Egyetértek, csak úgy lehet megállapítani, hogy a csatorna problémája vagy a műsoré, ha ugyanannak a műsornak ugyanolyan részletével hasonlítod össze a csatornákat. Pl. a "Ma reggel" egy időben látható az m1, m2 és a Duna World adásában.
Másrészről hogy egy adott műsornak milyen a színvilága az attól függ, hogy milyen technikával forgatták, hogyan világították, az alkotóknak milyen elképzelése volt, amit az utómunka során is érvényesítettek (még ott is, akár snittenként is módosíthatják).
Témától is függ és nem újdonság, hogy az arcszíneket sokszor szeretik a "melegebb" tartományba eltolni, a BetaSP-vel forgatott anyagokat a kilencvenes években is bőszen "eltekergették" velünk a rendezők.
Csak hogy pontosítsak: számottevő különbség inkább a blokkosodás "rajzolatában" van (de ez az eltérő kódolással magyarázható) és talán-talán valamiféle előfeldolgozásból adódó eltérést látok a kontúroknál, de ehhez már tényleg egyszerre kellene rögzíteni mind a két streamet és úgy kielemezni.
masodikmusor: Nem tudok neked magyarázatot adni egyelőre arra, hogy miért látod telítettebbnek a Duna Worldöt. Úgy kellene vizsgálnod, hogy azonos műsor megy mind a két Duna csatornán (pl. holnap a déli híradó és a Kívánságkosár). Mondjuk nehéz úgy egzakt összehasonlítást végezni, hogy nem ugyanolyan típusú jeleket vizsgálsz.
A DVB-T-ről nézte. Egyébként valóban van különbség minőségben az EB9-ről és a DVB-T-ről dekódolt Duna World esetében (IRD készülékkel DVB-C hálózaton nézve). Azt azonban a rendelkezésre álló eszközökön végzett szubjektív megfigyeléssel nem tudom megerősíteni, hogy telítettségben különbség lenne.
Ha be tudom otthon izzítani a DVB-T kártyát, akkor VLC-vel tudok majd snapshotolni.
Kérlek benneteket, hogy további észlelésekkel segítsétek a munkánkat: amennyiben úgy látjátok, hogy a kép/hang szinkron továbbra sincs rendben, jelezzétek nekünk a platform megjelölésével (pl. EB9 HD, EB9 SD, MinDigTv).
Igazából fejlesztési iránynak nem a Blu-rayt tekinteném, hanem valamilyen USB/hálózati médialejátszót, amely képes különféle HD formátumok lejátszására.
Ezek után a HD kamerával készült, HD-ban megvágott felvételeket egy 10-15 Mbps körüli H264 streamben helyezném el (persze úgy, hogy a médialejátszó képességeit rövid anyagokkal tesztelem) és egyelőre a középtávú archiválást nagy méretű merevlemezeken oldanám meg úgy, hogy egy felvétel legalább két merevlemezről visszanyerhető legyen. Hosszú távra olcsóbb, szalagos adattárolókra lehet gondolni, vagy ki tudja mit hoz még a jövő.
"A 1440-ről meg annyit, hogyha jól tudom, az eredeti MTVA-s forrás is az... De majd megcáfolnak/megerősítenek a nálam tájékozottabbak... "
Az MTVA-ban előállított raszterméret 1920x1080, viszont a rendelkezésre álló sávszélesség miatt a horizontális mintavételezés a DVB-T enkóderben 1440 pixelre csökkentett. Így is csak azzal a kompromisszummal továbbítható jelenleg a négy közszolgálati televízió, hogy az egyik csatorna SD.
Elvben valahogy az volt a cél a H264/AVC fejlesztésekor, hogy ugyanolyan szubjektív képminőség mellett fele akkora bitráta legyen szükséges hozzá, mint a H262-höz (MPEG2).
Mondjuk valószínű, hogy az eredeti célhoz képest már jobbat is tudnak az enkóderek.
Ez nem műszaki probléma, hanem művészeti koncepció. Az ügyfélszolgálatra írj egy levelet, onnan majd továbbítják a véleményt az alkotókhoz. Ha ez tömegesen zavarja a nézőket, valószínűleg átgondolják.
Többnyire az ilyen jellegű nagy felbontású műsorszámokat nem jelölik HD-nak. De azt sem könnyű megmondani, hogy mi az az SD-ből felkonvertált képsor-mennyiség amin felül nem lehet kint a HD logó (a 720p felvételekről ne is beszéljünk).
Én azt mondom, hogy amit HD kamerával forgattak, az HD-ban legyen benne egy anyagban még akkor is, ha a műsor más része SD felvételi technológiával készült. A HD snittek minőségét nem kell lerontani a gyengébb részek színvonalára.
Ha hiszed, ha nem, ez a hatás tényleg működik. Az emberek többsége vagy az első 10 helyen lévő csatornát nézi rendszeresen, vagy pedig megjegyzi, hogy 1-1 kedvenc csatornája melyik programhelyen van. A többit fel sem tudja idézni, vagyis nem tudná megmondani, hogy mi van mondjuk 11 és 44 között, kivéve ha sportrajongó, mert akkor tudja, hogy az Eurosporttól a Digisportig hogyan jut el.
*** pontosabban már a 10-es programhelynél is rezeg a léc, mert az már két számjegyű, de van aki tudja, hogy 9-es meg a P+ megnyomásával mégis odajut
"A felkonvertálást én nem érzem annyira átverésnek, mert végre jó minőségű SD képet kapnak a felhasználók."
Ebben neked teljesen igazad van, de innentől kezdve - ahogy vigosz írja - borul a hazai gyakorlat és a HD jelzés végleg csak egy marketingeszközzé silányul, vagyis már nem informatív, csak egy hívószó, hogy mint az "intelligens mosópor", az "aloe vera", meg a "Q10 koenzim" - olyan eszköz, amivel megpróbálják növelni az eladást.
Nem vitatom természetesen, hogy a "HD" jelzés eddig is marketingeszköz volt, de több köze volt a műszaki tartalomhoz. Igaz, eddig is azon ment a vita - e fórumon -, hogy a minőségtől függetlenül a felbontást kellene jelölni, vagyis csak az lássa a "HD" logót, aki tényleg HD-ban nézi az adott csatornát, nehogy a többiek is azt gondolják, hogy HD-t látnak.
Na most akkor megvalósult mind a két elképzelés.
Én azon a párton vagyok, hogy gyártsunk mindent HD-ban (érjük el végre, hogy ez legyen a standard), az elosztóhálózatok meg tegyék elérhetővé a jobb minőségű változatokat (hívjuk HD-nak vagy HQ-nak).
Hehe, én már olyat is hallottam, hogy azért nem nézi valaki a UPC-n egy csatorna HD változatát, mert "túl messze van" - értsd: magasabb programhelyen, nem az első 10 között.
Nem lehetne egyébként megoldani, hogy mondjuk a HD médiaboxok másik NIT táblát töltsenek le és - ahogy pl. a Hello HD csinálja - a HD változatok kerülnek az első programhelyekre?
Ráadásul (az MTVA tájékoztatása szerint) várhatóan 2015-től a közszolgálati csatornák SD mutációinak műholdas továbbítása is megszűnik. Aki műholdról kívánja elosztani az MTV és a Duna műsorait, annak a HD-ból lesz lehetősége szükség szerint SD-t előállítani. Ugyanígy dilemma a HD jelzés.
"... 2008-09-06 13:07:52 - Mennyibe kerül az Mpeg-4 készülék ? (jelenleg is még közelebb van a 100.- Euróhoz)
Egy ilyen kiadásra kényszeríteni az ország negyed részét akik még a faerezetű kávás készülékre kapják a kötelező; m1, Tv2, rtlklub. adókat? (kötelező, mert nem jön más Neki.) "
Erre az én válaszom:
"Az analóg hálózatot (m1, TV2, RTL Klub van ugye rajta) 2011. december 31-ig kell lekapcsolni. Addig még bő 3 év van hátra.
A bő 3 év alatt a készülékek ára rohamosan csökken, miközben tudásuk nő. "
A készülékárakkal kapcsolatos tippem jó volt, de a 2011-et nem találtam el. Minden esetre - a földrajzi helyzettől függően eltérő ütemben - még mindig van lehetőség kitartani az analóg mellett és csak a végén választani más vételi lehetőséget.
Akkoriban még azt sem sejtettük, hogy milyen módon kívánja az állam támogatni a nehéz anyagi helyzetűeket. Most már ennek is elindult a tesztprogramja.