Szerelmes levelek (ürügyén néhány gondolat) (üzenet: 2, Tudomány) |
|
|
|
Silverfox
Tagság: 2011-05-08 15:02:22 Tagszám: #93460 Hozzászólások: 1800 |
2. Elküldve: 2011-06-30 09:35:29, Szerelmes levelek (ürügyén néhány gondolat)
|
[1.] |
nekem is vannak,szerelmes történeteim.
|
|
|
Kiváló dolgozó
|
|
Ritter Teodor |
1. Elküldve: 2005-08-24 17:02:29, Szerelmes levelek (ürügyén néhány gondolat)
|
[2.] |
E-mail:
Arra gondoltam elmehetnénk kirándulni valahová. Mit szólnál a Börzsöny hegységhez? Az közel van és az ország egyik legszebb természeti környezete. Egy ilyen kirándulás során legalább megismerkedhetnénk egymással. (A sittes haverok kértek meg rá, hogy csaljalak egy elhagyott helyre. Azt mondták eljátszadoznának egy kicsit a szép börtönpszichológus lánnyal... "Milyen érzés volt szabadon sétálni, amíg mi a ketrecben sorvadtunk? Most megtanítunk! Te se fogsz többet ingerkedni velünk odabent.")
E-mail:
Kedves Mercédesz!
Értem miért húzódozol tőlem. Mint a legtöbb állatfajnál, az embernél is a nőstények azok, akik az utódok létrehozásába és gondozásába több biológiai erőforrást fektetnek be. A hím ezzel szemben néhány csepp ondóval járul hozzá az utód létrehozásához. Ebből következik, hogy a hímek génjeinek terjedését az segítette, ha minél több nősténnyel párzottak és a sok utód közül néhány nélkülük is fennmaradt. A nőstények génjei viszont akkor terjedtek hatékonyan, ha a nőstények megtalálták azt a hímet, aki nem állt odébb a megtermékenyítés után, hanem továbbra is táplálta és védte a nőstényt és az utódot. (Ami a hímnek sem teljes ráfizetés, hiszen így nagyobb biztonságban nőhet fel az a néhány utód, akit a tartós kötelékbe lépő nőstény hoz létre. A hímek alapvető stratégiája az, hogy párosodj minden nősténnyel amelyik hagyja magát és költs arra az egyre, amelyik hűséges hozzád és biztosan a te utódaidat hozza a világra.) Ezért szükséges a nőstény számára, hogy a hím kitartó udvarlása révén az elszántságáról megbizonyosodjon. A nőstények génjei közül azok válogatódtak ki, amelyek a nőstényeket az udvarlással szembeni tartózkodásra késztetik. Magam is láttam milyen sokáig kellett egy hím galambnak turbékolnia a nőstény körül, amíg az hajlandóságot mutatott a párosodásra. Nekem meddig kell turbékolnom körülötted?
Ritter Teodor, 2005.05.19.
E-mail:
Szevasz Merci!
Gyuszi vagyok! Még mindig nem akarsz velem kirándulni? Pedig én szívesen bevinnélek a sűrűbe... (Tudod, ahol a Gazsi meg a Győző kedvüket töltenék rajtad. Azért biztos jutna belőled nekem is.)
SMS:
Látod a Sándor nem törődik veled! De nekem lenne rád időm... (A haverokkal elintézzük, hogy átkerülj a rács túloldalára. Mind rád fogunk vallani. Biztos kellemes lesz ott az agresszív prostituáltak között. "Smasszer voltál?! Nesze!")
E-mail:
Kedves Mercédesz!
Nagy hiba volt a Sándortól, hogy megadta a telefonszámodat egy börtönből szabadult pszichopatának! Valaki fizetni fog azért, amin keresztülmentem, és ez a valaki te leszel. Melyik forgatókönyvet játsszam el veled? A "Rettegés fokát" vagy a "Gothikát"? Az első szerint megerőszakolunk az erdőben. A második szerint átküldünk a rács túloldalára. Az utóbbi változat számomra biztonságosabb, ezért azt választom. Ne félj, nem lesz rossz dolgod odabent! Rendszeresen fognak sétáltatni és hetente egyszer fürödhetsz is... Írhatod a fellebbezéseket a kártyázók mellett a kisasztalon, és hallgathatod a cigány szövegeket. "Te, tudod, hogy elkurvult a Mariska? A Zsolti vitte bele a fejét a hülyeségbe!" Garantáltan új élményeid lesznek! Már látom az újságcikket: "Letartóztatták a sikkasztó börtönpszichológust!". A meggyötört prolik elégtétellel fogják olvasni a hajnali metrókon. Megtalálják a felelőst a tönkrement életükért. Én majd úgy fél év múlva meglátogatlak és megnézem mi lett belőled. Ott fogsz könyörögni az üvegfal mögött a kisírt szemeiddel! Persze nem lesz kényelmes visszavonni a vallomásomat, úgyhogy bőven marad még időd gondolkodni a korábbi életeden. Azért küldök néha egy - egy képeslapot a kirándulásaimról. Legyen valami kis vigaszod a szürke napokra.
Ritter Teodor, 2005.06.16.
Kedves Mercédesz!
Az előző levelet felolvastam a Sándornak. Ebből a következő párbeszéd keletkezett.
- Teodor, én a helyedben meggondolnám, hogy elküldjem-e ezt a levelet.
- Miért?
- Nem tetszik. Van benne valami alattomos.
- Nem lehet, hogy inkább a valódi emberi érzelmek keltenek benned feszültséget? Hogy kényelmes vagy az emberi kapcsolataidban és nem tudod elviselni az ilyen élethelyzeteket?
- Nem hiszem.
- Érdekes. Bennem ez a levél nem úgy képződött le mint alattomosság. Hanem úgy, mint az emberi romlottság kifigurázása. És főként úgy, mint kiszolgáltatás - élmény. A Mercédeszt börtönbejuttatni kegyetlen dolog lenne, de a börtönbejuttatás gondolatával eljátszadozni nem volt kegyetlenebb, mint amikor a kamasz közösségekben látszólag agresszívan körülvesznek valakit. A Mercédeszt ebben a levélben egy olyan szerepbe helyeztem, amiben feláldozhatja magát nekem, én pedig befogadhatom őt.
- Nem biztos, hogy ezt megérti. Az emberek nem kommunikálnak ilyen szinten. Pléh Csabával esetleg kommunikálhatsz így, de még vele sem kell. Nagyon kevés ember érti az ilyen rejtett tartalmat.
- Csak nem veszi komolyan?!
- Két éve nem beszéltem ezzel a nővel. Kiszámíthatatlanok a reakciói.
- Gondolod, hogy feljelent?
- Az még a jobbik eset. Lehet, hogy rádküldi valamelyik nyomozó barátját, hogy összeveressen vele.
- A mechanizmus része lett ő is?
- Nem arról van szó, hogy a mechanizmus része lett, de ha valakinek naponta ilyeneket mondanak, és olyan emberek, akik ezt komolyan is gondolják, akkor könnyen megrémülhet.
Ugye nem fogod fordított szereposztásban valóra váltani a levélben vázolt élethelyzetet? Nem tudom milyen eredménnyel könyörögnék neked az üvegfal mögött a kisírt szemeimmel, de inkább nem próbálnám ki. A levél rejtett üzenete egyébként pontosan megfogalmazva a következő:
a. Az énünket nagy mértékben a környezetünk határozza meg, amit viszont nagy mértékben a társadalom határoz meg számunkra. Mennyire másként tekintenek magukra azok, akik hónapról hónapra egy ketrecben élik az életüket, olyan emberekkel összezárva, akik megalázzák őket! És mennyire másként te, aki megőrizheted a méltóságod és aki szabadon sétálhatsz a kinti világban! A környezetünkben lévő tárgyakat (ezek alatt most nem csak az ember által készített tárgyakat értem, hanem minden olyan érzékelhető dolgot, ami a környezetünkben található), de a környezetünkben lévő emberek rólunk alkotott ítéleteit is elkerülhetetlenül magunkkal azonosítjuk, s így bizonyos mértékig elérhető, hogy valakinek egyik pillanatról a másikra szétzúzzák az énjét. Gondolj arra mivé váltak azok az emberek, akiket Zimbardo kísérlete során börtönbe hurcoltak!
b. Az érzelmeknek van egy olyan sajátságuk, hogy térben és időben végteleneknek tűnnek. Ha boldogok vagyunk, erőfeszítések árán még csak-csak el tudjuk képzelni, hogy mások milyen módon szenvednek, vagy hogy mi szenvedtünk már és szenvedni is fogunk még, de átélni azt nagyon kevéssé tudjuk. Ezt a jelenséget én élmény-korlátnak nevezem és ez az élmény-korlát az, ami lehetővé teszi, hogy a fiatal lányok boldogan napozzanak a fürdőhelyeken, miközben 200 méterre tőlük fiatal fiúkat erőszakolnak meg a cellájukban. Te magad is eszerint az élmény- korlát szerint érzel, s ha nem ismered fel a létezését, akkor ennyiben arctalan bábfigurája vagy csak a társadalomnak. Akit a társadalom a többiek élmény-korlátjának felhasználásával bármikor azoknak a helyzetébe juttathat, akikkel most az élmény-korlátod miatt nem tudsz együttérezni.
c. Az erkölcsi érzet ritkán párosul fejlett etikai érzékkel. A magyar nyelvben az "erkölcs" kifejezés jelentése a bűn és az erény azon szétválasztása, amely a görcsös arousal-lel kísért ítélethozás által valósul meg. Az "etika" kifejezés jelentése pedig a bűn és az erény azon szétválasztása, amely a valóságnak megfelelő ítélethozás által valósul meg. Mármost a görcsös arousal a veszély sejtésére vezethető vissza (talán mert az evolúció során a veszélyes helyzetekben előnyös volt a koncentrált erőkifejtés), ami az erkölcs esetében sokszor az erkölcsi ítéletek mögött meghúzódó félelemre utal. Félelemre sokszor a jutalmazó / büntető hatalomtól, ami a társadalmi normák fenntartását biztosítja. Az erkölcsi ítéletek görcsössége mögött sokszor az ezen ítéleteket meghatározó társadalmi normák és az azokat támogató jutalmazó / büntető hatalom áll. Az ettől a hatalomtól való félelem pedig nemcsak görcsössé teszi a gondolkodást, hanem kényszeressé is. A normákat támogató hatalommal szembeni félelem megakadályozza a normáktól való eltérést (és aki emiatt valóban hisz a normákban, az ennek a legtöbb esetben nincs tudatában), s ezért az erkölcsi ítéletek általában nem etikai (valóságnak megfelelő) ítéletek.
Figyeld meg, hogy az ügyészek micsoda pszichotikus (kényszeres és görcsös) nekibuzdulással képviselnek olyan vádakat, amelyek ellen az alapvető emberi igazságtudat tiltakozik! Valakit például emberrablás vádjával tartóztattak le. A valóságban kölcsönadott a szomszédjának néhány ezer forintot, aki késöbb rábízta a gyerekét, s ő azt mondta, hogy csak abban az esetben nyitja ki az ajtót és engedi ki a gyereket, ha visszakapja a pénzét. A tárgyalóteremben persze nagyon szörnyűségesen elő lehet adni ezt az eseményt, amely nem több, mint kisstílű perpatvar. De hát "aljas szándékból" és "kisgyermek ellen" és "elkövetett emberrablás", aminek a büntetési tétele 5-15 év. 8 évet biztosan kapni fog, mint ahogy az a kamaszfiú is csaknem 3 éve volt már benn, akit azért tartóztattak le, mert 500 Ft/db áron másolta a Windows-t. Vesztére nem azt az összeget számították fel, amit keresett, hanem azt, amibe a másolt programok a bolti áron kerültek volna.
Az ilyen ítéletek többnyire erkölcsiek, de nem etikaiak. Ugyanakkor az erkölcs és az etika kérdése ennél bonyolultabb, mert egy erkölcsi ítélet is lehet etikai és egy nem etikai ítéletnek sem feltétlenül kell erkölcsinek lennie. A kényszeresség például megjelenhet a görcsösség nélkül is. A papok a prozódiájukban megjelenő laza arousal- lel leplezik a dogmáik kényszerességét és irrealitását, felhasználva azt a hallgatóságban meglévő intuitív pszichológiai feltételezést, miszerint a kényszerességet minden esetben görcsösség kíséri. Hasonlóképen nem egy bíró van, aki a törvények kényszeres követése mellett nagyon is kellemes hanghordozást és arckifejezést használ, nyomát sem mutatva a görcsösségnek. Másfelől viszont egy görcsös arousal-lel kísért ítéletnek nem kell feltétlenül a valóságtól idegennek lennie. Amikor az "igazságszolgáltatással" szembeni félelmem és haragom erkölcsi ítéletre késztet vele szemben, akkor az egyben egy etikai ítélet is, s mégcsak nem is azért, mert a haragom által irányított gondolataim mintegy véletlenül találják el a valóságot, hanem mert a haragom sem akadályoz meg a valóság elfogulatlan felmérésében.
d. A törvénytisztelő és családpártoló polgárok életét az egészségtelen önzés határozza meg. Az önzésük nyilvánul meg abban, ahogyan a törvényeket a jutalom (amely lehet akár a tekintély is) megszerzése és a büntetés elkerülése érdekében követik, nem túlzottan törődve azzal, hogy mi az igazság. De az önzésük nyilvánul meg abban is, ahogyan a családjukba mint erődbe húzódnak vissza, a kötelező udvariasságon túl nem törődve az azon kívül álló emberek szenvedésével. Az ilyen polgárok kényelmességére utaltam azzal a kijelentésemmel, hogy "Persze nem lesz kényelmes visszavonni a vallomásomat, úgyhogy bőven marad még időd gondolkodni a korábbi életeden.".
e. Te most az élmény - korlátod és a hivatalos szereped által felépített éned révén megengedheted magadnak, hogy kényelmes legyél azokkal szemben, akiket a törvények pszichózisa a változatlanság és a rettegés pszichózisába dermeszt. De ha átkerülnél a rács másik oldalára, akkor az talán felrázna. Talán az is felrázott valamennyire, hogy ilyen helyzetben mutattalak be. Mindenesetre, ha ki lennél szolgáltatva nekem, s tőlem függne, hogy kijuss-e a börtönből, akkor fájdalmadban az önfeláldozás érzelmét is érezhetnéd irántam, amire én a befogadás érzelmével válaszolhatnék. Ez pedig mint a szeretet két változata lebontaná a közöttünk lévő határokat.
"Nos Clarice? Elhallgattak a bárányok? Nem fogom meglátogatni Clarice. Cserébe ugyanezt az udvariasságot várom magától is."
Ritter Teodor, 2005.06.19.
|
| [válaszok erre: #2] |
(TÉMANYITÓ) |
|
|
|
Szerelmes levelek (ürügyén néhány gondolat) (üzenet: 2, Tudomány) |
|
|
|
|