Találatok száma: 980 üzenet |
|
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
1. Elküldve:
2004-03-22 09:39:32 |
[801.] |
A "gospel" szó szerinti jelentése "evangélium", azaz örömhír, zenei értelemben tehát tematikus megjelölést takar. A gospel éneklése igen jelentős szerepet játszott az amerikai egyházi zenében, s szerves módon kapcsolódott össze a polgári ébredési mozgalmakkal, amelyek a 19. század utolsó harmadában erősödtek meg az Újvilágban.
A fehér gospel
Jóllehet a gospel sokrétű, így stiláris változásokon is keresztülment a múlt században, magán viseli az amerikai folklór sok jegyét. A gospel dalok szövege általában szubjektív, és egy barátnak (társnak) van címezve, középpontban egy egyszerű témával, hangsúlyt helyezve az ismétlődésre, az egyéni, sajátos zenei mondatokra és a kórusra, mely minden egyes versszakot követ. A gospel himnuszok versszakokból állnak, zeneileg egyszerű szerkezetűek (major-key melodies) egy meglehetősen egyszerű, harmonikus, főképp alaphangokból álló dallammal, lassú kórussal. Némelyek használták az echo-hangot, a visszhangot (amely ritmus-imitációja volt a szoprán és alt szólamnak, egy ütemmel a tenor és basszus után). A gospel éneklést tekinthetjük a számtalan amerikai zenei, társadalmi és vallási mozgalom betetőzésének a 19. század korai időszakában. Bár a sátoros összejövetelek himnuszai a század első évtizedeiben szorosan kapcsolódtak az anglo-amerikai folk zenéhez, de hatottak stílusukra a népszerű, Istent dicsőítő, kórussal énekelt művek is. Elismert szerzők ebből az időből: Lowell Mason, Thomas Hastings.
A Moody-Sankey korszak
A gospel éneklés, mint a brit és amerikai egyházi zene fő vonulata bontakozott ki a Dwight Lyman Moody evangélista (1837-99) vezette keresztény megújulási mozgalomban. Az ő zenei segítőtársa Ira David Sankey (1840-1908) volt. Az ún. "ébredési összejöveteleken" a gospel dalokat rendszerint Sankey mutatta be, szólókat énekelt orgonakísérettel (nem úgy kell elképzelni, mint a nagy templomokban: ez az orgona kisebb méretű, "nádsípos" orgona lehetett). A gospel éneklés arra szolgált, hogy közvetítse az evangélium üzenetét, rendszerint ezzel a szlogennel hirdették az összejöveteleket: "Mr. Moody prédikálja, Mr. Sankey pedig énekli az evangéliumot."
A fekete gospel
A fekete gospel térhódítása a huszadik század 30-as éveire, a nagy gazdasági világválság idejére tehető, de valójában a jóval korábbi afro-amerikai igehirdetés jellemzője, a kiabálva-énekelve prédikálás tradíciója köszön vissza benne. A fekete gospel zeneszerzők és előadók korábban keletkezett fehér dicsőítő énekeket használtak Isaac Watttól Fanny Crosbyig, de az előadásmód összetéveszthetetlenül fekete stílusú volt. Dallamviláguk rokonságban áll a spirituáléval (ennek jelentése "szellemi ének", szintén keresztény műfaj) és a bluesszal. Lényegében ezekből fejlődött ki az amerikai rockzene legtöbb műfaja (például a rock and roll stb.).
|
|
[válaszok erre: #2 #5]
|
(TÉMANYITÓ)
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
17. Elküldve:
2004-03-22 07:49:42 |
[802.] |
Gyakori kérdések Az alábbi fogalomtár tartalomjegyzéke: Hit , Utcai evangélizáció , Megtérés , Zsidóság , Munka , Sport , Tized ,
Étkezés , Adakozás , Szex , Angyalok , Abortusz , Démonok , Család , Örökélet , Családellenesség , Alkohol ,
Miért zenélünk , Dohányzás ,
Extázis , Kábítószer , Okkultizmus ,
Pénz , Menny és Pokol ,
Önfinanszírozó egyház ,
Hit
A hit bizalom Isten és az Ő beszéde felé. Az ember szívében úgy tud kialakulni az istenhit, ha hallgatja a Bibliát, ehhez pedig szüksége van olyan közösségre, ahol azt hirdetik. Az ember hit által - és nem az igaz cselekedetei miatt - tud Isten előtt igaz emberré válni, ehhez azonban még arra is szükség van, hogy ezt a hitét cselekedetek és beszéd útján is kinyilvánítsa. "Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek tetszeni, mert aki Isten elé járul, hinnie kell, hogy Ő létezik és megjutalmazza azokat, akik Őt keresik." (Zsidókhoz írt levél 11/6)
További Bibliaidézetek : Zsidókhoz írt levél 11/1; Rómabeliekhez írt levél 10/9-10; Rómabeliekhez írt levél 10/17; Rómabeliekhez írt levél 14/23; Jakab levél 2/17-26; Habakuk próféta könyve 2/4.
Megtérés
A megtérés a bűnös ember első válasza Istennek. Az ember általában nem veszi észre, hogy bűnös, hanem azt, hogy bajban van. A kudarc, a vereség indítja el Isten keresése felé, majd rájön, hogy mindez a bűn következménye miatt van az életében. A bűntudat, bár jó alapot jelent a megtéréshez, de nem azonos azzal. A megtérés nem érzelem, gondolat, hanem egy cselekedet, döntés, melynek során az ember elfordul a bűnös életmódjától és Isten felé fordul. A változás az ember szívében kezdődik, de fontos, hogy a hitét és a változtatás iránti szándékát ki is mondja. "Isten most parancsolja az embereknek, mindenkinek, mindenütt, hogy megtérjenek." (Apostolok Cselekedetei 17/30)
További Bibliaidézetek : Apostolok Cselekedetei 2/37-38; Apostolok Cselekedetei 20/21; Zsidókhoz írt levél 6/1; Lukács evangéliuma 13/3; Márk evangéliuma 1/15; Máté evangéliuma 3/2; Ezékiel próféta könyve 18/27; Ezékiel próféta könyve 33/11; Joel próféta könyve 2/12-13.
Munka
Isten az embert munkára és szolgálatra teremtette. A munka célja elsősorban nem a jövedelemszerzés, hanem annak a feladatnak az ellátása, amit Isten az adott emberre bízott. Az Édenkertben, Ádám és Éva bukása után Isten az ember munkavégzését fájdalmassá, nehézzé tette. Jézus Krisztus nem a munkavégzéstől szabadítja meg azokat, akik hisznek Benne, hanem a fájdalmas munkavégzéstől. Az áldás (jövedelem, bőség, életszínvonal stb.) nem a munka következménye, hanem Isten adja kegyelemből, viszont előfeltétele az áldásnak, hogy az ember dolgozzon, mivel ez Isten parancsa. "Láttál már az ő munkájában serény embert? Királyok előtt fog állni, s nem a szürke emberek előtt." (Példabeszédek könyve 22/29)
További Bibliaidézetek : Zsoltárok könyve 1/1-3; Mózes 5. könyve 28/1-14
Tized
A tized a megkeresett jövedelem tíz százalékát jelenti, amelyről Isten azt kéri, hogy ne tartsuk magunknál, hanem adjuk oda az Ő céljaira. Önfinanszírozó egyházat alapul véve ez az összeg ma az egyház működési költségeit, lelkészeinek fizetését fedezi. Amikor az ember tizedet fizet, csak abból ad vissza Istennek, amit Tőle kapott. Fontos szempont, hogy bár Isten akarata a tizedfizetés, de az ember ezen a területen is szabad akarattal rendelkezik, így szabadon eldöntheti, hogy engedelmeskedik-e ennek a kérésnek, vagy sem. Jézus az Újszövetségben is érvényben hagyta a tizedfizetést: "...megadjátok a tizedet a mentából, a kaporból és a köményből...pedig ezeket kell gyakorolni és amazokat sem elhagyni" (Máté evangéliuma 23/23). A tized fizetése anyagi védelmet és jólétet hoz az ember életére, ahogyan ezt a következő Bibliaidézet is tanúsítja : "Hozzátok be a tizedet mind az én tárházamba, hogy legyen ennivaló az én házamban, és ezzel próbáljatok meg engem, azt mondja a Seregeknek Ura, ha nem nyitom meg néktek az egek csatornáit, és ha nem árasztok rátok áldást bőségesen, és megdorgálom érettetek a kártevőt, és nem veszti el földetek gyümölcsét, és nem lesz a szőlőtök meddő a mezőn, azt mondja a Seregeknek Ura." (Malakiás próféta könyve 3/10-11)
További Bibliaidézet : Példabeszédek könyve 3/9-10,
Adakozás
A Biblia úgy beszél az adakozásról, mint Istennek tetsző dologról; sőt az emberi logikával ellentétben azt állítja, hogy aki ad, annak nem kevesebbje, hanem többje lesz. Isten áldásának feltétele ugyanis az adás, az adakozó életmód: "Van olyan, aki bőven adakozik és annál inkább gazdagodik" (Példabeszédek könyve 11/24). Adni sok mindent lehet, pld. pénzt, időt, figyelmet, szeretetet stb. "A jókedvű adakozót szereti az Isten. Az Isten pedig hatalmas arra, hogy rátok árassza minden kegyelmét, hogy mindenben, mindenkor teljes elégségtek lévén, minden jótéteményre bőségben legyetek." Korinthusbeliekhez írt 2. levél 9/7-8)
További Bibliaidézetek : Zsidókhoz írt levél 13/16; Filippibeliekhez írt levél 4/16-19; Lukács evangéliuma 6/38
Angyalok
Az angyalok Isten küldöttei, hírvivői. Fő feladatuk Isten imádása és az emberek imádásának Isten felé való irányítása. Az angyalok, akárcsak az emberek Isten teremtményei, de fizikai testtel nem rendelkeznek, hanem csak szellemi testtel. Halhatatlanok; nincsen nemiségük; nagy bölcsességgel rendelkeznek, de nem mindentudók; hatalmas természetfölötti erejük van; általában láthatatlanok, de megjelenhetnek, akár emberi alakban is.""Melyik angyalnak mondotta pedig valaha: Ülj az én jobb kezem felől, míglen ellenségeidet lábaidnak zsámolyává teszem? Avagy nem szolgáló szellemek-e mindazok, elküldve szolgálatra azokért, akik örökölni fogják az üdvösséget?" (Zsidókhoz írt levél 1/13-14)
További Bibliaidézetek : Kolossebeliekhez írt levél 2/18; Kolossebeliekhez írt levél 1/16; Efézusbeliekhez írt levél 1/20-21; Dániel próféta könyve 7/10; Máté evangéliuma 22/30
Démonok
A Biblia a démonokat tisztátalan szellemeknek is nevezi. A démonok olyan test nélküli szellemi lények, amelyek erőteljesen sóvárognak arra, hogy fizikai testbe költözhessenek, mivel bűnös kívánságaikat csak egy emberi testben képesek kiélni, testen kívül csak gyötrődnek. Földhöz kötött lények, szemben az angyalokkal. Jézustól a hívők hatalmat kaptak arra, hogy kiűzzék a démonokat az emberekből. Jézus a földi szolgálata alatt rendszeresen űzött ki emberekből démonokat, amelyek különféle betegségeket, vakságot, epilepsziát, némaságot, vagy deviáns magatartást okoztak. "Azokat pedig, akik hisznek, ezek a jelek követik: az én nevemben démonokat űznek ki, új nyelveken szólnak majd..." (Márk evangéliuma 16/17)
További Bibliaidézetek : Máté evangéliuma 12/24-28; Máté evangéliuma 12/43-45; Timótheushoz írt 1. levél 4/1
Örökélet
A Biblia világosan tanítja, hogy az ember elpusztíthatatlan szellemi lény, aki magában hordozza az örökéletre való képességet. Ezt azonban a bűnbeeséskor elveszítette az emberiség és csak Jézus Krisztus engesztelő áldozatába vetett hit által nyerheti vissza. Különbség van az örök létezés és örökélet között attól függően, hogy a halál után az ember szelleme a pokolba, vagy a mennybe kerül. "És sokan azok közül, akik alusznak a föld porában, felserkennek, némelyek örök életre, némelyek pedig gyalázatra és örökké való kárhozatra" Dániel próféta könyve 12/2
Lásd még: Menny és Pokol.
Alkohol
A Biblia több helyen foglalkozik az alkoholfogyasztás kérdésével, melyet árnyaltan kezel, nem tiltja teljesen (Pál apostol javasolja Timóteusnak egy kevés bor fogyasztását egészségi állapotára való tekintettel: Timóteushoz írt I. levél 5/ 23.) de a részegséget és alkoholizmust bűnnek tartja. Több Ószövetségi történet is bemutat olyan helyzeteket, ahol pozitív szereplők részegségük miatt estek bűnbe, vagy kerültek olyan helyzetbe, aminek később súlyos következményei lettek (Noé története Mózes I. könyv 9/ 20-27, Lót története Mózes I. könyv 19/31-38.) Salamon a Példabeszédek könyvében írja le nagyon tömören az alkohol 'hatásmechanizmusát' és az emberi jellem esetenkénti gyengeségét az alkohollal szemben: "Ne nézd a bort, hogy hogyan piroslik, s hogyan csillog a pohárban, mert könnyedén lecsúszik a torkodon, de végül megmar, mint a kígyó, megcsíp, mint a vipera; a szemed idegen nőket néz, s a szíved elvetemült dolgokat szól." (Példabeszédek 23. rész 31-33)
További Bibliaidézetek : Rómaiakhoz írt levél 13. rész 12-14, Thessalonikabeliekhez írt levél 5/ 5-8.
Dohányzás
Sem az Ó-, sem az Újszövetségben nem találunk határozott utalást a dohányzásra. Azonban a Biblia szellemisége alapján arra lehet következtetni, hogy a dohányzás két szempontból nem kedves Isten előtt: az egyik a függőség, amit a Biblia a megkötözöttségként ír le: az ember nem képes saját erejéből megszabadulni valamitől, azaz nem szabad. Jézus szolgálata során több megkötözött embert szabadított meg betegségből, vagy démonikus befolyás alól. Másrészről pedig Pál apostol teszi nyilvánvalóvá, hogy a testünk Istené, ezért nem károsíthatjuk, vagy roncsolhatjuk azt szándékosan (Korinthusbeliekhez írt levél 6/20.
Kábítószer
A Biblia a kábítószer fogyasztásáról közvetlenül nem tudósít, de minden szakember megegyezik abban, hogy szellemi, lelki, testi leépüléssel és erős függőséggel jár, amely elidegeníti az embert Istentől. Mindezekért a kábítószer fogyasztásra is a dohányzás és alkohol címszavak alatt leírtak vonatkoznak.
Pénz
A világ legtöbb más vallásával, filozófiájával ellentétben a zsidó-keresztény kinyilatkozatás egyedülálló abban, hogy az anyagi világhoz pozitívan viszonyul. A pénzt önmagában semleges valóságnak tartjuk, amelynek funkciója az emberek közötti árucsere lebonyolításának megkönnyítése. A pénz, mint az Isten által eredendően jónak teremtett anyagi értékek általánosan elfogadott szimbóluma, csereeszköze, semmi esetre sem piszkos dolog, megítélésében felhasználásának módja a döntő. A közgondolkodásban tévesen elterjedt bibliai idézet: "Minden rossz gyökere a pénz" az eredeti szövegben így hangzik: "Minden rossz gyökere a pénz szerelme". A gazdagságot, anyagi jólétet Isten áldásának tartjuk, ami nem akadályoz minket abban, hogy ne a pénz, hanem Isten szerelmeseiként éljünk. A Biblia mellett az élettapasztalatok is cáfolják az olyan pénzzel kapcsolatos szlogeneket, mint: piszkos anyagiak, a gazdagok szívtelenek, a szegények jobb emberek stb.
Jób könyve 1/1-3 "Jób... feddhetetlen, igaz, istenfélő vala és bűn-gyűlölő... És vala az ő marhája: hétezer juh, háromezer teve és ötszáz igabarom és ötszáz szamár; cselédje is igen sok vala, és ez a férfiú nagyobb vala keletnek minden fiánál."
További Bibliaidézetek : Mózes 1. könyve 13/2. Mózes 1. könyve 24/35; Zsoltárok. könyve 50/10; Aggeus próféta könyve 2/8; Korinthusbeliekhez írt 2. levél 9/8; Korinthusbeliekhez írt 2. levél 8/9.
Önfinanszírozó egyház
Hazánkban a Hit Gyülekezete képviseli legmarkánsabban és egyedülállóan sikeres módon az önfinanszírozó egyházmodellt, amelynek lényege abban áll, hogy egyházunk hívői, megőrizve az állam és az egyház elválasztásának demokratikus alapelvét, igyekeznek közösségük működését maguk finanszírozni, és nem a más hiten lévő polgártársaikkal eltartatni. Így nem sértjük meg más világnézetű honfitársaink lelkiismereti és vallásszabadságát. Az evangéliumi, pünkösdi-karizmatikus gyülekezetek ezért világméretekben visszatértek az - Újszövetségben is érvényben hagyott - önkéntesen fizetett tized (a jövedelem 1/10 része), valamint az egyházat rendszeresen nagyobb összegekkel is támogató adományok gyűjtésének gyakorlatához. Mára elmondható, hogy ennek a gyakorlatnak köszönhetően Magyarországon a Hit Gyülekezete önerőből kiépített egy 3 milliárd Forint forgalmi értékű Hitéleti centrumot, iskolákat tart fenn, újságot ad ki, karitatív szervezeteket működtet és szinte minden vidéki városban saját ingatlannal rendelkezik. Bibliai példaként említhetjük, hogy Mózes a Szent Sátrat Izrael fiainak adakozásából építi fel.
További Bibliaidézetek : Máté evangéliuma 23/23; Zsidókhoz írt levél 7/1-17.
Utcai evangélizáció
Jézus egyik legnyomatékosabb parancsa követői számára hitük terjesztésére vonatkozik: "Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében, Tanítván őket..." Máté 28/19-20. Ennek egyik formája az utcai evangélizálás, mely jó alkalom az egyébként vallástalan, templomba nem járó társadalmi rétegek elérésére, akik ily módon lehetőséget kapnak a hit igazságainak meghallására. Az utcai evangélium-hirdetéssel azt is demonstráljuk, hogy a bibliai hit nem csak vasárnaponként a templomokban gyakorolható, hanem a mindennapok része is. Nem egy esetről tudunk, amikor öngyilkosságra készülő emberek életét az utcán hirdetett evangélium mentette meg.
Zsidóság
A zsidó népet Isten által kiválasztott, speciális feladatokkal megbízott népnek tekintjük, akik az emberi civilizációt 4000 év alatt sok értékkel gazdagították. Nekik köszönhető a kereszténység (emberiség) számára felbecsülhetetlen bibliai szövegek lejegyzése és továbbörökítése, számos próféta mellett ők adták a világ Megváltóját, a Názáreti Jézus Krisztust. Történelmi tény, hogy a zsidó és keresztény hit közös gyökerekkel rendelkezik, ezért sem szerencsés a kettőt egymással szembeállítani. Mi csak a filoszemita (zsidóbarát) kereszténységet tartjuk elfogadhatónak, ezért örömmel fogadtuk, amikor II. János Pál pápa a Millennium alkalmából tett szentföldi látogatása során a Katolikus Egyház idősebb testvéreként aposztrofálta a zsidóságot, Ábrahámot pedig hitük közös atyjaként. "Mert kívánnám, hogy én magam átok legyek, elszakasztva a Krisztustól az én atyámfiaiért, a kik rokonaim test szerint, akik izraeliták..." Rómabeliekhez írt levél 9/1-5; 10/1-2; 11/1-5.
Sport
A keresztény hit fő célja a test feltámadásának elérése, ebből fakadóan testünket nem tekintjük ellenségnek, börtönnek, amitől meg kellene szabadulnunk, hanem az isteni üdvterv részének. Ezért a keleti vallásokra és egyes szerzetesrendekre jellemző aszkétizmust elutasítjuk. A keresztények feladata nem a test gyötrése, épp ellenkezőleg: ápolása, gondozása, egészségben való megőrzése. Ebben nagy segítséget nyújt a sport, melynek szinte minden formáját (kivéve az okkult eredetű harcművészeteket) elfogadjuk és gyakoroljuk. Pál apostol több levelében a sportnyelvből kölcsönöz kifejezéseket és a sportolók önuralmát, elszántságát a hívők elé állítja példaként: "Ha pedig valaki versenyben vesz részt, nem kap díjat, ha nem szabályszerűen versenyezik." Timótheushoz írt 2. levél 2/5
További Bibliaidézetek : Korinthusbeliekhez írt 1. levél 9/24-27; Efézusbeliekhez írt levél 6/12
Étkezés
A Biblia beszámolója alapján az emberiség Noé idejéig csak növényekkel táplálkozott, az özönvíz után azonban Isten megengedte a hús fogyasztását is, a vérevést (ide kell sorolni a különféle vérkészítményeket tartalmazó ételeket, vérszármazékokat, véres hurkát, sült vért) azonban szigorúan megtiltotta, és tiltja a mai napig is: "Tartózkodjatok a bálványoknak áldozott dolgoktól, a vértől, és a fúlvaholt állattól" (Apostolok Cselekedetei 15/29). A helyes táplálkozás kulcsfontosságú az egészség megőrzésében, de azt látni, hogy sokan végletekbe esnek ezen a területen. Az anorexia ma népbetegség, és tömegek vannak, akik a túlsúlytól való félelmükben nem mernek jóízűt enni és kalóriatáblázatok rabjai. A Szentírás a következőképp határozza meg az étkezés mértékét: "Az igaz ember kívánságának megelégedéséig eszik." (Példabeszédek könyve 13/25) Más helyütt az áll: "Az eledelek a hasnak, a has pedig az eledeleknek lett rendelve, hálaadással való élvezésre." (Korinthusbeliekhez írt levél 6/13) A vegetarianizmust nem tartjuk követendőnek: "Minden mozgó állat, amely él, legyen nektek eledelül...csak a húst az őt elevenítő vérrel meg ne egyétek" (Mózes 1. könyve 9/3-4.)
Szex
A szexre ugyanaz vonatkozik, mint a pénzre; önmagában pozitív dolog a megfelelő keretek között. Isten szexuális lényeknek teremtett bennünket, a szexet azonban csak házasságkötés után (előtte nem) engedélyezi. Nem csak szaporodás céljából (ahogyan néhány történelmi egyházban tanítják) hanem örömszerzésként is, ezért a fogamzásgátlás sem tiltott (ld. bővebben: abortusz). Az Énekek éneke teljes terjedelmében ezzel a témával foglalkozik. A heteroszexuálistól eltérő nemi aktusok elfogadhatatlanok, csakúgy, mint a pornográfia, a prostitúció, házasságon kívüli szex, pedofília és más szexuális perverzitások. Tiltott még házasságon belül a menstruáció 7 napja alatti nemi élet is. "Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házaságy; a paráznákat pedig és a házasságrontókat megítéli az Isten." (Zsidókhoz írt levél 13/4)
További Bibliaidézetek :Máté evangéliuma 5/27-32; Korinthusbeliekhez írt 1. levél 7/1-40.
Abortusz
A Keresztény világ szinte valamennyi felekezete elutasítja az abortuszt és erkölcsileg a gyilkosság kategóriájába sorolja. Ezt a nézetet mi is osztjuk, és valljuk, hogy az élet Isten ajándéka és csak ő olthatja ki azt. Csupán egy esetben tartjuk megengedhetőnek, ha a terhesség vagy szülés az anya életét veszélyezteti, ekkor az anya élete fontosabb. A Szentírás a méhen belüli magzat életét egyenrangúnak tekinti egy felnőtt életével, az Ószövetség idején az abortuszt halállal büntették: Mózes 2. könyve 21/22-23. A ma használatos fogamzásgátló módszerek némelyike abortusz kategóriájába sorolható, mivel a már megtermékenyült petesejt megtapadását gátolja és kilöki a szervezetből, így életet olt ki.
Család
A legősibb Isten által alapított intézmény, melynek a monogám és életre szóló házassági szövetség az alapja. Sikeres család működtetésére olyan önálló, felelős döntésekre képes házastársak alkalmasak, akik még szüleiktől is függetlenek, és egymás számára teljesen elkötelezettek. Ezt az alapelvet Isten már az első emberpár teremtésekor lefektette: "Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő anyját, és ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy testté. " Mózes 1. könyve 2/24. A kinyilatkoztatás mindkét nyelve (óhéber-ógörög) ugyanazzal a szóval fejezi ki az otthont és a családot, ebből azt látjuk, hogy a harmonikus családi élet elengedhetetlen feltétele a saját otthon. Ugyanez az elv megtalálható a Példabeszédek könyvében is: "A ház és marha (vagyon) atyától való örökség, az Úrtól van az értelmes feleség." (Példabeszédek könyve 19/14)
Családellenesség
Az egyik leggyakrabban emlegetett vád a Hit Gyülekezetével kapcsolatban a családellenesség. A statisztikai adatok ellenben azt mutatják, hogy míg a társadalom egészében minden MÁSODIK! házasság válással végződik, addig ez az arány a gyülekezeten belül nem éri el az 1%-ot. Magyarországon a 2000-ben megszületett csecsemők 1/3-a olyan családban született, ahol a szülők csak élettársi kapcsolatban élnek, további 1/3-a csonka családban és csak a harmadik 1/3-a született ép, törvényes házasságon belül. A gyülekezetben szinte kivétel nélkül ép, rendezett családokban nőnek fel a gyermekek. Híveinket családalapításra és gyermekvállalásra ösztönözzük, jóval az országos átlag fölött van a nagycsaládosok aránya, nem ritka a 4, 5, 6 gyermekes család sem. Ezen adatok alapján látható, hogy kritikusaink egészen mást értenek családellenességen.
Miért zenélünk
Isten dicséretével szemben támasztott bibliai követelmények közé tartozik a jókedv, taps, tánc, ujjongás, s a nagy hangerő is. Ennek megfelelően a Hit Gyülekezete istentiszteletein nyomát sem találni a vallásos áhítatnak és gyászénekeknek, inkább lakodalomhoz lehetne hasonlítani összejöveteleinket, ahol a jókedv tetőfokára hágott. A bűnbocsánat és megváltás fölött érzett "kibeszélhetetlen, dicsőült öröm" kifejezése a legalkalmasabb eszköz Isten zenével történő dicsőítése, melyre számtalan példát találunk az Igében. Egy helyen ezt olvashatjuk: "Mikál, Saulnak lánya kinézett az ablakon, és látta, hogy Dávid király ugrál és táncol az Úr előtt..." (Sámuel próféta 2. Könyve 6/16) " Dicsérjétek őt kürt-zengéssel; dicsérjétek őt hárfán és citerán; Dicsérjétek őt dobbal és tánccal, dicsérjétek őt hegedűkkel és fuvolával". (Zsoltárok könyve 150/3-4)
További Bibliaidézetek: Zsoltárok könyve 95/1-3; Apostolok Cselekedetei 16/25.
Extázis
Görög eredetű szó, amely "kívül levés"-t jelent, azaz olyan állapotot, amelyben magunkon kívül kerülünk. Akkor beszélünk extázisról, amikor az emberi szellem teljesen felül kerekedik lelkünkön, ritkább esetben a testet is elhagyhatja egy időre, ekkor látomásról, vagy elragadtatásról beszélünk. A Biblia megkülönböztet jó és rossz extázist, attól függően, hogy mi váltja ki azt. Ha okkult befolyás (ld. okkultizmus) vagy kábítószerek, akkor rossz extázisról beszélünk, mely során minden esetben károsodik az ember szelleme. A Szent Szellem által kiválasztott extázis azonban jótékony hatású és közelebb hozza hozzánk a transzcendens Istent. Pl. Pünkösdkor részegnek vélték a tanítványokat, pedig csak extázisba kerültek Isten szellemétől. Jézus csodatételei során a jelenlévők rendszeresen kerültek extatikus állapotba. (Apostolok Cselekedetei 2/1-13)
További Bibliaidézet : Sámuel próféta 1. könyve 19/22-24.
Okkultizmus
A szó jelentése titkos, rejtett. Alapvetően a szellemvilágra utal, mely az érzékszervek elől rejtve van, de bizonyos technikákkal be lehet hatolni ebbe az ismeretlen dimenzióba. Az Isten által tiltott behatolási, ismeretszerzési módok összefoglaló neve az okkultizmus. Ide tartozik többek között a varázslás minden formája, jövendőmondás, jóslás, asztrológia, fehér-fekete mágia, sámánizmus, levitáció, meditáció, jóga, halott idézés stb. Ezen tevékenységek során mindig sátáni erőkkel kerül kapcsolatba az ember, ezért Isten szemében ezek a legsúlyosabb bűnök. (Mózes 3. könyve 19/31) "Ne menjetek igézőkhöz, és a jövendőmondókat ne tudakozzátok!" (Mózes 5. könyve 18/9-14)
További Bibliaidézet : Apostolok Cselekedetei 16/16-18
Menny és Pokol
A Földön kívüli dimenzió két ellentétes pólusa a Menny és a Pokol. Mindkettő valóságos kiterjedéssel rendelkező földrajzi hely. Míg az előbbi az örökkévaló Isten és szolgáinak lakóhelye, addig a Pokol a lázadó emberek gyűjtőhelye az örök ítéletig. Az örök ítélet során a Poklot elnyeli a Gyehenna (kénkővel égő tüzes tó) amely az elkárhozott szellemek és a Sátán végső és örök bűnhődési helye. Jézus úgy jellemezte ezt a helyet, hogy ott "lészen sírás és fogcsikorgatás, ahol az ő férgük el nem hal és tüzük el nem aluszik." A Menny azonban integrálódik a Földdel, itt fogják tölteni örök, boldog életüket az üdvözült szentek. A földi élet csupán átmeneti állomás, a nagy kérdés az, hogy a halál után hol tölti az ember örökkévaló szelleme az örök életét. Lukács evangéliuma 16/19-31 beszámol a gazdag ember és szegény Lázár túlvilági élményeiről.
További Bibliaidézet : Jelenések könyve 20/11-15.
|
|
[válaszok erre: #19]
|
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
56. Elküldve:
2004-03-21 22:00:06 |
[804.] |
Jól végeztem dolgom, kedves Gabriella
|
|
|
[előzmény: (52) gabriellla, 2004-03-21 21:17:14]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
55. Elküldve:
2004-03-21 21:54:43 |
[805.] |
A macska nyelve is multifunkciós szerkezet. Segítségével a macska behúzza az ételt a szájába, felgörbítve viszont úgy működik, mint egy merőkanál. Négy-öt leffentés a szájba, majd nyelés, ez az ivás technikája macskáéknál. Mellesleg a macska 34 fokon szereti fogyasztani az ételét, mert ez megegyezik nyelvének hőmérsékletével. A macskanyelv kitűnő tisztítóeszköz is, fényesre simítja a bundát, közben a felületén lévő, erőteljes, hátrafelé álló, kampószerű tüskékbe (bimbókba) fennakadnak az elhalt szőrszálak, a por és más idegen test. Ugyanezek a tüskék jó szolgálatot tesznek, amikor a macska a csontról leszedi velük a hús maradékait. Éppen e tüskék miatt jelent nagy veszélyt a macskára, ha a szájába cérnaszál vagy fonal kerül, hiszen a tüskékbe akadt fonalat nem tudja kiköpni.
:)48
|
|
|
[előzmény: (52) gabriellla, 2004-03-21 21:17:14]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
54. Elküldve:
2004-03-21 21:48:52 |
[806.] |
A fogkövesség meglepően hamar kialakulhat a macskában, ennek oka első sorban az, hogy általában puha, rágást, tépést nem igénylő ételeket eszik. Ha sok fogkő rakódik le, a macska nyelve állandóan kilóg a szájából.
|
|
|
[előzmény: (52) gabriellla, 2004-03-21 21:17:14]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
53. Elküldve:
2004-03-21 21:38:54 |
[807.] |
Macskanyelv
Az állatok jobbára a testükkel, az emberek jobbára a szájukkal beszélnek. A macskák csak különleges helyzetben hallatják hangjukat a társaikkal való közlekedés során. Az ember kevésbé képes a testbeszéd dekódolására, mint például egy macska, noha e képesség sokaknak jól jönne például azon az apró jelek észlelésére (pupilla tágulat, szűkület, izmok rángása, pislogás, kézmozdulatok, stb.), amelyek a csalót vagy a hazug embert leleplezik az értő szem előtt. A macskák hét alapüzenetet közvetítenek testbeszéddel és hangokkal. Ezek: szeretetnyilvánítás/vonzalom, agresszió, düh/bosszúság, védekezés, izgalom, félelem és játékra hívás. Az emberi társaságban élo macska hamarosan felismeri, hogy kétlábú barátaival sikeresebben tud kommunikálni és tolük különféle szívességeket kicsikarni (ételt, ajtónyitást, stb.), ha ehhez hangjelzéseket használ. A genetikának is szerepe van abban, hogy egy macska mennyire „beszédes" vagy hangos. A keleti és sziámi macskák sokkal cserfesebbek, mint más fajták. A macskák a „szóbeli" közlendoikhez az alábbi tízféle hangot használják.
1. Nyirvákolás, nyarvogás. Ez erős érzelmet jelez és bizonytalanságot, hívást, szexuális késztetést egyaránt kifejezhet.
2. Fogvacogtatás. A macskák akkor csattogtatják a fogaikat, amikor nem juthatnak egy zsákmány közelébe, például, amikor az ablakon át figyelnek egy madarat.
3. Morgás. A morgás figyelmeztetés, hogy a macska támadni, harapni vagy karmolni fog.
4. Fújás. A fújás a dühös, a rémült és a védekező macska fegyvertárának része.
5. Miákolás. A miákolásnak számos változata van eltéro hangmagassággal, ritmussal, erősséggel, hangszínnel és kiejtéssel. Számos célt szolgál. Minél mélyebb és erősebb, annál nagyobb a jelentősége. Üdvözlésre, kérésre, követelésre és agresszív érzelmek kifejezésére használják. A „néma nyávogás", amikor a macska nyávogásra nyitja a száját, de hang nem jön ki rajta, általában kérést közvetít. A miákolás egyik alfaja a „csiripelés", ezen a hangon hívja az anya a kölykeit.
6. Nyögdécselés. Általában hányás előtt hallható.
7. Mormogás. Halk, zümmögő hang. Alacsonyabb fekvésű, mint a miau, üdvözlésre, kérésre, vagy köszönetként használják.
8. Dorombolás. Mély, ritmikus folyamatos zörej, számos célt szolgál. Elsőként a jó közérzet, a békés lelkiállapot, önbizalom kifejezésére használatos, de a beteg, fájdalmat átélő macska önmaga vigasztalását is megleli benne. Újabban felfedezték, hogy a dorombolás gyorsítja a gyógyulást, mert olyan frekvencián történik, amely jótékony hatású a törött csontok összenövésére, az inak és ínszalagok erosödésére, továbbá gyulladáscsökkentő hatást is kifejt. A hangos dorombolás célja a figyelemfelkeltés és a kapcsolatteremtés.
9. Köpés. A fújást követheti locsogós köpés is, ha a macska kelloen mérges vagy bosszús.
10. Visítás. Éles, átható visítást hallat az eros fájdalmat elszenvedő, vagy a társával hevesen verekedő macska. Párzáskor is hallható a nőstény macskától.
|
|
|
[előzmény: (52) gabriellla, 2004-03-21 21:17:14]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
4. Elküldve:
2004-03-21 17:28:55 |
[808.] |
Szia! nemtucc valakit aki 230V/2x40V/200W kapcsüztápot gyártana?
|
|
[válaszok erre: #8]
|
[előzmény: (3) Pafi, 2004-03-21 13:33:26]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
51. Elküldve:
2004-03-21 17:19:39 |
[809.] |
miaza -P?
|
|
[válaszok erre: #52]
|
[előzmény: (50) gabriellla, 2004-03-21 17:01:24]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
2. Elküldve:
2004-03-21 13:18:11 |
[810.] |
A tápegység kapcsüz, vagy az erölködő is digit?
|
|
|
[előzmény: (1) Pafi, 2004-03-20 16:19:16]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
5. Elküldve:
2004-03-21 12:49:41 |
[812.] |
Sziasztok! Sokan azt gondolják hogy az Üdvösség (Örök élet) elnyeréséhez kemény feltételeknek kell megfelelni.De mit mondanak ezek az Igék?: Luk.23.39. Az egyik kereszten függő gonosztevő e szavakkal gyalázta: - Hát nem te vagy a Krisztus?! Szabadítsd meg magadat is, és minket is!
40. De a másik rászólt, és azt mondta neki: - Hát te nem féled az Istent? Hiszen téged is ugyanarra ítéltek!
41. Csakhogy minket jogosan, mert mi azt kapjuk, amit tetteinkért érdemlünk; de ez semmi roszszat nem tett!
42. Majd hozzátette: - Jézus, emlékezz majd rám, amikor bemész a királyságodba!
43. Erre ő így felelt neki: - Úgy van, ahogy mondom neked: ma velem leszel a Paradicsomban! Apcsel.16.
27. Fölserkenvén pedig a tömlöcztartó, és látván, hogy nyitva vannak a tömlöcznek ajtai, kivonva fegyverét, meg akará magát ölni, azt gondolván, hogy elszöktek a foglyok.
28. Pál azonban nagy fenszóval kiáltá, mondván: Semmi kárt ne tégy magadban; mert mindnyájan itt vagyunk!
29. Az pedig világot kérve beugrott, és remegve borult Pál és Silás elé,
30. És kihozván őket, monda: Uraim, mit kell nékem cselekednem, hogy idvezüljek?
31. Azok pedig mondának: Higyj az Úr Jézus Krisztusban, és idvezülsz mind te, mind a te házadnépe!
32. És hirdeték néki az Úrnak ígéjét, és mindazoknak, kik az ő házánál valának.
33. És az magához vévén őket az éjszakának azon órájában, megmosá az ütésektől: és megkeresztelkedék azonnal ő és az övéi mindnyájan.
34. És bevivén őket házába, asztalt teríte nékik, és egész háznépével egyben örvendeze, hogy hitt az Istennek.
|
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
42. Elküldve:
2004-03-19 21:45:46 |
[813.] |
Hát izé.
|
|
[válaszok erre: #43 #45]
|
[előzmény: (41) gabriellla, 2004-03-19 21:44:51]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
39. Elküldve:
2004-03-19 20:01:02 |
[815.] |
Kiszedtem mert nem szép. Csúnya. Nya! Nyaú!!
|
|
[válaszok erre: #41 #44]
|
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
27. Elküldve:
2004-03-19 19:09:27 |
[816.] |
Nagy Lajos Képtelen Természetrajz-ból idézve
A DISZNÓ
A disznó háziállat. Nevét mindig így írják, hogy sertés, de mindig úgy
mondják, hogy disznó. Furcsa dolog, de hát több furcsa dolog is van a
világon, különösen mostanában.
A disznót az emberek evésre használják, mégpedig úgy, hogy eleinte őt
hagyják enni, azután őt eszik meg.
A disznónak négy lába van, testnagyságára nézve akkora, mint egy kis
borjú, persze mint egy olyan borjú, amely nem nagyobb egy disznónál.
Nyáron a disznót legeltetik, ami úgy történik, hogy a disznópásztor, akit
a falusiak kanásznak, a városi iskoláskönyvek pedig kondásnak neveznek,
kihajtják a disznókat a mezőre, s ekkor irigykedve nézi, hogy azok
gusztussal eszik a jó friss füvet, neki pedig se kenyere, se szalonnája.
A disznó igen lusta állat, fekvésen és evésen kívül semmit nem csinál,
legfeljebb egy kicsit turkálja az orrával a földet, s ezt a műveletei
kedélyes röfögéssel kíséri. Ezenkívül semmit sem csinál. Az úgynevezett
disznóságokat nem ő, hanem az ember követi el. Megjegyezzük itt, hogy
ez nemcsak a disznóságokkal van így, hanem a szamárságokkal és a
marhaságokkal is.
A disznók életkora a tudósok előtt ismeretlen, mert míg a tudósok
megfigyelték, hogy a holló kétszáz évig, a teknősbéka ötszáz évig, a ló
harminc évig él, s így minden állatnak megállapították az életkorát, addig
a disznóról csak annyit mondhatunk, hogy élete leöletéséig terjed, mert
úgy látszik, még az nem fordult elő, hogy egy disznó teljes életét leélve,
természetes halállal halt volna meg. A disznók szempontjából ezt bátran
disznóságnak mondhatjuk, továbbá általában az állatok szempontjából
szamárságnak minősíthetjük, hogy egy állat éppen disznó lett, sőt talán
akkor sem esünk túlzásba, ha kijelentjük, hogy valóságos ökörnek kell
lennie annak az állatnak, amelyik ilyen körülmények közepette disznó lett.
Higgye el minden olvasóm, nem érdemes disznónak lenni.
A disznó mesterséges etetését hízlalásnak nevezik. A sertéskereskedő egy
csomó disznót összevásárol, s egy telepre beállít, ahol is velük együtt
hízik, de míg a disznókat, amikor már iszonyú otrombára híztak, levágják,
addig a sertéskereskedőket és hizlalókat rettentő pocakjukkal és
tokájukkal tovább is maguk között kell szívlelniök a szegény sovány
embereknek.
A házi disznónak közeli rokona a vaddisznó, melyről megemlítendőnek
tartjuk, hogy a hímjét konok következetességgel mindig vadkannak
mondják és írják az emberek, aminek, miután ezt más állatokkal nem
csinálják, semmi értelme sincs, sőt sajnálatos tévedésekre vezet, például
az iskolásleányok egészen felnőtt korukig azt hiszik, hogy van nőstény
vadkan is.
I921
|
|
[válaszok erre: #30]
|
[előzmény: (26) fizimiska, 2004-03-19 18:32:30]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
2. Elküldve:
2004-03-19 15:25:00 |
[817.] |
Dán 12,2. És sokan azok közül, a kik alusznak a föld porában, felserkennek, némelyek örök életre, némelyek pedig gyalázatra és örökkévaló útálatosságra.
Ján 3,16. Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.
Ján 4,14. Valaki pedig abból a vízből iszik, a melyet én adok néki, soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem az a víz, a melyet én adok néki, örök életre buzgó víznek kútfeje lesz ő benne.
Ján 5,24. Bizony, bizony mondom néktek, hogy a ki az én beszédemet hallja és hisz annak, a ki engem elbocsátott, örök élete van; és nem megy a kárhozatra, hanem általment a halálból az életre.
1Jn.5.
5. Ki az, a ki legyőzi a világot, ha nem az, a ki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?!
6. Ez az, a ki víz és vér által jő vala, Jézus a Krisztus; nemcsak a vízzel, hanem a vízzel és a vérrel. És a Lélek az, a mely bizonyságot tesz, mert a Lélek az igazság.
7. Mert hárman vannak, a kik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Íge és a Szent Lélek: és ez a három egy.
8. És hárman vannak, a kik bizonyságot tesznek a földön, a Lélek, a víz és a vér; és ez a három is egy.
9. Ha elfogadjuk az emberek bizonyságtételét, az Isten bizonyságtétele nagyobb: mert az Isten bizonyságtétele az, a melylyel bizonyságot tett az ő Fiáról.
10. A ki hisz az Isten Fiában, bizonyságtétele van önmagában. A ki nem hisz az Istennek, hazuggá tette őt; mert nem hitt abban a bizonyságtételben, a melylyel bizonyságot tett Isten az ő Fiáról.
11. És ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet adott nékünk az Isten és ez az élet az ő Fiában van.
12. A kié a Fiú, azé az élet: a kiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.
|
|
|
[előzmény: (1) juhély, 2004-03-19 15:05:10]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
1. Elküldve:
2004-03-19 15:05:10 |
[818.] |
Nagy kérdés, hogy az ember tud-e Isten nélkül boldog lenni, vagy csak Istennel. A Biblia világosan tanítja, hogy az ember teremtmény, és életének forrása az Isten. A boldogság központi tartalma pedig nem a létezés, hanem az élet, amelynek nem vet véget a halál. Meggyőződésem szerint, ahogy Ádám által adatott minden embernek a létezés, úgy Jézus Krisztus által adatik az embereknek a magasabb rendű örök élet, amely minden vonatkozásban messze az emberi szükség és elvárások felett adja meg a hívőnek a végső boldogságot, üdvösséget.
A világi felfogás az ember életét autonómnak véli, és a haláltól való megváltás helyett a halálig tartó létezés idejébe helyezi el az ember boldogságának okait, önmegvalósításának lehetőségeit. A halállal való megalkuvás, kiegyezés a mai világ általános jellemzője, ennek egyik súlyos hozománya pedig az, hogy az emberek jelentős részében le van fojtva, le van igázva a szellemük, lelkük, testük beteljesedését adó örök élet utáni szomjúság. Sokan úgy gondolják, hogy az örök élet akarása és keresése azért ésszerűtlen foglalatosság a földön, mert a valóságban nincs ilyen alternatívája az embernek. Ehelyett a boldogságot a tudásban, a hatalomban, anyagi javak felhalmozásában, emberi, földi értékek élvezésében, alkotó munkában, egymásért vagy a nemzetért élt életben keresik. Az élet végső értelmét a nemzedékek egymást váltó folytonosságában látják, amelyben a legnagyobb siker az, ha az egyén, a közösség jó pozícióban és minőségben adja át a fiaknak, utódoknak, a következő nemzedéknek a létezés anyagi, erkölcsi, szellemi járulékait, értékeit. A Biblia a létezésnek ezeket a természetes járulékait nem tagadja, de ezek önmagukban hiábavaló, értelmetlen dolgok lehetnek, ha az embert elidegenítik az örök élettől.
A halál ugyanis mindent értelmetlenné tesz, még a társadalom történelmi emlékezetét is az elődökről. Ahol halál van, ott nincs Isten, nincs élet és nincs boldogság. A halál az élet ellensége. Az ember világossága pedig - János apostol szerint - az élet. Tehát a boldogságot az találja meg, aki eljut saját magában az élet győzelméig a halál felett, vagyis a teljes személyisége, a teste is örökké életben marad. Ismereteink szerint erre a képtelenségre egyetlen ember volt képes a világtörténelemben: Jézus Krisztus. Ő adott értelmet az örök élet keresésének. Hitem szerint az Ő személyével való, igazságon alapuló szellemi közösség adhatja meg földi és transzcendens értelemben is az embernek a boldogság élményét, állapotát. A boldogság látszatát Isten nélkül is elérheti az ember, de megmarad a fő probléma: meg kell halnia egyszer; és e körülmény miatt már az egész nem is igaz.
FORRÁS: ÚJ EXODUS
http://www.ujexodus.hu
|
|
[válaszok erre: #2 #3]
|
(TÉMANYITÓ)
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
38. Elküldve:
2004-03-19 10:05:20 |
[819.] |
Tök jó, bár amit én rajzoltam az azért vadabb.És tetszőleges mértékben szaporítható, tömörítve is tárolható,(így a vírusokra sem annyira érzékeny), és van még egy csomó előnye: pl.:nincs hátránya!
|
|
|
[előzmény: (37) monte.kresto, 2004-03-19 07:55:28]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
13. Elküldve:
2004-03-19 09:59:13 |
[820.] |
Én meg megszereztem az összesnek a harmadik oldalát!
E!
|
|
[válaszok erre: #14 #15]
|
[előzmény: (11) monte.kresto, 2004-03-18 20:03:55]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
56. Elküldve:
2004-03-19 08:06:23 |
[821.] |
Ez a Zsoltár jutott eszembe a lépről
104. fejezet
1. Áldjad én lelkem az Urat! Uram én Istenem, nagy vagy te igen, ékességet és fenséget öltöztél magadra!
2. A ki körülvette magát világossággal, mint egy öltözettel, és kiterjesztette az egeket, mint egy kárpitot;
3. A ki vizeken építi fel az ő palotáját, a felhőket rendeli az szekerévé, jár a szeleknek szárnyain;
4. A ki a szeleket teszi követeivé, a lángoló tüzet szolgáivá.
5. Ő fundálta a földet az ő oszlopain, nem mozdul az meg soha örökké.
6. Vízáradattal, mint egy ruhával borítottad be azt, a hegyek felett is vizek állottak vala.
7. Egy kiáltásodtól eloszlának, és mennydörgésednek szavától szétriadának.
8. Hegyek emelkedének fel és völgyek szállának alá arra a helyre, a melyet fundáltál nékik.
9. Határt vetettél, a melyet át nem hágnak, nem térnek vissza a földnek elborítására.
10. A ki elbocsátja a forrásokat a völgyekbe, hogy folydogáljanak a hegyek között;
11. Megitassák a mezőnek minden állatát; a vadszamarak is megoltsák szomjúságukat.
12. Mellettök lakoznak az égnek madarai, az ágak közül hangicsálnak.
13. A ki megöntözi a hegyeket az ő palotájából; a te munkáidnak gyümölcséből megelégíttetik a föld.
14. A ki füvet sarjaszt a barmoknak és növényeket az embereknek hasznára, hogy eledelt vegyenek a földből,
15. És bort, a mely megvidámítja a halandónak szívét, fényesebbé teszi az orczát az olajnál; és kenyeret, a mely megerősíti a halandónak szívét.
16. Megelégíttetnek az Úrnak fái, a Libánonnak czédrusai, a melyeket plántált;
17. A melyeken madarak fészkelnek: az eszterág, a melynek a cziprusok a háza.
18. A magas hegyek a vadkecskéknek, a sziklák hörcsögöknek menedéke.
19. Teremtett holdat ünnepeknek mutatására; a napot, a mely lenyugovását tudja.
20. Szerzett setétséget, hogy éjszaka legyen, a melyben szétjárjanak a mezőnek összes vadai;
21. Az oroszlánkölykök, a melyek ordítanak a prédáért, sürgetvén Istentől eledelöket.
22. Ha felkél a nap, elrejtőznek és hajlékaikban heverésznek;
23. Az ember munkájára megy ki, és az ő dolgára mind estvéig.
24. Mily számtalanok a te műveid, Uram! Mindazokat bölcsen alkottad meg, és betelt a föld a te gazdagságoddal.
25. Ez a nagy és széles tenger! Itt vannak benne a megszámlálhatatlan csúszók; apró állatok nagyokkal együtt.
26. Amott gályák járnak s czethal, a melyet azért formáltál, hogy játszadozzék benne.
27. Mindazok te reád néznek, hogy megadjad eledelüket alkalmas időben.
28. Adsz nékik és ők takarnak; megnyitod kezedet, és megtelnek a te jóvoltoddal.
29. Elfordítod orczádat, megháborodnak; elveszed a lelköket, kimulnak és porrá lesznek újra.
30. Kibocsátod a te lelkedet, megújulnak, és újjá teszed a földnek színét.
31. Legyen az Úrnak dicsőség örökké; örvendezzen az Úr az ő teremtményeiben;
32. A ki, ha rátekint e földre, megrendül az; megilleti a hegyeket, és füstölögnek azok.
33. Éneklek az Úrnak egész életemben; zengedezek az én Istenemnek, a míg vagyok!
34. Legyen kedves néki az én rebegésem; örvendezem én az Úrban;
35. Veszszenek el a bűnösök a földről, és a hitetlenek ne legyenek többé! Áldjad én lelkem az Urat; dicsérjétek az Urat!
|
|
|
[előzmény: (55) monte.kresto, 2004-03-19 07:58:38]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
35. Elküldve:
2004-03-19 07:41:14 |
[822.] |
Nagy Lajos: Képtelen Természetrajzból idézet:
A MACSKA
A macska igen őszinte állat. Ha éhes, eszik; ha jóllakott, fekszik;
ha jól érzi magát, dorombol; ha valami baja van, keservesen nyávog. Ez
gondolatainak és érzelmeinek olyan közvetlen kifejezése, amit a
képmutató emberek sehogy sem tudnak megérteni, tehát valami
hallatlanul körmönfont ravaszságot sejtenek mögötte, s ezért azt mondják
a macskára, hogy ravasz, Azt hiszik szegény macskáról, hogy ő is olyan,
mint a galíciai zsidó, akiről a másik galíciai zsidó tudta, hogy Tarnopolba
utazik, s amikor a pályaudvaron megkérdezte tőle, hogy hova utazik, és az
azt felelte, hogy Tarnopolba, így szólt rá: micsoda svindli ez már megint,
miért mondod te, hogy Tarnopolba utazol, mikor csakugyan Tarnopolba
utazol? Az emberek, magukból indulva ki, a macskától is azt
kérdezhetnék, hogy: miért nyávogsz te, mintha valami bajod lenne, mikor
csakugyan bajod van. Az emberek a macskát ravasznak tartják, de ez csak
azt jelenti, hogy az emberek ravaszok. Semmi mást nem jelent ez, még azt
sem, hogy például: minél koszosabb a malac, annál jobban dörgölődzik,
vagy hogy: ha foltos is a ruha, az nem szégyen, csak rongyos ne legyen.
A macska kicsiny állat, ami az ember egocentrizmusára vall, mert a bolha
szerint a macska óriási nagy állat, legalábbis akkora, mint egy ökörnek
egy százholdas legelő.
Van házimacska és vadmacska, a vadmacska jóval nagyobb, mint a
házimacska, amit igen helytelen természetrajzi szabálynak tartanak
mindazok, akiknek valaha a vadmacskával ügyes-bajos dolguk akadt,
például, akiknek a vadmacska a nyakukba ugrott: ezek sokkal
helyesebbnek tartanák, ha a vadmacska jóval kisebb lenne, mint a
házimacska. Na, de még örülhetnek, hogy nem az a vasszerkezet ugrott
a nyakukba, mélyet a hajósok vasmacskának neveznek.
A macska egérrel táplálkozik, amellyel, mielőtt megeszi, úgy játszik, mint
Kund Abigél szokott a legénnyel. Ha nincs egér, akkor persze beéri tejjel,
zsemlével, grízzel és hússal is. Ha nagyon keveset adnak a szegény
macskának enni, vagy ha pláne eleszik előle a zsemlét és a tejet, akkor
elfogy a fogyó holddal, sarlóvá hajolva.
A macska hasznos állat annyiból, hogy az egereket megeszi, sőt a patkányt
is megfogja, de haszontalan annyiból, hogy a legyet, szúnyogot, poloskát
és konyhasvábot nem eszi meg. Hasznosságát csak fokozza az, hogy néha
a nyulat is helyettesíti a vendéglők asztalán.
A macska karcsú, fess állat, jóképű, kis tömpe orra szórakoztató
pöcögtetésre igen alkalmas. A bajuszát nem pödri, s a nősténynek is van
bajusza, ami miatt a kanmacska a nőstényt minden alkalommal igen
beható vizsgálatnak veti alá, hogy meggyőződjék róla, vajon csakugyan
nőstény-e.
A macska a nagy macskafélékkel -- tigrissel, oroszlánnal, jaguárral --
rokonságban van, tehát a nagy és hatalmas vadaknak egyenes
leszármazottja, őseire azonban semmi esetre sem olyan büszke, mint
Szemere Miklós volt Hubára.
A kismacskát cicának hívják, a cicus ellenben egy kis nő, akit, ha valami
komiszságot követ el, szintén macskának szoktak nevezni, különösen, ha
elég sovány ehhez a kifejezéshez.
I920
|
|
[válaszok erre: #36]
|
[előzmény: (34) monte.kresto, 2004-03-18 21:57:06]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
33. Elküldve:
2004-03-18 21:34:19 |
[823.] |
Az egér pont ugyanezt mondta....Összebeszéltetek?
|
|
[válaszok erre: #34]
|
[előzmény: (28) gabriellla, 2004-03-18 20:43:56]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
27. Elküldve:
2004-03-18 20:11:23 |
[824.] |
Egérrel rajzolva: Macskusz borzalmusz MÉG ENNÉL IS BORZALMASABBNAK LÁTJA AZ EGÉRKE. Igaz, számomra az borzalmas, ha elszaporodnak az egerek, úgyhogy HAJRÁ MCSKÁK!!!
|
|
[válaszok erre: #30]
|
[előzmény: (26) monte.kresto, 2004-03-18 19:07:03]
|
|
Törzstag  |
|

juhély
Tagság: 2004-01-02 11:15:48 Tagszám: #7942 Hozzászólások: 980
|
50. Elküldve:
2004-03-18 19:52:47 |
[825.] |
Fordítva is van, a vallás is irányítja a politikát. Tudom hogy Te a keresztesekre gondoltál, azért írtam hogy "tágabb értelemben".
|
|
[válaszok erre: #51 #55]
|
[előzmény: (49) monte.kresto, 2004-03-18 19:49:45]
|
|
Törzstag  |
|
|