Találatok száma: 2856 üzenet |
|
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11978. Elküldve:
2012-02-12 08:04:21 |
[951.] |
H-ÍÍÍREK:
ORSZÁGOS TERRIER KLUB EREDMÉNYEK
ÍR TERRIER
Kutya neve tkv. Szám életkor nem tulajdonos pont
IR TERRIER WINNER 2011
Mr. Irishman Of the Hunterriers 358/08 2008.05.10. kan dr. Partali Csilla és Oláh Csaba 385.
TOP JUNIOR MALE 2011
Jumping –Wallaby Eamonn 380/10 2010. 03. 13. kan Váradi Vilmos 152
BEDLINGTON TERRIER
Kutya neve tkv. Szám életkor nem tulajdonos pont
BEDLINGTON TERRIER WINNER 2011
Jumper Hunter Diamond 167/10 2009.12.01 szuka Plásztán Kata 783
TOP JUNIOR FEMALE 2011
Jumper Hunter Desmine 168/10 2009.12.01 szuka Szallabekné Pauer Erika 400
TOP ADULT MALE 2011
Jumper Hunter Celestial Cirrostratus 161/08. 2008.03.08 kan Szallabekné Pauer Erika 118
ÉV TENYÉSZTŐJE 2011 8.helyezett
BEDLINGTON TERRIER
Kutya neve tkv. Szám életkor nem tenyésztő pont
Jumper Hunter Desmine 168/10 2009.12.01 szuka Szallabekné Pauer Erika 400
Jumper Hunter Celestial Cirrostratus 161/08. 2008.03.08 kan Szallabekné Pauer Erika 118
Jumper Hunter Diamond 167/10 2009.12.01 szuka Szallabekné Pauer Erika 783
HJCH Jumper Hunter Danburite 165/10 2009. 12. 01. kan Szallabekné Pauer Erika 116
_______
1467
ÉV TENYÉSZTŐJE 2011 11.helyezett
IR TERRIER
Kutya neve tkv. Szám életkor nem tenyésztő pontszám
Mr. Irishman Of the Hunterriers 358/08 2008. 05. 10. , kan dr. Partali Csilla és Oláh Csaba 385
Ms. Wallaby Of The Hunterriers 361/08 2008. 05. 10., szuka dr. Partali Csilla és Oláh Csaba 97
Mr. President Of The Hunterriers ? 2008. 05. 10., kan dr. Partali Csilla és Oláh Csaba 115
Night Rose Of the Hunterriers ? 2010. 04. 05. szuka dr. Partali Csilla és Oláh Csaba 86.
_______
683
TOP BEACH 2011
BEDLINGTON TERRIER
Kutya neve tkv. Szám életkor nem tulajdonos
ICH HCH. CELESTIAL HARMONY 150/H/05 2004.08.22 szuka Szallabekné Pauer Erika
Utódok neve
Kutya neve tkv. Szám életkor nem pont
Jumper Hunter Desmine 168/10 2009.12.01 szuka 400
Jumper Hunter Celestial Cirrostratus 161/08. 2008.03.08 kan 118
Jumper Hunter Diamond 167/10 2009.12.01 szuka 783
HJCH Jumper Hunter Danburite 165/10 2009. 12. 01. kan 116
_______
1467
IR TERRIER
Kutya neve tkv. Szám életkor nem tulajdonos
ICH Jumping-Wallaby Brianna 330/05 2005. 06. 18. szuka dr. Partali Csilla és Oláh Csaba
Utódok:
Kutya neve tkv. Szám életkor nem pontszám
Mr. Irishman Of the Hunterriers 358/08 2008. 05. 10. , kan 385
Ms. Wallaby Of The Hunterriers 361/08 2008. 05. 10., szuka 97
Mr. President Of The Hunterriers ? 2008. 05. 10., kan 115
Night Rose Of the Hunterriers ?( 2010. 04. 05. szuka 86.
_______
683
|
|
[válaszok erre: #11980]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17257. Elküldve:
2012-01-28 09:33:36 |
[953.] |
A XVI. kerületi önkormányzat kapitulált. Működik az Alkotmánybíróság határozata.Most kipróbálom az alapjogvédelmi biztoson keresztül benyújtani a többi törvénytelen helyi rendeletet, így a kókait is.
Íme:
"Az Alaptörvény 30. cikk (1) szerint Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. (2) Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.
Az Alaptörvény 24. cikk (2) e) alapján Az Alkotmánybíróság az alapvető jogok biztosa kezdeményezésére felülvizsgálja a jogszabályoknak az Alaptörvénnyel való összhangját;
Az alaptörvény 32.cikk szerint (2) Feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
(3) Az önkormányzati rendelet más jogszabállyal nem lehet ellentétes.
Az alaptörvény XIII. cikk szerint (1) Mindenkinek joga van a tulajdonhoz és az örökléshez. A tulajdon társadalmi felelősséggel jár.
Az alaptörvény VI. cikk szerint (1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák.
Az Abtv. 2. § szerint Az Alkotmánybíróság az Alaptörvény védelmének legfőbb szerve.
Az Abtv. 24. § (1) szerint Az Alkotmánybíróság az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés e) pontja alapján felülvizsgálja a jogszabályoknak az Alaptörvénnyel való összhangját.
(2) Az Alkotmánybíróság a jogszabály Alaptörvénnyel való összhangját az alapvető jogok biztosának határozott kérelmet tartalmazó indítványa alapján akkor vizsgálja, ha az alapvető jogok biztosának álláspontja szerint a jogszabály alaptörvény-ellenessége fennáll.
Az Abtv. 37. § (1) szerint Az Alkotmánybíróság a 24-26. §-ban meghatározott hatáskörében az önkormányzati rendelet Alaptörvénnyel való összhangját akkor vizsgálja, ha a vizsgálat tárgya az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálata nélkül, kizárólag az Alaptörvénnyel való összhang megállapítása.
2010 10.17.-én indítványoztam, hogy az Alkotmánybíróság vizsgálja felül és
semmisítse meg Balatonboglár Város Önkormányzatának 27/2003(XII.15.) Kt. számú állattartási rendeletének (Ör.) III. fejezet,- mely a „kedvtelésből tartott állatok tartását” szabályozza- , a 9.§ 11.§.12.§-át. (1.sz. melléklet) A Ör-t. 2. sz. mellékletként csatolom.
A beadványt az Alkotmánybíróság 1546/B/ 2011 ügyszámon nyilvántartásba vette, azonban az Alaptörvény hatályba lépését követően az eljárást megszüntette. Az ügyben nincs arra mód, hogy alkotmányjogi panasszal éljek, viszont a rendelet egyértelműen az alaptörvény 32.cikk (3) és az alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésbe ütközik. Ezt azért állíthatom biztosan, mert állattartási, állatvédelmi ügyekre szakosodott ügyvédként számtalan állattartási rendelet felülvizsgálatát kértem az Alkotmánybíróságtól, mivel az volt az álláspontom , hogy a kedvtelésből tartott állatok tartásáról és forgalmazásáról szóló 41/2010 (II. 26.) kormányrendelet hatályba lépését követően megszűnt az önkormányzatok önálló rendeletalkotási jogköre a tárgyidőben hatályos Alkotmány 44/A. § (2) rendelkezésére tekintettel.
Beadványaim közül végül is egyet elbírált az Alkotmánybíróság és a 146/2011. (XII. 2.) AB határozatban kimondta , hogy a 2010-es Korm. rendelet1 megalkotásával a jogi helyzet alapvetően megváltozott, mivel addig nem volt a kedvtelésből tartott állatok tartásáról országos szintű jogi szabályozás, amelyhez az önkormányzatoknak igazodniuk kellett volna. 2010 óta már van ilyen, így a továbbiakban a kedvtelésből tartott állatok tartásának szabályozása nem lehet a helyi önkormányzatok képviselő testületének biztosított jogalkotási tárgy.
Ennélfogva nem tartozik az önkormányzat feladatkörébe az állattartás szabályozása, így maga a szabályozás is az alaptörvény 32.cikk szerint (2) bekezdésébe ütközik.
A felelős tulajdongyakorlással kapcsolatban az AB határozat kimondta, hogy: „Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy a Korm. rendelet1 14. § (2) bekezdése – a Ptk. 100. §-ával összhangban – úgy határozza meg az állattartás módját, hogy az állat természetes viselkedésének biztosítása mellett e tevékenység tartósan és szükségtelenül ne zavarja a környező lakóközösség kialakult élet- és szokásrendjét. Az állatok tartása tehát a Ptk., az Ávtv., valamint a Korm. rendelet1 szabályainak betartásával történhet. Az állattartó és az állattartással érintett személyek (környező lakóközösség) jogosultságaira és kötelezettségeire is vonatkoznak az előbb említett szabályok, tehát ha az állattartással érintett személyeket tartósan és szükségtelenül zavarja tulajdonjoguk gyakorlásában az állattartás, akkor a Ptk. 191. §-a alapján a jegyzőhöz és bírósághoz fordulhatnak birtokvédelmi igényük érvényesítésére. Az Ávtv. szabályozza az állattartó kötelezettségeit az állattartás körülményeivel kapcsolatban is, felhatalmazására született a Korm. rendelet2, valamint az állatvédelmi bírságról szóló 244/1998. (XII. 31.) Korm. rendelet. E jogszabályok alapján a jegyző hatósági jogkörben eljárva az állatvédelmi és állattartási szabályok megsértése esetén meghatározott cselekmény végzésére, tűrésére, vagy abbahagyására kötelezheti az állattartót, az állattartást korlátozhatja, megtilthatja, továbbá bírságot szabhat ki. Ebben természetesen kötve van a Korm. rendelet1 szabályaihoz is. „
„A Korm. rendelet1 meghatározza, milyen feltételekkel lehet állatokat kedvtelésből tartani (illetve velük kereskedni), ami a Korm. rendelet1 szerint a tenyésztést is magába foglalja. E szabályok szerint nem kell hatósági engedély egyik tevékenységhez sem. Az Ávtv. egyes esetekben – állatkert, állatkereskedés létesítése – engedélyhez köti az állattartást, de ezek között a kedvtelésből tartott állatok, mint a kutya és a macska tenyésztése nem fordul elő. Az Ávtv. meghatározza az önkormányzatok állatvédelmi feladatait (48/A. §), amelyek között a kedvtelésből tartott állatok tenyésztésének engedélyezése egyáltalán nem szerepel. Az önkormányzat hatósági jogkörei az Ávtv. 49. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján kibocsátott Korm. rendelet2 szerint állatvédelmi jellegűek. A felsorolt jogszabályok tehát meghatározták az önkormányzatok hatósági tevékenységét a kedvtelésből tartott állatokkal kapcsolatban is. Az önkormányzat hatósági tevékenységében az engedélyezés nem szerepel, viszont a jegyző számos hatósági intézkedést tehet, ám ezek feltétele mindig az állatvédelemre vagy állattartásra vonatkozó szabályok megsértése (az itt nem releváns veszélyes állatok kivételével). Előzetes engedélyezésről sehol nincs szó.
Az önkormányzat tehát rendeletben sem írhatja elő a kutya- és macskatenyésztés engedélyhez kötését, mert egyáltalán nem tilthatja meg a jogszabályoknak megfelelően tartott állatok tartását. Egyedül a jogszabályok megsértése esetén jogosult (akkor is államigazgatási hatáskörben) az állattartóval szemben (aki lehet tenyésztő is) hatósági eszközökkel fellépni. Ennek következtében a kutya- és macskatartás, vagy tenyésztés nem köthető hatósági engedélyhez. Ugyanakkor az önkormányzat állatvédelmi hatósági jogkörében köteles ellenőrizni, hogy az állatokat a jogszabályok szerint előírt feltételek között tartják-e. „
Ennélfogva az alaptörvény XIII. cikk (1) szerinti felelős tulajdongyakorlás állattartás vonatkozásában nem önkormányzati rendeletalkotás által valósítandó meg, hanem az AB határozat által hivatkozott jogszabályok által.
39. § (1) Ha e törvény eltérően nem rendelkezik, az Alkotmánybíróság döntése mindenkire nézve kötelező.
(2) Az Alkotmánybíróság döntése ellen jogorvoslatnak nincs helye.
A 38/1993 (VI. 11. ) AB határozata IV. fejezete alapján az Alkotmánybíróság jogértelmezése mindenkire nézve kötelező.
Ennélfogva álláspontom szerint, miután az AB egy határozatában kimondta, hogy az önkormányzatok önálló rendeletalkotási jogköre megszűnt, ez az álláspont mindenkire nézve kötelező.
Ezért az Alkotmánybíróság jogosult a többi elébe kerülő a kormányrendelettel ellentétes helyi a kedvtelésből tartott állatok tartásáról szóló rendeletet megsemmisíteni. A jelenlegi jogi szabályozás szerint azonban csak az kerülhet elé, melyet t. Alapjogvédelmi Biztos eléterjeszt.
Az alaptörvény VI. cikk szerint (1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák. Ezt a rendelkezést az alaptörvény a „Szabadság és felelősség” fejezetben szabályozza, tehát alapjog, amit állattartás esetében is tiszteletben kell tartani. Ennélfogva önkormányzat nem korlátozhatja magasabb rendű jogszabállyal ellentétesen , hogy az állampolgár otthonában hány ebet, macskát, vagy más házikedvencet tartson, nem kötheti engedélyhez, hogy azokat tenyéssze, értékesítse.
Az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette – először a 7/1991. (II. 28.) AB határozatban –, hogy „a tulajdonhoz való jog – az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata alapján – alapvető jog, amely azonban nem korlátlan. A tulajdonosnak joga gyakorlása során tekintettel kell lennie mások jogaira és jogos érdekére. A tulajdonhoz való jog tehát korlátozható, a korlátozás azonban akkor alkotmányos, ha az másik jog védelme vagy érvényesülése, illetve valamely alkotmányos cél érdekében történik, mely más módon nem érhető el, továbbá ha a korlátozás arányban áll az elérni kívánt cél fontosságával.” (ABH 1991, 22.) A tulajdonjog tartalmát és védelmét a Ptk. X. fejezete szabályozza részletesen, e rendelkezések keretet adnak azoknak az egyéb jogszabályoknak is, melyek a közérdek vagy jogos magánérdek érvényesülését a tulajdon szabadságával szemben lehetővé teszik. (285/B/1994. AB határozat, ABH 1994, 827, 828.)
Ennélfogva az állattartó környezetének védelmét úgyszintén törvény garantálja, ha az állattartás valóban szükségtelen zavarást okoz, illetve, ha az állatkínzó módon valósul meg, az állat védelmét is törvény garantálja.
Ennélfogva a kormányrendelettel és más jogszabályokkal ellentétes önkormányzati rendelkezések megsemmisítése indokolt."
Majd szólok, hogy mit lépett az alapjogvédelmi biztos.
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17157. Elküldve:
2012-01-21 22:48:54 |
[954.] |
Már nem emlékszem pontosan mi, de valami nagyon súlyos betegsége volt a hölgynek. Azt hiszem a veséje nem működött és kétnaponta dialízisre járt. Pumikat tenyésztett. A saját anyja uszította ellene a szomszédokat. Ha jól emlékszem már végrehajtási szakban volt az ügy, valahogy leállítottam. Olyan rég volt ez, hogy még nem is volt számítógépem sem, az akta meg valahol elásva a nagyszekrény mélyén, így elő sem vehetem, hogy megnézzem a részleteket. Talán levelezik itt olyan pumis aki emlékszik a történetre. Lényeg, hogy holtig biztonságban tudhatta a kutyákat, amikor meghalt a kutyások elvitték a pumikat. Egyszer az Ebugattában is szerepelt a hölgy, ha jól emlékszem.
|
|
[válaszok erre: #17175]
|
[előzmény: (17155) Éva&Smafu, 2012-01-21 19:44:06]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17153. Elküldve:
2012-01-21 07:49:39 |
[955.] |
Volt velük annó 10 éve, vagy 3 ügyem. Kettő rendeződött a harmadikban meghalt a tulajdonos, így lezárult az ügy.
|
|
[válaszok erre: #17155]
|
[előzmény: (17151) n.mariann, 2012-01-20 20:24:50]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17150. Elküldve:
2012-01-20 19:20:03 |
[956.] |
nincs mit
|
|
|
[előzmény: (17149) nyunyola, 2012-01-20 18:51:04]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17148. Elküldve:
2012-01-20 18:41:18 |
[957.] |
Na köszi, hogy szólsz. Akkor ezek szerint a XVI. ker önként teljesített. Ott is van folyamatban egy ügy, annak kapcsán küldtem meg nekik , de még az üggyel kapcsolatban nem kaptam határozatot.
|
|
[válaszok erre: #17151 #17171]
|
[előzmény: (17142) n.mariann, 2012-01-20 18:24:50]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17147. Elküldve:
2012-01-20 18:37:32 |
[958.] |
Még annyit, hogy ilyeneket inkább az e-mail címemre [email protected] küldjetek, mert a fórumot mostanság ritkábban nézegetem, mert nincs erőm , energiám, csak a legszükségesebb ügyekre.
|
|
|
[előzmény: (17145) Szávitri, 2012-01-20 18:34:52]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
17145. Elküldve:
2012-01-20 18:34:52 |
[959.] |
Kóka Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatala
Postacím
2243 Kóka, Pf. 1.
Tisztelt Dr.Ornódi Lívia jegyző asszony!
Tájékoztattak, hogy Ön a mellékletként csatolt felhívást adta ki .
Valószínűsítem, hogy elkerülte a figyelmét a Magyar Közlöny 2011. évi 143. számában megjelent alább csatolt 146/2011. (XII.02.) számú alkotmánybírósági határozat, ami mindenkire nézve kötelezően kimondja, hogy mióta 2010 februárban a kedvtelésből tartott állatok tartásának szabályait kormányrendelet szabályozza, azóta a kedvtelésből tartott állatok tartásának szabályozása nem lehet a helyi önkormányzatok képviselő testületének biztosított jogalkotási tárgy. Ennélfogva az Alkotmánybíróság megsemmisítette az Isaszegi Önkormányzat az Ön által hivatkozott kókai 9/2004 (VIII.14.) sz. helyi állattartási rendelet 14/2010(XI.25.) számú képviselőtestületi rendelet nem nevesített számú rendelkezésével kiegészített rendelkezéssel azonos tartalmú a tartható kutyák számát három példányban megszabó rendelkezést.
Az Alaptörvény Állam fejezet 32. cikk (1) a szerint „ A helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között a) rendeletet alkot;
(2) Feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
(3) Az önkormányzati rendelet más jogszabállyal nem lehet ellentétes.
Amennyiben t. Jegyző asszony, illetve az Önkormányzat a fentieket figyelmen kívül hagyná, és nem kívánná a kormányrendelettel ellentétesen szabályozó helyi rendeletet önként megsemmisíteni , úgy az alaptörvény 25. cikk (2) c alapján bíróság dönt az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközéséről és megsemmisítéséről; Miután az Alkotmánybíróság jogértelmezése a bíróságra nézve is kötelező, a bíróság sem térhet el az Alkotmánybíróság jogértelmezésétől.
Kérem szíveskedjenek elfogadni, hogy a helyi önkormányzatok önálló rendeletalkotási jogköre megszűnt a kedvtelésből tartott állatok vonatkozásában. Ennélfogva Ön nem kötelezheti a lakosokat arra, hogy a kormányrendeletnek egyébként megfelelő ebtartásukat korlátozzák három ebre. Arra pedig végképp nincs joga t. Önkormányzatnak, hogy a jogellenesen darabszámban korlátozó helyi rendeletre hivatkozva, az állampolgárok létszámfelettinek minősített kutyáit az önkormányzat menhelyre vitesse.
Felhívom figyelmét, hogy amennyiben t Jegyző asszony , illetve az önkormányzat vitatná a fentieket, úgy- mint más esetben is – haladéktalanul a kormányhivatalhoz és az ügyészséghez fordulok.
Kérem a fentiek szíves tudomásul vételét.
Bp. 2012-01-20 Tisztelettel:
Dr.Pozsonyi Anikó
Ügyvéd
Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesülete
jogi képviselő
Megküldve e-mail és levél
1 pld e-mailon polgármesternek.
|
|
[válaszok erre: #17147 #17149 #17154]
|
[előzmény: (17105) nyunyola, 2012-01-19 12:05:13]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11966. Elküldve:
2012-01-07 07:02:39 |
[960.] |
Itt külön is szólok. Ne feledkezzetek meg az OTK ÉVGYŐZTES, ÉV tenyésztő stb. pályázatokról. Az összesítőlap jöhet e-mailon is, illetve aki tud szkennelni küldheti úgy is. (Rizetta, Yuma, Kefe, Fülöp stb. stb.)
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16849. Elküldve:
2012-01-04 18:46:00 |
[961.] |
Még nem ismerjük a részleteket. Kár találgatni.
|
|
|
[előzmény: (16846) J.Zsuzsa, 2012-01-04 15:56:38]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16842. Elküldve:
2012-01-04 06:51:25 |
[962.] |
Ez majd kiderül, ha személyesen jelentkezik nálam, ha akar. Ugyanis a jegyző azt vizsgálhatja, hogy az állattartás megfelel-e a környező lakóközösség érdekeinek is. Magyarán önmagában azért, mert 3 macska van, nem piszkálhatják, de a homokozóért igen.Ezt azonban még most nem tudhatjuk.
|
|
[válaszok erre: #16846]
|
[előzmény: (16832) Szilaj, 2012-01-03 19:50:57]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16841. Elküldve:
2012-01-04 06:45:30 |
[963.] |
Irányítsd hozzám. Pü-ben küldöm az e-mail címemet és a telefonszámomat.
|
|
[válaszok erre: #16845]
|
[előzmény: (16829) J.Zsuzsa, 2012-01-03 19:15:12]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16828. Elküldve:
2012-01-03 19:00:46 |
[964.] |
Ez mindenhol érvényes, azaz hivatkozni lehet rá, miképpen arra is, hogy a kormányrendelet szerint az eb kedvtelésből tartott állat, ami azt jelenti, hogy kormányrendeletnél alacsonyabb rendű jogszabály -ld. FVM rendelet - nem állíthatja azt, hogy az FCI által elismert ebek az állattenyésztési törvény hatálya alá tartozó állatok.
|
|
[válaszok erre: #16829]
|
[előzmény: (16826) Kondacsipkedő, 2012-01-02 21:44:06]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16825. Elküldve:
2012-01-02 13:42:25 |
[965.] |
Tessék itt van a teljes AB határozat arról, hogy az önkormányzatok többet nem korlátozhatnak darabszámra.
146/2011. (XII. 2.) AB határozat
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Isaszeg Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének az állattartásra szolgáló melléképületek elhelyezésénél betartandó védőtávolságokról és az állattartással kapcsolatos egyéb feltételekről szóló 3/2003. (III. 26.) rendeletének 9. § (6) bekezdése, és 10. § (1) bekezdése alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezések e határozat közzétételét követő napon vesztik hatályukat.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó ügyvéd Isaszeg Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének az állattartásra szolgáló melléképületek elhelyezésénél betartandó védőtávolságokról és az állattartással kapcsolatos egyéb feltételekről szóló 3/2003. (III. 26.) rendelete (a továbbiakban: Ör.) 9. § (6) bekezdése, valamint 10. § (1) bekezdése alkotmányellenességének utólagos megállapítása és megsemmisítése céljából kezdeményezte az Alkotmánybíróság eljárását.
Az indítványozó álláspontja szerint az Ör. 9. § (6) bekezdése az élelmiszerláncról és a hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) 2. § (2) bekezdés e) pontjával, a 6. § (5) bekezdésével, valamint a kedvtelésből tartott állatok tartásáról és forgalmazásáról szóló 41/2010. (II. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet1) 14. § (2), (6) és (8) bekezdéseivel ellentétes módon határozza meg a kedvtelésből tartott állatok tartásának feltételeit, ezzel sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében foglaltakat. Kifejti az indítványozó, hogy a Korm. rendelet1 a csoportosan tartható ebek tartásának módját nem az egy helyrajzi szám alatt található ingatlanra eső darabszámban határozza meg, hanem egyedenként akadálytalanul biztosítandó szabad terület szerint. Az ettől eltérő rendelkezés – az indítványozó szerint – „aránytalan tulajdoni korlátozást” jelent, és így sérti az Alkotmány 13. § (1) bekezdését is. Megfogalmazza, hogy az önkormányzat rendeletében csak a Korm. rendelet1-ben leírt okból és módon korlátozhatja a tartható állatok számát.
Az indítványozó a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 191. § (1) bekezdésére, 100. §-ára, valamint 106. §-ára hivatkozva kifejti, hogy a Korm. rendelet1 által meghatározott állattartási módon kívül „csak az állat érdekében történhet korlátozás”. E körben hangsúlyozza, hogy helyi rendeletben a környező lakóközösség kialakult élet- és szokásrendjének tartós és szükségtelen zavarásán túl akkor lehet az állattartást korlátozni, ha az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvénybe (a továbbiakban: Ávtv.), illetve a Korm. rendelet1-be ütközik. Kiemeli, hogy a települési önkormányzat jegyzőjének az állatok védelmével, valamint az állatok nyilvántartásával kapcsolatos egyes feladat- és hatásköreiről szóló 245/1998. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet2) 7. § (1) bekezdése alapján az állattartás korlátozására, megtiltására a jegyző jogosult.
Az indítványozó az Ör. 10. § (1) bekezdéséről kifejti, hogy a Korm. rendelet1 16. § (3) bekezdésében meghatározott korlátokon kívül az Ör. e rendelkezése további feltételeket állapít meg az eb- és macskatenyészet létesítésére, amivel sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében foglaltakat. Az indítványozó az Alkotmánybíróság gyakorlatára hivatkozva előadja, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdésében előírt „közvetlen szomszédok hozzájárulása” aránytalan tulajdoni korlátozást jelent, sértve ezzel az Alkotmány 13. § (1) bekezdését.
II.
Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:
„13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.”
„44/A. § (2) A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes más jogszabállyal.”
Az Ör. indítvánnyal támadott rendelkezései:
„9. § Eb és macskatartás szabályai
(...)
(6) A település belterületén önálló helyrajzi számmal rendelkező ingatlanon háromnál több[et] nem tartható, kivéve a szaporodást követően az elválasztásig, legkésőbb az eb két hónapos koráig.”
„10. § Eb- és macskatenyészet létesítésének szabályai
(1) Eb- és macskatenyészetet belterületen kizárólag családi házban a polgármester külön engedélyével és a közvetlen szomszédok hozzájárulásával szabad létesíteni. Az engedély kiadása előtt ki kell kérni az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat, a hatósági állatorvos, valamint a magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének szakvéleményét.”
III.
Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság először az Ör. 9. § (6) bekezdésének jogszabályba ütközését vizsgálta.
Az Alkotmánybíróság 17/1998. (V. 13.) AB határozatában már megállapította, hogy „a helyi önkormányzat a helyi közügyek szabályozása érdekében, külön törvényi felhatalmazás hiányában, országos érvényű jogszabály által szabályozott társadalmi viszonyt a magasabb szintű jogszabállyal nem ellentétesen, azt kiegészítő jelleggel szabályozzon” [ABH 1998, 155.]. „Következetes az Alkotmánybíróság gyakorlata abban, hogy helyi közügy esetén a képviselő-testület közvetlenül az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében biztosított jogkörében – külön törvényi felhatalmazás hiányában is – jogosult az országos szintű szabályozással nem ellentétes, ahhoz képest kiegészítő jellegű helyi jogalkotásra.” [1113/B/2004. AB határozat, ABH 2008, 3044.] A 37/2004. (X. 15.) AB határozat kimondta, hogy „az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében az önkormányzat dönthet úgy, hogy a lakosság békés együttélése és a későbbi jogviták elkerülése érdekében szabályozza az állattartás helyi kérdéseit.” [ABH 2004, 908, 913.]
2. Az állatok tartásának általános szabályait az Ávtv. tartalmazza. Az Ávtv. 49. § (3) bekezdésének f) pontján alapszik a Korm. rendelet1, amely a kedvtelésből tartott állatok tartására és az állatokkal való bánásmódra vonatkozóan állapít meg az Ávtv.-hez képest speciális szabályokat.
A kedvtelésből tartott állat fogalmát a Korm. rendelet1 1. § (2) bekezdés a) pontja határozza meg, amelyet (negatíve) így definiál: „kedvtelésből tartott állat a rendszertani besorolásától függetlenül minden olyan állat, amelyet nem kizárólag tudományos kutatás, állati eredetű termék előállítása, igavonás, teherhordás, természetvédelem, géntartalék-védelem és – eb és macska kivételével – közcélú bemutatás céljából tartanak, tenyésztenek, forgalmaznak, továbbá az az állat, amelyet más kedvtelésből tartott állat táplálása céljából tartanak és szaporítanak, valamint a nem gazdasági céllal tartott haszonállat, és a vadászatra használt állat”. Az élelmiszerláncról szóló Tv. szabályozza a Korm. rendelet1 tárgyi hatálya alá nem tartozó állatok tartásának, forgalmazásának, forgalomba hozatalának szabályait. Ennek mellékletében a „Fogalom-meghatározások” 21. pontja definiálja a Tv. címében is feltüntetett élelmiszerlánc fogalmát, amelynek értelmében „élelmiszerlánc: azon folyamatok összessége, melyek szereplői közvetlen vagy közvetett hatással vannak az élelmiszerre a talajvédelem, agrár-környezetvédelem, növénytermesztés, növény-egészségügy, növényvédelem, az engedélyköteles termék és az állatgyógyászati termék előállítása, forgalomba hozatala és felhasználása, az élelmiszer- és takarmány-előállítás, szállítás, tárolás és forgalomba hozatal, felhasználás, az állat tartása, szállítása, forgalomba hozatala, az állat-egészségügy, a növényi és állati eredetű melléktermék kezelés, tárolás, szállítás, forgalomba hozatal és felhasználás során”. Az élelmiszerjog általános elveiről és követelményeiről, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság létrehozásáról és az élelmiszerbiztonságra vonatkozó eljárások megállapításáról szóló az Európai Parlament és a Tanács 178/2002/EK rendelete 2. cikkében határozza meg az élelmiszer fogalmát, amelynek értelmében „nem minősülnek élelmiszernek a következők: (...) b) élőállat, kivéve a forgalomba hozatalra előkészített, emberi fogyasztásra szánt állatok”. Mindezek alapján megállapítható, hogy a kedvtelésből tartott állatok tartására nem a Tv., hanem a Korm. rendelet1 szabályai vonatkoznak. Megállapítható tehát, hogy az Ör. 9–10. §-ainak a kutya- és macskatartásról, illetve tenyésztésről szóló rendelkezései a Korm. rendelet1 szerinti kedvtelésből tartott állattartást szabályozzák.
A Korm. rendelet1 14. §-a a kedvtelésből tartott állatok tartásának részletszabályait tartalmazza, köztük a kedvtelésből tartott állatok tartási helyének méretét is meghatározza. A Korm. rendelet1 14. § (4) bekezdése alapján „a kedvtelésből tartott állat tartási helyének olyan méretűnek kell lennie, hogy az állat fajára jellemző mozgási igényét ki tudja elégíteni. Ezen túl a Korm. rendelet1 a tartási hely területét m2-ben is meghatározza, hiszen a 14. § (5) bekezdése alapján „tilos ebet tartósan 10 m2-nél kisebb területen tartani”. A csoportosan tartott ebek esetében az akadálytalanul használható terület a Korm. rendelet1 14. § (6) bekezdése alapján minimum 6 m2.
A már idézett 17/1998. (V. 13.) AB határozatban megfogalmazottak alapján az Alkotmány 44. § (2) bekezdése értelmében az önkormányzat kiegészítő szabályokat alkothat, amelyek más jogszabállyal nem lehetnek ellentétesek. Arra azonban nem jogosult, hogy magasabb szintű jogszabállyal ellentétes módon szabályozzon ugyanazon jogviszony tekintetében [ABH 1998, 155.]. Az Alkotmánybíróság 23/2000. (VI. 28. ) AB határozatában arra is rámutatott, hogy „a helyi önkormányzatnak – az állattartást szabályozó rendelete megalkotásakor – tehát figyelemmel kell lennie jogalkotói hatáskörét korlátozó törvényi rendelkezésekre (...), továbbá a lakóépületek sajátosságaira, a lakások nagyságára (...)”.
E határozat elfogadása óta a 2010-es Korm. rendelet1 megalkotásával a jogi helyzet alapvetően megváltozott, mivel addig nem volt a kedvtelésből tartott állatok tartásáról országos szintű jogi szabályozás, amelyhez az önkormányzatoknak igazodniuk kellett volna. 2010 óta már van ilyen, így a továbbiakban a kedvtelésből tartott állatok tartásának szabályozása nem lehet a helyi önkormányzatok képviselő testületének biztosított jogalkotási tárgy.
Isaszeg Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Korm. rendelet1 14. § (5)–(6) bekezdéseiben alkalmazott módszert figyelmen kívül hagyva határozta meg az Ör. 9. § (6) bekezdésében az ebtartás szabályait. Az Ör. a Korm. rendelet1 14. § (2), valamint (8) bekezdéseiben meghatározott tartási szabályokon túl nem állapíthat meg azoktól eltérő rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság az önkormányzati rendeletalkotás jogforrási hierarchiába illesztésének értelmezése során a 8/2006. (II. 22.) AB határozatában – korábbi döntéseit összegezve – kifejtette, hogy az „Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontja kimondja, hogy a helyi képviselő-testület önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz, a 44/A. § (2) bekezdése pedig rögzíti, hogy a helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeleteket alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal. Az Alkotmány e tételei az önkormányzat rendeletalkotási szabadságát rögzítik (amely így az Alkotmány által védett önkormányzati alapjog), de egyben meghatározzák a rendeletalkotási szabadság korlátait is: az önkormányzati rendelet nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal.” [ABH 2006, 909–910.] Következetes az Alkotmánybíróság gyakorlata abban is, hogy „helyi közügy esetén a képviselő-testület közvetlenül az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében biztosított jogkörében – külön törvényi felhatalmazás hiányában is – jogosult az országos szintű szabályozással nem ellentétes, ahhoz képest kiegészítő jellegű jogalkotásra.” [1113/B/2004. AB határozat, ABH 2008, 3044.]
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 9. § (6) bekezdése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközik, és ezért megsemmisítette.
3. Az indítványozó álláspontja szerint a Korm. rendelet1 szabályai szerint tartható állatok száma, valamint a Korm. rendelet1-ben meghatározott darabszám kizárólag akkor korlátozható, ha az állattartás a Ptk.-ban meghatározott szomszédjogokat sértő módon valósul meg. Az indítványozó szerint ezért az Ör. 9. § (6) bekezdése aránytalan tulajdoni korlátozást tartalmaz, így az Alkotmány 13. § (1) bekezdésébe is ütközik.
Mivel az Alkotmánybíróság az Ör. 9. § (6) bekezdésének alkotmányellenességét az Alkotmány 44/A § (2) bekezdésébe ütközés miatt megállapította, az Alkotmány 13. § (1) bekezdésének sérelmére alapított vizsgálatára az eddigi gyakorlatát követve [31/1991. (VI. 5.) AB határozat, ABH 1991, 133, 136.] már nem volt szükség [44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.; 4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 193, 200.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat, ABH 2005, 329, 342–343.].
Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy a Korm. rendelet1 14. § (2) bekezdése – a Ptk. 100. §-ával összhangban – úgy határozza meg az állattartás módját, hogy az állat természetes viselkedésének biztosítása mellett e tevékenység tartósan és szükségtelenül ne zavarja a környező lakóközösség kialakult élet- és szokásrendjét. Az állatok tartása tehát a Ptk., az Ávtv., valamint a Korm. rendelet1 szabályainak betartásával történhet. Az állattartó és az állattartással érintett személyek (környező lakóközösség) jogosultságaira és kötelezettségeire is vonatkoznak az előbb említett szabályok, tehát ha az állattartással érintett személyeket tartósan és szükségtelenül zavarja tulajdonjoguk gyakorlásában az állattartás, akkor a Ptk. 191. §-a alapján a jegyzőhöz és bírósághoz fordulhatnak birtokvédelmi igényük érvényesítésére. Az Ávtv. szabályozza az állattartó kötelezettségeit az állattartás körülményeivel kapcsolatban is, felhatalmazására született a Korm. rendelet2, valamint az állatvédelmi bírságról szóló 244/1998. (XII. 31.) Korm. rendelet. E jogszabályok alapján a jegyző hatósági jogkörben eljárva az állatvédelmi és állattartási szabályok megsértése esetén meghatározott cselekmény végzésére, tűrésére, vagy abbahagyására kötelezheti az állattartót, az állattartást korlátozhatja, megtilthatja, továbbá bírságot szabhat ki. Ebben természetesen kötve van a Korm. rendelet1 szabályaihoz is.
IV.
1. Az indítványozó az Ör. állattartásra vonatkozó szabályán kívül a kutya- és macskatenyészet létesítésének szabályát – Ör. 10. § (1) bekezdését – is alkotmányellenesnek véli.
Az indítványozó egyrészt arra hivatkozik, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdése a Korm. rendelet1 16. § (3) bekezdésében maghatározottakon túlterjeszkedett, és azzal ellentétesen állapította meg a tenyészet létrehozásának feltételeit, miáltal sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését. Az indítványozó szerint az állattartásra vonatkozó szabályanyagot a tenyésztésre is alkalmazni kell; ezen kívül a tenyésztés tekintetében a Korm. rendelet1 16. § (3) bekezdése kiegészítő szabályt is tartalmaz, miszerint „a kedvtelésből tartott állat tartójának meg kell akadályozni azon állatok szaporodását, amelyeken olyan küllemi, illetve viselkedésbeli hibák fordulnak elő, melyek szenvedést okoznának az utódaiknak, vagy káros egészségügyi hatással lennének rájuk nézve”. Az indítványozó álláspontja szerint a Korm. rendelet1 idézett szabályán kívül a tenyészet létrehozásának korlátozására önkormányzati rendeletben nincs lehetőség, kizárólag akkor, ha létrehozását magasabb szintű jogszabály hatósági engedélyhez kötné.
Ezen kívül az indítványozó szerint az Ör. 10. § (1) bekezdésében a tenyésztési engedély kiadásához megkövetelt „közvetlen szomszédok hozzájárulása” aránytalan tulajdoni korlátozást jelent, amely az Alkotmány 13. §-ába is ütközik.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdése jogszabályba ütközik-e.
Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény (a továbbiakban: Átt.) az általa definiált állattenyésztés szabályozására tartalmaz rendelkezéseket. Az Átt. hatálya alá tartozik a gazdasági céllal állatfajok, fajták, hibridek tenyésztésének, előállításának, forgalmazásának, felhasználásának céljából végzett tenyésztés, illetve a szaporítóanyag előállítása, forgalmazása és felhasználása. Az Átt. IV. fejezete „Engedélyköteles tevékenységek” címmel sorolja fel az engedélyhez, hozzájáruláshoz kötött tenyésztési tevékenységeket. E tenyésztési tevékenységfajták esetén a „tenyésztési hatóság” engedélyét kell beszerezni. Az Ör.-ben szabályozott kutya- és macskatenyésztési tevékenység azonban nem szerepel az Átt.-ben felsoroltak között.
Egy tevékenység – itt a kutya- és macskatenyésztés – hatósági engedélyhez kötése a tevékenység feltételes tiltásával egyenlő, mivel ilyen esetben a tevékenység engedély nélküli folytatása tiltott. Az önkormányzati hatósági engedélyhez kötés alkotmányjogi feltétele ezért az, hogy az önkormányzatnak egyáltalán joga legyen az engedélyhez kötött tevékenységet megtiltani.
Ez a feltétel adott esetben nem teljesült. A Korm. rendelet1 meghatározza, milyen feltételekkel lehet állatokat kedvtelésből tartani (illetve velük kereskedni), ami a Korm. rendelet1 szerint a tenyésztést is magába foglalja. E szabályok szerint nem kell hatósági engedély egyik tevékenységhez sem. Az Ávtv. egyes esetekben – állatkert, állatkereskedés létesítése – engedélyhez köti az állattartást, de ezek között a kedvtelésből tartott állatok, mint a kutya és a macska tenyésztése nem fordul elő. Az Ávtv. meghatározza az önkormányzatok állatvédelmi feladatait (48/A. §), amelyek között a kedvtelésből tartott állatok tenyésztésének engedélyezése egyáltalán nem szerepel. Az önkormányzat hatósági jogkörei az Ávtv. 49. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján kibocsátott Korm. rendelet2 szerint állatvédelmi jellegűek. A felsorolt jogszabályok tehát meghatározták az önkormányzatok hatósági tevékenységét a kedvtelésből tartott állatokkal kapcsolatban is. Az önkormányzat hatósági tevékenységében az engedélyezés nem szerepel, viszont a jegyző számos hatósági intézkedést tehet, ám ezek feltétele mindig az állatvédelemre vagy állattartásra vonatkozó szabályok megsértése (az itt nem releváns veszélyes állatok kivételével). Előzetes engedélyezésről sehol nincs szó.
Az önkormányzat tehát rendeletben sem írhatja elő a kutya- és macskatenyésztés engedélyhez kötését, mert egyáltalán nem tilthatja meg a jogszabályoknak megfelelően tartott állatok tartását. Egyedül a jogszabályok megsértése esetén jogosult (akkor is államigazgatási hatáskörben) az állattartóval szemben (aki lehet tenyésztő is) hatósági eszközökkel fellépni. Ennek következtében a kutya- és macskatartás, vagy tenyésztés nem köthető hatósági engedélyhez. Ugyanakkor az önkormányzat állatvédelmi hatósági jogkörében köteles ellenőrizni, hogy az állatokat a jogszabályok szerint előírt feltételek között tartják-e.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközik, és ezért megsemmisítette.
V.
Az Alkotmánybíróság a továbbiakban az aránytalan tulajdonkorlátozással kapcsolatos indítványelemet vizsgálta.
Mivel az Alkotmánybíróság az Ör. 10. § (1) bekezdésének alkotmányellenességét az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközés miatt megállapította, az Alkotmány 13. § (1) bekezdésének sérelmére alapított vizsgálatára az eddigi gyakorlatát követve [31/1991. (VI. 5.) AB határozat, ABH 1991, 133, 136.] már nem volt szükség [44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.; 4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 193, 200.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat, ABH 2005, 329, 342–343.].
Megjegyzi az Alkotmánybíróság, ha a kutya- és macskatenyészet végzése a szomszédok szükségtelen zavarásával jár – az állattartáshoz hasonlóan – a Ptk. 191. §-a alapján birtokvédelmi eljárást lehet a jegyzőnél kezdeményezni. Ezen túl, ha az eb- és macskatenyészet az állatvédelemre vonatkozó szabályok megszegésével valósul meg, úgy szintén a települési önkormányzat jegyzője rendelkezik ezúttal államigazgatási hatósági jogkörrel a Korm. rendelet2 alapján.
Az Abtv. 43. § (1) bekezdése alapján az alkotmányellenesnek minősített és megsemmisített jogszabályt az erről szóló határozat hivatalos lapban történő közzétételét követő naptól nem lehet alkalmazni.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
Alkotmánybírósági ügyszám: 1244/B/2011.
|
|
[válaszok erre: #16826 #16827 #16830 #16853 #16868]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11954. Elküldve:
2012-01-02 13:41:12 |
[966.] |
Tessék itt van a teljes AB határozat arról, hogy az önkormányzatok többet nem korlátozhatnak darabszámra.
146/2011. (XII. 2.) AB határozat
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Isaszeg Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének az állattartásra szolgáló melléképületek elhelyezésénél betartandó védőtávolságokról és az állattartással kapcsolatos egyéb feltételekről szóló 3/2003. (III. 26.) rendeletének 9. § (6) bekezdése, és 10. § (1) bekezdése alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezések e határozat közzétételét követő napon vesztik hatályukat.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó ügyvéd Isaszeg Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének az állattartásra szolgáló melléképületek elhelyezésénél betartandó védőtávolságokról és az állattartással kapcsolatos egyéb feltételekről szóló 3/2003. (III. 26.) rendelete (a továbbiakban: Ör.) 9. § (6) bekezdése, valamint 10. § (1) bekezdése alkotmányellenességének utólagos megállapítása és megsemmisítése céljából kezdeményezte az Alkotmánybíróság eljárását.
Az indítványozó álláspontja szerint az Ör. 9. § (6) bekezdése az élelmiszerláncról és a hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) 2. § (2) bekezdés e) pontjával, a 6. § (5) bekezdésével, valamint a kedvtelésből tartott állatok tartásáról és forgalmazásáról szóló 41/2010. (II. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet1) 14. § (2), (6) és (8) bekezdéseivel ellentétes módon határozza meg a kedvtelésből tartott állatok tartásának feltételeit, ezzel sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében foglaltakat. Kifejti az indítványozó, hogy a Korm. rendelet1 a csoportosan tartható ebek tartásának módját nem az egy helyrajzi szám alatt található ingatlanra eső darabszámban határozza meg, hanem egyedenként akadálytalanul biztosítandó szabad terület szerint. Az ettől eltérő rendelkezés – az indítványozó szerint – „aránytalan tulajdoni korlátozást” jelent, és így sérti az Alkotmány 13. § (1) bekezdését is. Megfogalmazza, hogy az önkormányzat rendeletében csak a Korm. rendelet1-ben leírt okból és módon korlátozhatja a tartható állatok számát.
Az indítványozó a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 191. § (1) bekezdésére, 100. §-ára, valamint 106. §-ára hivatkozva kifejti, hogy a Korm. rendelet1 által meghatározott állattartási módon kívül „csak az állat érdekében történhet korlátozás”. E körben hangsúlyozza, hogy helyi rendeletben a környező lakóközösség kialakult élet- és szokásrendjének tartós és szükségtelen zavarásán túl akkor lehet az állattartást korlátozni, ha az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvénybe (a továbbiakban: Ávtv.), illetve a Korm. rendelet1-be ütközik. Kiemeli, hogy a települési önkormányzat jegyzőjének az állatok védelmével, valamint az állatok nyilvántartásával kapcsolatos egyes feladat- és hatásköreiről szóló 245/1998. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet2) 7. § (1) bekezdése alapján az állattartás korlátozására, megtiltására a jegyző jogosult.
Az indítványozó az Ör. 10. § (1) bekezdéséről kifejti, hogy a Korm. rendelet1 16. § (3) bekezdésében meghatározott korlátokon kívül az Ör. e rendelkezése további feltételeket állapít meg az eb- és macskatenyészet létesítésére, amivel sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében foglaltakat. Az indítványozó az Alkotmánybíróság gyakorlatára hivatkozva előadja, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdésében előírt „közvetlen szomszédok hozzájárulása” aránytalan tulajdoni korlátozást jelent, sértve ezzel az Alkotmány 13. § (1) bekezdését.
II.
Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:
„13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.”
„44/A. § (2) A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes más jogszabállyal.”
Az Ör. indítvánnyal támadott rendelkezései:
„9. § Eb és macskatartás szabályai
(...)
(6) A település belterületén önálló helyrajzi számmal rendelkező ingatlanon háromnál több[et] nem tartható, kivéve a szaporodást követően az elválasztásig, legkésőbb az eb két hónapos koráig.”
„10. § Eb- és macskatenyészet létesítésének szabályai
(1) Eb- és macskatenyészetet belterületen kizárólag családi házban a polgármester külön engedélyével és a közvetlen szomszédok hozzájárulásával szabad létesíteni. Az engedély kiadása előtt ki kell kérni az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat, a hatósági állatorvos, valamint a magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének szakvéleményét.”
III.
Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság először az Ör. 9. § (6) bekezdésének jogszabályba ütközését vizsgálta.
Az Alkotmánybíróság 17/1998. (V. 13.) AB határozatában már megállapította, hogy „a helyi önkormányzat a helyi közügyek szabályozása érdekében, külön törvényi felhatalmazás hiányában, országos érvényű jogszabály által szabályozott társadalmi viszonyt a magasabb szintű jogszabállyal nem ellentétesen, azt kiegészítő jelleggel szabályozzon” [ABH 1998, 155.]. „Következetes az Alkotmánybíróság gyakorlata abban, hogy helyi közügy esetén a képviselő-testület közvetlenül az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében biztosított jogkörében – külön törvényi felhatalmazás hiányában is – jogosult az országos szintű szabályozással nem ellentétes, ahhoz képest kiegészítő jellegű helyi jogalkotásra.” [1113/B/2004. AB határozat, ABH 2008, 3044.] A 37/2004. (X. 15.) AB határozat kimondta, hogy „az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében az önkormányzat dönthet úgy, hogy a lakosság békés együttélése és a későbbi jogviták elkerülése érdekében szabályozza az állattartás helyi kérdéseit.” [ABH 2004, 908, 913.]
2. Az állatok tartásának általános szabályait az Ávtv. tartalmazza. Az Ávtv. 49. § (3) bekezdésének f) pontján alapszik a Korm. rendelet1, amely a kedvtelésből tartott állatok tartására és az állatokkal való bánásmódra vonatkozóan állapít meg az Ávtv.-hez képest speciális szabályokat.
A kedvtelésből tartott állat fogalmát a Korm. rendelet1 1. § (2) bekezdés a) pontja határozza meg, amelyet (negatíve) így definiál: „kedvtelésből tartott állat a rendszertani besorolásától függetlenül minden olyan állat, amelyet nem kizárólag tudományos kutatás, állati eredetű termék előállítása, igavonás, teherhordás, természetvédelem, géntartalék-védelem és – eb és macska kivételével – közcélú bemutatás céljából tartanak, tenyésztenek, forgalmaznak, továbbá az az állat, amelyet más kedvtelésből tartott állat táplálása céljából tartanak és szaporítanak, valamint a nem gazdasági céllal tartott haszonállat, és a vadászatra használt állat”. Az élelmiszerláncról szóló Tv. szabályozza a Korm. rendelet1 tárgyi hatálya alá nem tartozó állatok tartásának, forgalmazásának, forgalomba hozatalának szabályait. Ennek mellékletében a „Fogalom-meghatározások” 21. pontja definiálja a Tv. címében is feltüntetett élelmiszerlánc fogalmát, amelynek értelmében „élelmiszerlánc: azon folyamatok összessége, melyek szereplői közvetlen vagy közvetett hatással vannak az élelmiszerre a talajvédelem, agrár-környezetvédelem, növénytermesztés, növény-egészségügy, növényvédelem, az engedélyköteles termék és az állatgyógyászati termék előállítása, forgalomba hozatala és felhasználása, az élelmiszer- és takarmány-előállítás, szállítás, tárolás és forgalomba hozatal, felhasználás, az állat tartása, szállítása, forgalomba hozatala, az állat-egészségügy, a növényi és állati eredetű melléktermék kezelés, tárolás, szállítás, forgalomba hozatal és felhasználás során”. Az élelmiszerjog általános elveiről és követelményeiről, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság létrehozásáról és az élelmiszerbiztonságra vonatkozó eljárások megállapításáról szóló az Európai Parlament és a Tanács 178/2002/EK rendelete 2. cikkében határozza meg az élelmiszer fogalmát, amelynek értelmében „nem minősülnek élelmiszernek a következők: (...) b) élőállat, kivéve a forgalomba hozatalra előkészített, emberi fogyasztásra szánt állatok”. Mindezek alapján megállapítható, hogy a kedvtelésből tartott állatok tartására nem a Tv., hanem a Korm. rendelet1 szabályai vonatkoznak. Megállapítható tehát, hogy az Ör. 9–10. §-ainak a kutya- és macskatartásról, illetve tenyésztésről szóló rendelkezései a Korm. rendelet1 szerinti kedvtelésből tartott állattartást szabályozzák.
A Korm. rendelet1 14. §-a a kedvtelésből tartott állatok tartásának részletszabályait tartalmazza, köztük a kedvtelésből tartott állatok tartási helyének méretét is meghatározza. A Korm. rendelet1 14. § (4) bekezdése alapján „a kedvtelésből tartott állat tartási helyének olyan méretűnek kell lennie, hogy az állat fajára jellemző mozgási igényét ki tudja elégíteni. Ezen túl a Korm. rendelet1 a tartási hely területét m2-ben is meghatározza, hiszen a 14. § (5) bekezdése alapján „tilos ebet tartósan 10 m2-nél kisebb területen tartani”. A csoportosan tartott ebek esetében az akadálytalanul használható terület a Korm. rendelet1 14. § (6) bekezdése alapján minimum 6 m2.
A már idézett 17/1998. (V. 13.) AB határozatban megfogalmazottak alapján az Alkotmány 44. § (2) bekezdése értelmében az önkormányzat kiegészítő szabályokat alkothat, amelyek más jogszabállyal nem lehetnek ellentétesek. Arra azonban nem jogosult, hogy magasabb szintű jogszabállyal ellentétes módon szabályozzon ugyanazon jogviszony tekintetében [ABH 1998, 155.]. Az Alkotmánybíróság 23/2000. (VI. 28. ) AB határozatában arra is rámutatott, hogy „a helyi önkormányzatnak – az állattartást szabályozó rendelete megalkotásakor – tehát figyelemmel kell lennie jogalkotói hatáskörét korlátozó törvényi rendelkezésekre (...), továbbá a lakóépületek sajátosságaira, a lakások nagyságára (...)”.
E határozat elfogadása óta a 2010-es Korm. rendelet1 megalkotásával a jogi helyzet alapvetően megváltozott, mivel addig nem volt a kedvtelésből tartott állatok tartásáról országos szintű jogi szabályozás, amelyhez az önkormányzatoknak igazodniuk kellett volna. 2010 óta már van ilyen, így a továbbiakban a kedvtelésből tartott állatok tartásának szabályozása nem lehet a helyi önkormányzatok képviselő testületének biztosított jogalkotási tárgy.
Isaszeg Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Korm. rendelet1 14. § (5)–(6) bekezdéseiben alkalmazott módszert figyelmen kívül hagyva határozta meg az Ör. 9. § (6) bekezdésében az ebtartás szabályait. Az Ör. a Korm. rendelet1 14. § (2), valamint (8) bekezdéseiben meghatározott tartási szabályokon túl nem állapíthat meg azoktól eltérő rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság az önkormányzati rendeletalkotás jogforrási hierarchiába illesztésének értelmezése során a 8/2006. (II. 22.) AB határozatában – korábbi döntéseit összegezve – kifejtette, hogy az „Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontja kimondja, hogy a helyi képviselő-testület önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz, a 44/A. § (2) bekezdése pedig rögzíti, hogy a helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeleteket alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal. Az Alkotmány e tételei az önkormányzat rendeletalkotási szabadságát rögzítik (amely így az Alkotmány által védett önkormányzati alapjog), de egyben meghatározzák a rendeletalkotási szabadság korlátait is: az önkormányzati rendelet nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal.” [ABH 2006, 909–910.] Következetes az Alkotmánybíróság gyakorlata abban is, hogy „helyi közügy esetén a képviselő-testület közvetlenül az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében biztosított jogkörében – külön törvényi felhatalmazás hiányában is – jogosult az országos szintű szabályozással nem ellentétes, ahhoz képest kiegészítő jellegű jogalkotásra.” [1113/B/2004. AB határozat, ABH 2008, 3044.]
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 9. § (6) bekezdése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközik, és ezért megsemmisítette.
3. Az indítványozó álláspontja szerint a Korm. rendelet1 szabályai szerint tartható állatok száma, valamint a Korm. rendelet1-ben meghatározott darabszám kizárólag akkor korlátozható, ha az állattartás a Ptk.-ban meghatározott szomszédjogokat sértő módon valósul meg. Az indítványozó szerint ezért az Ör. 9. § (6) bekezdése aránytalan tulajdoni korlátozást tartalmaz, így az Alkotmány 13. § (1) bekezdésébe is ütközik.
Mivel az Alkotmánybíróság az Ör. 9. § (6) bekezdésének alkotmányellenességét az Alkotmány 44/A § (2) bekezdésébe ütközés miatt megállapította, az Alkotmány 13. § (1) bekezdésének sérelmére alapított vizsgálatára az eddigi gyakorlatát követve [31/1991. (VI. 5.) AB határozat, ABH 1991, 133, 136.] már nem volt szükség [44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.; 4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 193, 200.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat, ABH 2005, 329, 342–343.].
Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy a Korm. rendelet1 14. § (2) bekezdése – a Ptk. 100. §-ával összhangban – úgy határozza meg az állattartás módját, hogy az állat természetes viselkedésének biztosítása mellett e tevékenység tartósan és szükségtelenül ne zavarja a környező lakóközösség kialakult élet- és szokásrendjét. Az állatok tartása tehát a Ptk., az Ávtv., valamint a Korm. rendelet1 szabályainak betartásával történhet. Az állattartó és az állattartással érintett személyek (környező lakóközösség) jogosultságaira és kötelezettségeire is vonatkoznak az előbb említett szabályok, tehát ha az állattartással érintett személyeket tartósan és szükségtelenül zavarja tulajdonjoguk gyakorlásában az állattartás, akkor a Ptk. 191. §-a alapján a jegyzőhöz és bírósághoz fordulhatnak birtokvédelmi igényük érvényesítésére. Az Ávtv. szabályozza az állattartó kötelezettségeit az állattartás körülményeivel kapcsolatban is, felhatalmazására született a Korm. rendelet2, valamint az állatvédelmi bírságról szóló 244/1998. (XII. 31.) Korm. rendelet. E jogszabályok alapján a jegyző hatósági jogkörben eljárva az állatvédelmi és állattartási szabályok megsértése esetén meghatározott cselekmény végzésére, tűrésére, vagy abbahagyására kötelezheti az állattartót, az állattartást korlátozhatja, megtilthatja, továbbá bírságot szabhat ki. Ebben természetesen kötve van a Korm. rendelet1 szabályaihoz is.
IV.
1. Az indítványozó az Ör. állattartásra vonatkozó szabályán kívül a kutya- és macskatenyészet létesítésének szabályát – Ör. 10. § (1) bekezdését – is alkotmányellenesnek véli.
Az indítványozó egyrészt arra hivatkozik, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdése a Korm. rendelet1 16. § (3) bekezdésében maghatározottakon túlterjeszkedett, és azzal ellentétesen állapította meg a tenyészet létrehozásának feltételeit, miáltal sérti az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését. Az indítványozó szerint az állattartásra vonatkozó szabályanyagot a tenyésztésre is alkalmazni kell; ezen kívül a tenyésztés tekintetében a Korm. rendelet1 16. § (3) bekezdése kiegészítő szabályt is tartalmaz, miszerint „a kedvtelésből tartott állat tartójának meg kell akadályozni azon állatok szaporodását, amelyeken olyan küllemi, illetve viselkedésbeli hibák fordulnak elő, melyek szenvedést okoznának az utódaiknak, vagy káros egészségügyi hatással lennének rájuk nézve”. Az indítványozó álláspontja szerint a Korm. rendelet1 idézett szabályán kívül a tenyészet létrehozásának korlátozására önkormányzati rendeletben nincs lehetőség, kizárólag akkor, ha létrehozását magasabb szintű jogszabály hatósági engedélyhez kötné.
Ezen kívül az indítványozó szerint az Ör. 10. § (1) bekezdésében a tenyésztési engedély kiadásához megkövetelt „közvetlen szomszédok hozzájárulása” aránytalan tulajdoni korlátozást jelent, amely az Alkotmány 13. §-ába is ütközik.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdése jogszabályba ütközik-e.
Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény (a továbbiakban: Átt.) az általa definiált állattenyésztés szabályozására tartalmaz rendelkezéseket. Az Átt. hatálya alá tartozik a gazdasági céllal állatfajok, fajták, hibridek tenyésztésének, előállításának, forgalmazásának, felhasználásának céljából végzett tenyésztés, illetve a szaporítóanyag előállítása, forgalmazása és felhasználása. Az Átt. IV. fejezete „Engedélyköteles tevékenységek” címmel sorolja fel az engedélyhez, hozzájáruláshoz kötött tenyésztési tevékenységeket. E tenyésztési tevékenységfajták esetén a „tenyésztési hatóság” engedélyét kell beszerezni. Az Ör.-ben szabályozott kutya- és macskatenyésztési tevékenység azonban nem szerepel az Átt.-ben felsoroltak között.
Egy tevékenység – itt a kutya- és macskatenyésztés – hatósági engedélyhez kötése a tevékenység feltételes tiltásával egyenlő, mivel ilyen esetben a tevékenység engedély nélküli folytatása tiltott. Az önkormányzati hatósági engedélyhez kötés alkotmányjogi feltétele ezért az, hogy az önkormányzatnak egyáltalán joga legyen az engedélyhez kötött tevékenységet megtiltani.
Ez a feltétel adott esetben nem teljesült. A Korm. rendelet1 meghatározza, milyen feltételekkel lehet állatokat kedvtelésből tartani (illetve velük kereskedni), ami a Korm. rendelet1 szerint a tenyésztést is magába foglalja. E szabályok szerint nem kell hatósági engedély egyik tevékenységhez sem. Az Ávtv. egyes esetekben – állatkert, állatkereskedés létesítése – engedélyhez köti az állattartást, de ezek között a kedvtelésből tartott állatok, mint a kutya és a macska tenyésztése nem fordul elő. Az Ávtv. meghatározza az önkormányzatok állatvédelmi feladatait (48/A. §), amelyek között a kedvtelésből tartott állatok tenyésztésének engedélyezése egyáltalán nem szerepel. Az önkormányzat hatósági jogkörei az Ávtv. 49. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján kibocsátott Korm. rendelet2 szerint állatvédelmi jellegűek. A felsorolt jogszabályok tehát meghatározták az önkormányzatok hatósági tevékenységét a kedvtelésből tartott állatokkal kapcsolatban is. Az önkormányzat hatósági tevékenységében az engedélyezés nem szerepel, viszont a jegyző számos hatósági intézkedést tehet, ám ezek feltétele mindig az állatvédelemre vagy állattartásra vonatkozó szabályok megsértése (az itt nem releváns veszélyes állatok kivételével). Előzetes engedélyezésről sehol nincs szó.
Az önkormányzat tehát rendeletben sem írhatja elő a kutya- és macskatenyésztés engedélyhez kötését, mert egyáltalán nem tilthatja meg a jogszabályoknak megfelelően tartott állatok tartását. Egyedül a jogszabályok megsértése esetén jogosult (akkor is államigazgatási hatáskörben) az állattartóval szemben (aki lehet tenyésztő is) hatósági eszközökkel fellépni. Ennek következtében a kutya- és macskatartás, vagy tenyésztés nem köthető hatósági engedélyhez. Ugyanakkor az önkormányzat állatvédelmi hatósági jogkörében köteles ellenőrizni, hogy az állatokat a jogszabályok szerint előírt feltételek között tartják-e.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 10. § (1) bekezdése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközik, és ezért megsemmisítette.
V.
Az Alkotmánybíróság a továbbiakban az aránytalan tulajdonkorlátozással kapcsolatos indítványelemet vizsgálta.
Mivel az Alkotmánybíróság az Ör. 10. § (1) bekezdésének alkotmányellenességét az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközés miatt megállapította, az Alkotmány 13. § (1) bekezdésének sérelmére alapított vizsgálatára az eddigi gyakorlatát követve [31/1991. (VI. 5.) AB határozat, ABH 1991, 133, 136.] már nem volt szükség [44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.; 4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 193, 200.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat, ABH 2005, 329, 342–343.].
Megjegyzi az Alkotmánybíróság, ha a kutya- és macskatenyészet végzése a szomszédok szükségtelen zavarásával jár – az állattartáshoz hasonlóan – a Ptk. 191. §-a alapján birtokvédelmi eljárást lehet a jegyzőnél kezdeményezni. Ezen túl, ha az eb- és macskatenyészet az állatvédelemre vonatkozó szabályok megszegésével valósul meg, úgy szintén a települési önkormányzat jegyzője rendelkezik ezúttal államigazgatási hatósági jogkörrel a Korm. rendelet2 alapján.
Az Abtv. 43. § (1) bekezdése alapján az alkotmányellenesnek minősített és megsemmisített jogszabályt az erről szóló határozat hivatalos lapban történő közzétételét követő naptól nem lehet alkalmazni.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
Alkotmánybírósági ügyszám: 1244/B/2011.
|
|
[válaszok erre: #11955]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16814. Elküldve:
2011-12-31 17:30:59 |
[967.] |
És mit kezd a pápáéval? Képzeljétek. A legutóbbi vizsgálat szerint a tesóm 350-es tumormarker , ma már csak 75 azaz majdnem normális. Nincs áttét és ami folt a májon látszik az a megdöglött széteső daganatsejtek. Kezdek csendesen optimista lenni, már ami a felgyógyulását illeti. BUÉK mindenkinek, és főképpen egészséget.
|
|
[válaszok erre: #16816]
|
[előzmény: (16808) Duci, 2011-12-28 07:56:15]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11939. Elküldve:
2011-12-30 14:55:38 |
[968.] |
Nagyon jókat mondott Jutka orvosa. Nincs áttét. a 350-es tumormarker , ma már csak 75 majdnem normális. Ami a májon látszik az a megdöglött széteső daganatsejtek.
Remélem ez már így fog folytatódni.
Csók és BUÉK! Anikó
|
|
[válaszok erre: #11940 #11941 #11953]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16776. Elküldve:
2011-12-24 07:57:30 |
[969.] |
Min vagy meglepődve. Én zsidó vagyok, párom fél zsidó, fél katolikus. Ezen kívül a baráti köröm egészen vegyes és abszolút liberális. Úgyhogy nálunk ünnepelve van mindenféleképpen . Most ugyan csak egy óhajunk van, hogy a testvérem meggyógyuljon.
|
|
[válaszok erre: #16777]
|
[előzmény: (16764) Duci, 2011-12-23 18:33:47]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16753. Elküldve:
2011-12-23 14:04:53 |
[970.] |
Boldog Ünnepeket Karácsonyt és Hanukát kívánok mindenkinek.
|
|
[válaszok erre: #16754 #16764]
|
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11931. Elküldve:
2011-12-23 14:03:45 |
[971.] |
Egészségben, örömben békességben gazdag ünnepeket Karácsonyt és Hanukát kívánok minden ír barátnak és kedves családjaiknak.
Anikó, Gábor, halak, gőték.
|
|
|
[előzmény: (11930) yuma, 2011-12-22 22:00:03]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16395. Elküldve:
2011-12-18 19:11:02 |
[972.] |
Naponta figyelem az állatvédelmi törvényt, de a mai napig nincs benne az ebrendészeti hozzájárulás. Így meg sem tudom támadni. Nem tudja valaki, hogy esetleg a Magyar Közlönyben volt-e már? Én ott sem lelem, igaz gőzerővel az önkormányzati ügyeket intézem, hogy tudjanak róla, hogy nincs már hatáskörük.
Ez van az Ávtv-ben:
VIII. Fejezet
AZ ÁLLATVÉDELMI FELADATOK PÉNZÜGYI FEDEZETE, AZ ÁLLATVÉDELMI BÍRSÁG85
42. § (1) Az e törvény szerinti állami feladatok ellátásának, valamint az önkormányzati feladatok támogatásának állami pénzügyi forrásai:
a) a központi költségvetésben állatvédelemre előirányzott pénzösszegek,
b) az állatvédelmi hozzájárulás,
c) az állatvédelmi bírság.
(2) Az állatok védelmével kapcsolatos feladatok ellátásához állatvédelmi hozzájárulást kell fizetni. Az állatvédelmi hozzájárulásra kötelezett termékek körét, a hozzájárulás mértékét, valamint fizetésének és felhasználásának szabályait külön törvény állapítja meg.
43. §86 (1)87 Aki tevékenységével vagy mulasztásával az állatok védelmére, kíméletére vonatkozó jogszabály vagy hatósági határozat előírását megsérti, magatartásának súlyához, ismétlődéséhez igazodó mértékű állatvédelmi bírságot köteles fizetni. Állatvédelmi bírság kiszabása helyett, illetve azzal egyidejűleg az állattartót a hiányosságok kijavítására, illetve pótlására kell kötelezni.
(2)88 Az állatvédelmi bírságot az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv szabja ki.
(3)89 Az állatvédelmi bírság kiszabására az élelmiszerlánc-felügyeleti szervnek az (1) bekezdésben meghatározott magatartásról történt tudomásszerzését követő egy éven túl nincs lehetősége. Az elkövetéstől számított öt éven túl nem szabható ki bírság, kivéve, ha a magatartás jogszerűtlen állapot fenntartásával valósul meg. Ebben az esetben az elévülés mindaddig nem kezdődik meg, amíg a jogszerűtlen állapot fennáll.
(4) A bírság megfizetése nem mentesít más jogkövetkezmények alól.
(5) Az állatvédelmi bírság mértékét, megállapításának módját, a kiszabására és felhasználására vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapítja meg.
|
|
[válaszok erre: #16396 #16397 #16399]
|
[előzmény: (16356) Slaughter, 2011-12-18 10:55:17]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11928. Elküldve:
2011-12-18 19:00:41 |
[973.] |
Ha van akkora telked, hogy 1 kutyra 6 négyzetméter jut, akkor ok.De nehogy most átmenj állatgyűjtőbe.
|
|
[válaszok erre: #11929]
|
[előzmény: (11927) Pitkin_, 2011-12-18 17:56:07]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
11926. Elküldve:
2011-12-18 17:42:15 |
[974.] |
Dehogynem. Ha nem az állatvédelmi törvénynek megfelelően tartod, akkor megnyektet a jegyző.
|
|
[válaszok erre: #11927]
|
[előzmény: (11925) Pitkin_, 2011-12-18 16:23:39]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
Szávitri
Tagság: 2006-05-23 19:28:21 Tagszám: #30874 Hozzászólások: 2856
|
16338. Elküldve:
2011-12-17 21:32:50 |
[975.] |
Nekem összesen 5 almom volt. Az elsőben 2 kölyök. Az egyiket a kant megtartottam, a szukát aki ismerőshöz került meg néhány hét múlva visszahozták, mert meggondolták magukat. A másodikban 3 kölyök volt. A kant valami jogász már nem emlékszem miért visszamondta, szerencsére viszonylag hamar lett másik gazda. A harmadik alomban 1 kölyök volt, a bige az elvitel előtti napon mondta le, ez a kutya egy barátnőmhöz került. A 4. alomból ahol 4 kölyök volt mindre volt előjegyzés. Minden tulaj jött látogatni, az egyik kölyökhöz 8 hétig minden szombaton jöttek, aztán 2 hét múlva visszahozták, mert nem gondolták, hogy ennyit pisil. Szerencsére annak is hamar lett helye. Az 5.-ben egy kölyök volt, azzal nem volt gond, aki kérte el is vitte és ott is halt meg 11 évesen. Miután én az V. kerületben laktam persze, hogy csak akkor hoztam le almot, ha volt rá előjegyzés, csak sajnos az sem ér sokszor semmit. Még a jobbik eset , ha visszahozza. Még szerencse, hogy akkoriban az ír terrierek nem voltak túl szaporák. Utána -1986-ban volt utoljára almom- az eladott kutyáim gazdáit segítettem, ott is ugyanez volt a tapasztalat. Előjegyzés, sorban állás, aztán hol ez, hol az meggondolta. És ez egy ritka fajta, tehát túltermelés sincsen. Most is összeegyeztetnek a tenyésztők, hogy ne legyen egy évben maximum három alom, mégis olvassuk a neten, hogy itt , ott törzskönyv nélkül van eladó kölyök. Nem volt sosem egyszerű az eladás kérdés. Annak a tenyésztőnek volt igaza, aki azt mondta, bárcsak minden alomban két kölyök lenne, egy kan és egy szuka, akikkel tovább lehet lépni.
|
|
[válaszok erre: #16339 #16340]
|
[előzmény: (16323) Stella Blue, 2011-12-17 15:42:16]
|
|
Kiváló dolgozó |
|
|