326) Szilaj, 2009-10-21 19:34:53]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32978. Elküldve:
2009-10-20 15:09:42 |
[2854.] |
Hát már honnét tudjam? (Ez mindkét kérdésedre a válasz). A választ nem tudom - de én tudom, hogy nem tudom.
Én itt nem sok mudival találkozom...
|
|
|
[előzmény: (32973) Aduaneros, 2009-10-20 14:57:16]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32969. Elküldve:
2009-10-20 13:59:09 |
[2855.] |
Ez minden rendben van,nem is írtam mást - csak nem biztos, hogy mindezért a gének a felelösek.
|
|
|
[előzmény: (32947) KG, 2009-10-20 12:29:52]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32968. Elküldve:
2009-10-20 13:57:07 |
[2856.] |
Kati, már ne haragudj, de ez már kissé hisztérikus és kissé hazug reakció.
Hányadszor van már, hogy Te (is) azt adod a számba (billentyüzetembe), amit én sosem írtam vayg mondtam vagy egész más környezetben, mint, amit csinálsz abból? Azt hiszem, nem csak én tehetek arról, hogy olyan ritkán vagy képes megérteni, hogy nem arról beszélek, amit Te olvasol nálam.
1) Egy szóval nem említettem SOSEM, hogy félös kutyával legyen tenyésztve, mégha ezt többen sokszor a számba tették - söt, szó szerint leírtam, hogy én sem tenyésztenék félös kutyával és hogy miért nem. Csak az én indokaim nem a génekhez voltak kötve.
2) Azt akartam megmutatni (és szerintem ezt Te nagyon jól megértetted, csak nem akarod elfogadni), hogy ha magát a félösséget nézzük és annak az ún. GENETIKUS öröklödését, ARRA hivatkozni nem korrekt. Kissé a te szavaiddal élve, ha a "gének játékával" keletkezik a szülök "génkészletének" "rekombinációjával" azok "véletlenszerü variációja" - de ennek a folyamatnak az eredménye a félösség "átadásának" szempontjából nem ad relevánsan összefüggést a szülöknéli elöfordulással és ezt még a külsö tényezök hatása elött, akkor nincsen miért GENETIKUS öröklödésre hivatkozni. Ez minden, amit írtam ERRÖL.
A Ssaccinak adott válaszban leírtam, miért nem tartom korrektnek, ha az "eredményt" csak egy bizonyos idö után vizsgálva és kizárva a külsö behatásokat CSAK a "gének játékának" tekintjük.
És ugyanúgy leírtam, hogy miért (IS) lehetséges, hogy a félénk szuka kölykei (ill. félénk kutyák közt élö kölykök) közt több lesz félénk - a genetikai háttértöl függetlenül.
Ha Te valami mást olvastál, akkor .
|
|
[válaszok erre: #32973 #32983 #32990]
|
[előzmény: (32938) Csenkeszke, 2009-10-20 11:45:13]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32960. Elküldve:
2009-10-20 12:46:41 |
[2857.] |
Szerintem az agresszivitás (és a legtöbb idegrendszeri tulajdonság) ugyanaz a kérdés, mint a félösség. De maga az agresszív hajlam (mint a legtöbb idegrendszerrel kapcsolatos hajlam) egy nagy teoretikus kérdés - mint az ún. epilepsziára való hajlam. Magát a hajlam mindig "jelen van" minden egyénnél - máskülönben soha semmilyen körülmények közt nem történhetne meg, hogy egy egyén az adott hajlamhoz kapcsolatos viselkedésformát mutassa. tehát pl. hogy akár csak a legelenyészöbb módon is agresszíven viselkedjen. Ez pedig, természetesen, lényegében lehetetlen - úgy kutyáknál, embereknél, mint bármilyen élölénynél. A kérdés tehát csak a küszöb mértéke, hogy a viselkedésforma elöjöjjön. Konkrétan az agresszivitásnál ez annyira fel - le módosul a külsö tényezök hatására, hogy lehetetlen a küszök alapértékéröl beszélni, mindig csak az aktuális küszöböt vizsgálhatjuk.
Ezért nem hiszem, hogy maga az agresszivitásra a hajlam lenne örökletes (itt ugyanúgy érvényes, hogy ismételt almokból külömbözö mértékben mutatható ki az utódoknál, mint a félösségnél), de - szintúgy, mint a félösségnél - örökletes lehet valami, ami eltolja bizonyos irányban a küszöböt. Pl. betegség, agykárosodás. De ebben az esetben nem a nagyobb mértékü agresszivitás öröklödéséröl kéne beszélni, mert az már csak okozat. Mellesleg, nem hioszem, hogy a kutyáknál más lenne a helyzet, mint az embereknél, ahol a túlzott agresszivitásnak mindig van valami kiváltó oka, "Csak úgy" nem szoktak agresszívek lenni, még az agresszívebbek sem.
Itt jön be egy teoretikus kérdés: Mikor beszélünk öröklödésröl? Az alábbi esetek csak a lehetöségek kis részét képezik:
1) A megtermékenyítés pillanatában meghatározott és továbba változ(tathat)atlan tulajdonságok esetében?
2) A megtermékenyítés pillanatában a szülök tulajdonságaiból az utódban a születése pillantában megtalálható tulajdonságok esetében?
3) A szülök életében megtalálható tulajdonságok közül az utódokban az ö életük során megtalálható tulajdonságok esetében?
Csak az 1) esetben beszélhetünk (esetleg) kizárólag genetikailag meghatározott öröklödésformáról, a másik kettönél nem, mert 2)-ben már elöjöhetnek a prenatális korbani behatások, szülés alatti komplikációk, 3)-ban pedig már a szülök vizsgálatában is tévedhetünk, ha nem a megtermékenyítés pillanatában vizsgáljuk öket, szintúgy az utód is a szüléstöl a vizsgálat pillantáig milliónyi külsö behatás befolyása alá esik, amelyek bármelyike vezethet bizonyos tulajdonságok megváltoztatásához. Illetve elfogadható lehet, ha az adott tulajdonság idöben (majdnem) változatlan - pl. külsö jelek.
Az idegrendszeri tulajdonságokat sosem tudjuk az 1) esetben vizsgálni, ezért nehéz valamit mondani a genetikai hátterükröl. (Bár ez igaz bármilyen más nem konstans értékü tulajdonságról).
A rókás esettel és a kutyafajtákkal nekem az a bajom, hogy azok a 3) esetet képviselik, de Te az "eredményeket" a tulajdonságok genetikus eredetének bizonyításaként veszed. Én csak azt írtam, hogy ugyanolyan mértékben bizonyítja a "szociális hatások" befolyását. Azaz konkrétan nem bizonyítja az egyiket sem. Bármilyen statisztikán alapuló kiértékelö rendszernél minél több behatást kell értékelni és csak a bizonyítottan nem összefüggöeket szabad kihagyni, különben az ilyen rendszernek semmilyen értéke sincsen és "hasracsapós" eredményeket adhat. Egy kézlegyintéssel elintézni a milliónyi lehetséges behatást, mint ebben az esetben és csak a genetikára kenni mindent - ne haragudj, de ez minden, csak nem éppen tudományos hozzáállás.Ha még mindig nem érted, miért nem tudom elfogadni a rókákat, mint a genetikai öröklödés bizonyítékát, akkor sajnálom, ennél részletesebben nem szándékozom mogyarázni. Viszont én meg nem értem, hogy jön Nálad a kunkorodó farok kialakulása az idegrendszerhez...
Ja, és köszönöm a burkolt antibókot, de hidd el, nem vagyok a látókörömre büszke, mert sosem lesz olyan széles és olyan mélységü, mint ahogyan szeretném.
|
|
[válaszok erre: #32981]
|
[előzmény: (32328) Ssacci, 2009-10-16 19:27:20]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32932. Elküldve:
2009-10-20 11:14:42 |
[2858.] |
Elnézést, hogy kissé késöbben válaszolok Neked is , késöbb majd Ssaccinak is. A két válasz azért összefüggésben lesz.
Az "erös összefüggést" én úgy értettem (és abból indultam ki), hogy akkor beszélhetünk erröl, ha az utódok veleszületett "alap jellemének" "összetevöi" legnagyobb részben a szülök "alap jellemei" összetevöinek többé-kevésbe véletlenszerü "keveréke", tehát eléggé hasonlóképpen, mint Te írod, csak a génlészlet helyett összetevöket írok és gondolok. (Inkább az "egyenes összefüggést" írhattam volna erös helyett.)
De ha a szülök ("alap jellemmel" kapcsolatos) két adott "összetevöcsoportjából" a véletlenszerü variációjával elérhetö (és a kutyák almaiban ez nem kivételes, inkább eléggé gyakori), hogy alig található az utódokban ez "'ösösszetevökböl" valami (és esetleg folytatható a sor egy ideig az elözö generációkkal is), akkor ez nekem valahogy nem mutat sem egyenes sem erös összefüggést. Szóval ha nem mutatkozik meg az utódok alapjellemének összefüggése az ösökével és ez min. eléggé gyakori (tehát az összefüggés statisztikailag számmottevöen nehezen mutatható ki), akkor esetleg még beszélhetünk bizonyos mértékü öröklödésröl, de nehezen arról, hogy mennyire fontos a kívánatos "osszetevövel" rendelkezö szülök kiválasztása az öröklödés szempontjából. Legalábbis a genetikus alapon müködö öröklödés mellett, tehát ha az utód génkészlete (és az abból kifolyólagos tulajdosnágai) a spermium és a pete találkozásának pillanatában alakul ki.
Ez itt egy teoretikus vita, tényleg "ízlés és hitvilág" kérdése számottevö alap nélkül, hogy ki miben hisz - mert bizonyított alapja egyformán nincsen sem a külsö behatások nagyobb fontosságának, sem a genetikai háttér nagyobb fontosságának .(Kivéve azt, hogy a genetikus hatás erössége (a mi példánkban, azaz az "alap jellem" esetében kutyáknál) objektíven nagyon nehezen mutatható ki, a másik oldalon pedig többszázáves szubjektív tapasztalatok vannak.)
"ugyan mi bizonyítja azt, amit Te állítasz, hogy sok mindent, amit a gének szabályoznak, lehet szabályozni egész más hatásokkal - minden irányban?"
-Ezt a kérdést a jellem és idegrendszer esetében ugye nem gondoltad komolyan? Azért adok két nagyon extrém és szörszálhasogató példát, bár nem egészen az idegrendszerrel kapcsolatosak:
1) Átélt konkrét esemény, helyzet miatt szinte egyik pillanatról a másikra beálló korai öszülés, amely bármilyen gyógymód mellett megmarad - pedig a gének nem ezt mondják a szervezetnek.
2) Ha a fájdalomküszöb genetikusan adott, akkor ezt könnyen lehet módosítani fájdalomcsillapítóval egyik irányba és pl. az egyén kis brutál edzésével elérhetö a fordítotja is - a legkisebb érintés is a fájdalomküszöb felett lesz.
|
|
[válaszok erre: #32938 #32947 #32953]
|
[előzmény: (32278) Csenkeszke, 2009-10-16 14:12:17]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32889. Elküldve:
2009-10-20 08:15:09 |
[2859.] |
Szép jó reggelt mindenkinek!
|
|
[válaszok erre: #32890 #32936]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32815. Elküldve:
2009-10-19 12:46:37 |
[2860.] |
Ja, amíg el nem feledem:
Ha magasan az átlagon felüli intelligenciájú a gyermeked - de nincsenek tanulási zavarai vagy hiperaktivitása, akkor erre is nagyon ügyelj. Az ilyen gyermeknek nem mindig felel meg az alternatív iskola, ugyanígy a "normális" sem. Illetve a tanárok túlnyomó része nem képes "kezelni" az ilyen gyereket és ezért akaratlanul is negatívan hathat a további fejlödésére, nemcsak a tudás szempontjából! Ebben az esetben pláne fontos megismerni a leendö tanítót. (Ez a fiammal kapcsolatos saját tapasztalat. A tanító két év múlva (nemcsak a fiam miatt, természetesen) idegileg tönkretéve távozott az iskolából. Ö az elmaradottakon akart bizonyítani és nem tudott mit kezdeni a néhány "túl intelligenssel".)
|
|
|
[előzmény: (32813) AduAsz, 2009-10-19 12:38:50]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32813. Elküldve:
2009-10-19 12:38:50 |
[2861.] |
A fizetésröl nem tudok semmit sem mondani, nálunk többnyire az állami iskolák mellett indultak meg. De tankönyvet nem kell vásárolni, nem is fognak használni, legalábbis az alsó fokozaton. Ill. olvasókönyvet késöbb igen - de azt Ti, a szülök fogjátok megírni és megcsinálni saját kezüleg (legalábbis így kéne ennek lennie - ez az egyik elv). Abból fognak olvasni tanulni.
Amúgy a "tankönyveiket" saját maguk fogják írni és vezetni - és hidd el, sokkal többet ad ez nekik.
És egy valamit még el kell mondanom (ami sok szülöt elriaszt ) - Neked is be fog kelleni (ill. ajánlott lesz) szállnod a pedagógiai folyamatba. Ha más nem, a gyerekek fognak otthon eleget unszolni és kérdezgetni - és nem fognak megelégedni egy semmitmondó válasszal
|
|
[válaszok erre: #32814 #32815]
|
[előzmény: (32806) Fend, 2009-10-19 12:13:14]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32811. Elküldve:
2009-10-19 12:29:47 |
[2862.] |
Fend, a waldorf-pedagógia jelenleg talán a legkidolgozottabb, legkomplexebb pedagógiai rendszer óvodától kezdve az egyetemig, a "normálison" kívül a legelterjedtebb is világszerte. Ráadásul az alapjai kb. 80 éve majdnem változatlanul müködnek, mert nem kellett rajtuk változtatni.
A Montessori sem rossz, abban nekem az nem tetszik, hogy abban megadatott egy konkrét irány, sokszor konkrét módszerek és a gyerekeket abba az irányba "vezeti" a pedagógus, sokkal "mechanikusabb" a tudás átadása. Szerintem - Híressel ellentétben - éppenhogy ez a módszer kevésbé készíti fel a gyermekeket a valós életbe, kisebb teret hagy a saját világnézrt megalkotására, mint a waldorf pedagógia. De a klasszikussal szemben összehasonlíthatatlanul többet.
De még egyszer mondom, mielött választasz, szánj minél több idöt a személyes tapasztalatok kialakítására. És ne feledd el figyelembe venni a saját gyermekedet sem! Egy nem megfelelö pedagógus a legkiválóbb pedagógiát és gyermeket is tönreteszi és fordítva - ha sikerül jó tanítóra találni, az a legpocsékabb módszerrel is képes a maximumot kihozni minden tekintetben a diákból.
Ez a waldorf iskolákban sokszorosan jó figyelembe venni, mivel - ha minden jól megy - a gyermeket nyolc (vagy kilenc - nem tudom, nálatok mennyi) évig egy tanító fogja "vezetni", azaz eleinte majdnem mindent, késöbb pedig "csak" több tantárgyat ö fog tanítani, de az osztállyal mindenképpen ö fog legtöbbet kommunikálni.
|
|
[válaszok erre: #32812]
|
[előzmény: (32803) Fend, 2009-10-19 12:05:17]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32802. Elküldve:
2009-10-19 11:17:42 |
[2863.] |
Galile: zsibbadás nagyon val¶zínütlen, hogy növéstöl lenne. lehet ütéstöl, nyomástól - akár néhány napig is, külsö nyom nélkül. De lehet akár valamilyen vitaminvagy más anyag hiánya miatt is. Esetleg helytelen lábtartástól, pl. játéknál, járásnál.
Nekem eléggé gyakran szokott zsibbadni a lábam cipöben - nem nyom sehol, zsibbadni úgy 5-10 perc után kezd, föleg, ha abbahagyom a járást. Általában nem pontosan, ill. nem az én lábamnak megfelelöen varrt cipönél. Ezt szabad szemmel nem nagyon látod, érezni sem egyszerü... (nem beszélve a cipövásárlásról )
|
|
|
[előzmény: (32633) galile, 2009-10-18 18:53:37]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32790. Elküldve:
2009-10-19 10:28:12 |
[2864.] |
Elnézést, ez kissé hoszúra sikeredett...
Azért nem minden arany, ami fénylik - a leírtak egy ideális iskolára vonatkoznak. Az itteni körülmények közt a valóság, sajnos, messze elmarad(hat) ettöl. Ezért ajánlottam a személyes kontaktust. Az általam tapasztalt gyakori "hibák", de ezek az említett emberi tényezök közé tartoznak:
1) A pedagógusok egy (vagy nagyobbik) része ezt egy "válogatott", elit iskolának tartja. Ezért nem fogadják el a gyengébbeket, enyhe handicappel rendelkezöeket.
2) A pedagógusok egy (vagy nagyobbik) része ezt egy "segéd"-iskolának tartja, ahol megmutathatják, hogy az elmaradottabbak is tanulhatnak és végezhetnek "normális" módon. Ezért nem fogadják el az átlagnál evidensen magasan jobbakat, nagyon magas intelligenciával rendelkezöeket. Vagy igyekeznek erösen visszafojtani bennük a tanulási vágyat, az önrealizációt. Sajnos, ez volt a mi esetünk is TOmival.
3) A pedagógusok egy (vagy nagyobbik) része a Waldorf pedagógiának csak egy részét fogadja el, a többivel nem tud azonosulni és a "saját feje" szerint tanít, sajnos ezzel gyakran tönkretéve még az elfogadott elvekkel létrehozott plusszot is. Ez sokszor abból is adódik, hogy sok pedagógus nem látja a hátteret, vagy nem hajlandó elfogadni - de a legtöbbször ezek nem végezték el a waldorf-pedagógia tanfolyamát.
4) A pedagógusok elfogadják a pedagógiát, a módszereket is - de nem képesek ezeket a gyakorlatba átvinni. Ez nagyon gyakori - itt nem létezik minden tantárgy pontos metodológiai leírása: "ezt az anyagot pontosan így és így csináld". A pedagógusoknak nagyon sokszor a saját tudásukra, képzeletükre és képességeikre kell hagyatkozniuk, hogy a diákokat "szíven fogja" a tananyag. Egy ilyen iskolának elit iskolának kéne lennie - de nem a diákokkal kapcsolatban, hanem a tanárokkal. Ez ritkán van így.
Végül galilének és Szilajnak: Ebben a pedagógiában semmi végletes nincsen és végképpen nem búra alatt nevel. Söt, akik elvégezték, általában sokkal keveseb gonddal találják meg helyüket a világban. Nagyon egyszerü elítélni vagy besorolni, ha az ember csak a médiákban kapott képre és információkra hagyatkozik. (Egy példa tölünk - a W. pedagógiáról a cikket így kezdték (kiemelve, de csak ez): "A waldorf iskolákban - ez a pedagógia a cigarettagyártásból eredö pénz segítségével lett kialakítva - a gyermekek csak a harmadik osztály végén tanulnak meg írni." Ez mind igaz, de...)
De - ahogy az elöbb írtam - itt is a legfontosabb az emberi tényezö.
Ha valakinek lenne kérdése ez irányban, itt a PÜ.
|
|
|
[előzmény: (32781) AduAsz, 2009-10-19 09:58:28]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32781. Elküldve:
2009-10-19 09:58:28 |
[2865.] |
Szép jó reggelt mindnekinek!
Waldorf iskola: Mivel úgy néz ki, hogy az itt levök közül nekem van a legtöbb ismeretem ez irányban, eme pedagógia hátteréröl is (Ssacci - a széles látókör, ugye ) - a fiam odajárt, a feleségem elvégezte a waldorf-pedagógia három éves intenzív képzését, jártam Csehország több Waldorf-iskolájában és megismertem eléggé sok waldorf pedagógust, úgy cseheket, mint külföldieket is (németeket, osztrákokat, svájciakat és hollandokat) - kissé bövebben.
Fend, a legeslegfontosabb itt is - mint minden iskolában - az emberi tényezö!!! Lehet bármilyen jó az elmélet, a gyakorlati kivitel mindig a tanítókon/tanárokon múlik! Ezért a legjobb, ha személyesen elmész beszélni a pedagógusokkal, nevelökkel, megtekintesz néhány tanítási "órát" (csak számíthatsz arra, hogy esetleg Téged is beillesztenek a "munkába" ) - és föleg szánj egy kis idöt arra, hogy megfigyeld, úgy általánosságban hogyan viselkednek az ottani gyerekek a szünetekben, tanítás elött és után. Ez alapján sokkal jobb képet alkothatsz magad a KONKRÉT Waldorf-iskoláról, mint ezer ember tanácsai alapján.
A Waldorf pedagógia egy nagyon alaposan kidolgozott rendszer, amelynek központjában az ember - itt a gyermek - van. A módszerei nem arra alapozottak, hogy minél több egyedi információt fogadjon be az agy, hanem hogy összefüggésekben, képekben legyenek az információk feldolgozva - és hogy a diákok minél ideálisabb korban és formában kapják meg ezeket. Ezen belül a gyermek szellemi fejlödése a fontosabb, nem az információk mennyisége.
A továbbiak az ideális waldorf-iskoláról szólnak! A konkrét iskola ettöl nagyopn eltérhet - lásd az elözö bekezdés + külsö tényezök (törvények, támogatás, pénz, stb.) miatt.
1) Ha a mai világ által elvárt sikeres fiatalembert (mindenáron a saját elképzelést kell megvalósítani, tekintet nékül mások véleményére, következményekre, néha a tényekre is - én tudom a legjobban, mit kell) szeretnél "neveltetni" az iskolával, akkor máshová add a gyermeket. Itt nem ehhez fogják vezetni. Ez az iskola az együttmüködésröl, egymás megismeréséröl és elismeréséröl szól.
2) A diákokat a tanár magával egyenértéküen "kezeli", nem professzori módon tanít, hanem mint tanácsadó, segíti a diáknak megtalálni a saját utat az összefüggések megértéséhez. Nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy ne csak egy oldalról legyen megvilágítva a tanulás "tárgya", hanem hogy a diákok megkapják külömbözö megközelítésböl az információkat és a tanárral és egymással egy konstruktív "vitában" levezessék a SAJÁT véleményüket. Így megtanulnak együttmüködni, érvelni a saját véleményük érdekében, de meghallgatni - és esetleg elfogadni és felhasználni - a mások véleményét is. (Na ez nagy mínusz pont a mai világban.)
3) A módszerei a gyermek fejlödéséhez és az adott kor lehetöségeihez kötöttek. Pl. ez az oka, miért nem tanulnak meg mindjárt az elsö osztály legelején írni - a kéz ehhez szükséges finom motorikája az írott betük írásához még nincs kifejlödve és a kényszerü írás sok esetben egészségügyi és idegrendszeri problémákhoz vezethet. E helyett inkább olyan gyakorlatokat végeznek a gyerekek, amelyek éppen a kéz finom motorikájának fejlödését segítik elö (formák rajzolása).
4) Egy osztályba igyekeznek minden "kategóriájú" diákot elhelyezni: szegényeket - gazdagokat, enyhén elmaradottakat - átlagon felüli intelligenciájúakat, külömbözö szintü szocializálásúakat, stb. Ez azért van, hogy megismerjék és elfogadják a "másságot" és föleg, hogy lehetöséget adjanak a bizonyos szempontból gyengébbeknek is megmutatni, hogy más szempontból kiemelkedöek vagy legalább átlagosak lehetnek - és fordítva a "jobbakkal" is.
5) Ami a "tudás" mennyiségét és minöségét illeti, nem hasonlítható össze a waldorf iskola egy "normális" iskolával évenként. De megvannak a "mérföldkövek", föleg az iskola vége, ahol az alap tantárgyak addig átvett tananyaga +- megegyezik. De fellelhetöek külömbségek, pl. a matematikából a Waldorf-iskola diákjai általában több és jóval mélyebb tudással rendelkeznek, mint a "normális" iskola diákjai és a tudásukat általában jobban fel tudják használni.
Hogy most kissé konkrétabb, saját tapasztalatokat is írjak, az itteni Waldorf iskola (ahová Tomi is járt) elsö néhány végzös osztálya a 400 000-es város összes általános iskolája közt a legfelsöbb helyeken végzett a középiskolai felvételik sikerességét, ill. a továbbtanuló diákok százalékát illetöen. Ehhez csak hozzátenném, hogy ez az iskola egy olyanból keletkezett, ahová a helyi lakosok (nagy részük cigány) szokták beadni a gyengébb gyerekeiket, akiket a szomszéd "menö" iskolába nem engedték beíratni. Az elsö két-három végzös osztály eléggé nagy részét még az ilyen gyerekek alkották.
|
|
[válaszok erre: #32790 #32803]
|
[előzmény: (32506) Fend, 2009-10-17 20:50:53]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32276. Elküldve:
2009-10-16 14:08:38 |
[2866.] |
Ne félj, Karesz, én most hétföig nem fogok itt büzleni
Kellemes (szánkózó, hóemberes) hétvégét mindenkinek!
|
|
|
[előzmény: (32274) Aduaneros, 2009-10-16 14:04:38]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32273. Elküldve:
2009-10-16 14:03:24 |
[2867.] |
Jól értetted, Éva. Ilyesmikre gondoltam.
És még egyzser hozzátenném, hogy nem a szervezet kóros, patológikus elváltozásából kifolyó félösségröl beszéltem. Ott más a helyzet, én a "normális" idegrendszeri gondról beszéltem.
|
|
[válaszok erre: #32277]
|
[előzmény: (32271) Híres, 2009-10-16 13:57:26]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32269. Elküldve:
2009-10-16 13:38:35 |
[2868.] |
Konkrét kérdésre konkrét válasz:
Én nem magyarázom semmivel Nem tudom, miért lenne így, ha ismerném is a konkrét helyzetet. Kár, hogy nem értetted meg, hogy nem arról írtam, hogy HOGYAN van ez, hanem arról, hogy nem lehet rásütni hogy csak (ill. föleg) XXX miatt (itt a genetikus öröklödés miatt). Hogy ugyanúgy lehet mástól is - hogy miért, azt nem hiszem, hogy jelenleg valaki biztosan tudná.
Pl. nagy valószínüséggel nagyon nagy (de nem tudhatom mekkora) résszel éppen a születéstöl kezdödöen egész az elválasztásig tartó idöszakban "tanulni" az anya és a többi ott lévö társ viselkedéséböl (és lehethogy pl. a kisugárzásából, aurájából - mit tudom én mijéböl).
Amúgy Te ismersz konkrét almokat, rokon egyedeket ahol, mondjuk a kölykök (az összes!) 70-80%-a kiskorától kezdve félös volt és ez érvényes volt a tölük származó további generációkra is? Mert csak ekkor beszélhetnél arról, hogy tényleg "valami büzlik Dániában"...
|
|
|
[előzmény: (32268) Aduaneros, 2009-10-16 13:12:59]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32267. Elküldve:
2009-10-16 12:47:38 |
[2869.] |
Pista, csak egy megjegyzés:
Ma a mudik legnagyobb részének a "normális" élete nem a munka. Függetlenül attól, hogy ez jó-e vagy sem.
|
|
[válaszok erre: #32298]
|
[előzmény: (32082) Mudista, 2009-10-15 14:10:46]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32266. Elküldve:
2009-10-16 12:45:33 |
[2870.] |
Kedves Ssacci!
Idézet:
| azt mindenki látja, hogy vannak kutyafajták, melyeknél gyakoribbak a félős egyedek másokhoz képest. Azonos, városi környezetben. A tényleges különbség tehát genetikai eredetű.
| |
Már megbocsáss, de ez milyen módon bizonyítja a genentikai eredetét a félösségnek??? Hát szerintem legalább ugyanolyan mértékben bizonyítja azt, amiröl írtam a szociális hatásokról (belelértve ebbe a talán legfontosabbat - az anyai viselkedésmód "példáját"), mint lehetséges tényezöröl. Ugyanez érvényes a rókákkal kapcsolatban is.
Saját magad írod az emberekröl, hogy ott "könnyen érthetö, ha az örökletes tényezö minimálisnak tünik". A kutyáknál nincsen meg az "osszetett szociális viselkedés" és a "kommunikáció képessége"??? Nem mondom, az embernél ez bonyolultabb, összetettebb, de a kutyáknál sem éppen egyszerü.
Nem mondtam és nem fogom mondani, hogy nem lehet, hogy félös anya "félösséggerjesztö" környezetben nem nevelhet fel több félénk kölyköt, mint egy bátor és fordítva - de ez miért mutatja azt, hogy a félösség öröklödik és ráadásul genetikusan???
Nekem az a legnagyobb bajom az ilyen kijelentésekkel, hogy minden ilyesmit egy legyintéssel a génekre hárítunk - de ennek ritkán van valami számottevö alapja. Mi zárja ki, hogy a születéstöl kezdve a nevelés folyamán kerül a kölyökbe a félösség, ill. bátorság (ebben a z esetben) meghatározó része, nem pedig a gének által? Ez nem tetszik nekem itt a fórumon a "tudománypárti" csapaton - szépen leegyszerüsítünk mindent azzal, hogy mindenért a gének a felelösek, a többi lehetöséget kizárjuk, elsöpörjük - nem azért, mert nem igazak, hanem azért mert nekünk KELL igazunknak lenni. Sok mindenért a gének felelösek, de messze nem mindenért és sok mindent, amiben felelösek lehet szabályozni egész más behatásokkal - minden irányban. És ez föképpen így van az idegrendszerrel kapcsolatosan. Minden kölyök valamilyen alap jellemmel (nevezzük így) születik, ebbe beletartozik pl. az egyes szociális behatások iránti érzékenység - pl. mennyire erösen rögzíti az anyja viselkedéspéldáját. A kölykök jellemére mindent mondhatsz, de azt nem hiteted el velem, hogy a szülök jellemével erös összefüggésben lenne, azt aztán nem. Máskülömben nem lehetne a normális helyzet az, hogy egy alomban öt kölyök mindjárt az elejétöl fogva öt teljesen külömbözö jellemet mutat. Ezt, gondolom, a jelenlevö tenyésztök bizonyíthatják a legjobban.
De inkább hagyom, mert látom, hogy mindenki azt lát a hsz-okban, amit akar...
|
|
[válaszok erre: #32268 #32278 #32328]
|
[előzmény: (32127) Ssacci, 2009-10-15 17:15:27]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32244. Elküldve:
2009-10-16 07:53:11 |
[2871.] |
Idézet:
| Hú, milyen tyúk ez?
| |
Leves-tyúk
|
|
|
[előzmény: (32242) Aduaneros, 2009-10-16 07:47:31]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32243. Elküldve:
2009-10-16 07:52:11 |
[2872.] |
Na, látni szeretnélek, ennyire örvendeznél-e, ha ott a hófúvásban, fagyban-hóban beleültetnélek egy autóba (nyári gumikkal), hogy na most vezess!
Tegnap reggel a kollégám vonattal jött munkába egy átszálással. Ill. mikor az átszálló állomásra értek, a kalauz kb. ezt mondta nekik:
-Akik jobb irányba mennek tovább, a vonatpótló autóbusz jobbra áll, akik balra, az autóbuszok bal oldalt vannak. De akik balra a szomszéd várostól (a munkahelyem) tovább X város felé (a lakóhelyem) mennek, üljenek be a váróterembe és várják meg, míg vagy a vasút vagy az autóút járható lesz!
A vasút még mindig nem járható, az út estefele már személyautókkal nehezen bár, de igen... Egy másik nem messzi helyen rekord született: 12 óra alatt 70 cm hó hullott.
Ilyenkor mindig eszembe jut, Adu Ász (és gondolom majdnem mindnen mudi) annyira tudott örülni az elsö valamirevaló hónak!
|
|
[válaszok erre: #32246]
|
[előzmény: (32241) Cunder, 2009-10-16 07:35:15]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32240. Elküldve:
2009-10-16 07:30:08 |
[2873.] |
Cunder akart tájképet. Ez nem teljesen az, de tegnap készült a szomszéd faluban :
|
|
[válaszok erre: #32241 #32301]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32237. Elküldve:
2009-10-16 07:06:13 |
[2874.] |
Várni fog Rád...
|
|
|
[előzmény: (32201) Kecskefogó, 2009-10-15 21:44:44]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
AduAsz
Tagság: 2006-05-15 09:13:49 Tagszám: #30582 Hozzászólások: 3486
|
32236. Elküldve:
2009-10-16 07:05:20 |
[2875.] |
Szép jó reggelt mindenkinek!
Egy kis stílusos havacska-jegecske:
Az a fehéres a gleccser vége - és kb. 20-25m magas (vagy még több???)
|
|
[válaszok erre: #32238]
|
[előzmény: (32232) kismakacska, 2009-10-15 22:22:40]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
|