"...évekkel ezelőtt nagyon "trendi" lett a műsorkészítők körében, hogy - ahogyan éppen szemre eltalálják - a műsoraikra 16:9-es képkivágást imitáló fekete maszkot helyeznek el, noha a felvételek 4:3-as kamerával készülnek."
Ez valóban így volt. Évekkel ezelőtt dolgoztam ENG technikusként. Akkoriban úgy jártak el, hogy az általában használt Betacam SP kamera keresőjében megjelenő 4:3-as képarány miatt, minden felvételnél monitort használtak, amelynek a felső és alsó részét szigetelőszalaggal ragasztották le. Ezt nézve komponálták a képet. (Ma már máshol dolgozom, a mai "trükköket" nem ismerem.) Akkoriban ennek nem volt hátulütője, hiszen a 4:3-as CRT televíziókban valóban "mozis" hatásként jelent meg.
"feltehetően akkorra már tud a képarányra utaló vezérlőjeleket is küldeni, amire a műholdvevők - remélhetőleg - megfelelően reagálnak."
Én ezt nem vágom, nincs erre egy műszaki dokumentáció, hogy milyen jelet kell küldeni, hogy megfelelően reagáljanak? Ez gondolom valami szabvány, nem ízlés kérdése, hogy melyik gyártó milyen megoldást használ.
Olvastam egyébként egy kis "hoffmannj" irodalmat (korábbi hozzászólások) és ezzel kapcsolatban eszembe jutott néhány gondolat:
A 430/432 sor problematikája (attól függ, hogy 576 vagy 574 aktív sorból indulunk ki) már ott elkezdődik, hogy évekkel ezelőtt nagyon "trendi" lett a műsorkészítők körében, hogy - ahogyan éppen szemre eltalálják - a műsoraikra 16:9-es képkivágást imitáló fekete maszkot helyeznek el, noha a felvételek 4:3-as kamerával készülnek. Ez biztosan részben amolyan modern dolog, részben pedig filmes jelleget kölcsönöz a televíziós technikával fogatott anyagoknak.
Azt sajnos majd csak most kell nekünk is megtanítani nekik, hogy miképp kell műsorokat eleve 16:9-ben gyártani. Sokan még nem értik a különbséget. Most hogy elindítottunk egy egyébként 16:9-es formátumú adást, végre van értelme erről beszélni (eddig is lett volna, de nem volt hol demonstrálni a különbséget).
A következő gond viszont az, hogy ha már az alkotók 16:9-ben (vagy azt imitálva) készítenek műsorokat, akkor azt illik torzítatlanul továbbadni. Na most a televíziónézők többsége vagy nem rendelkezik olyan gombbal, amivel a CRT tévéjének eltérítését átváltja, hogy az anamorf képből arányos kép keletkezzen, vagy ha van olyan neki, akkor nem tud róla, vagy tud róla, de nem tudja mire való. Ezért a 430/432 sor.
Tudomásom szerint az MTV arra készül, hogy műholdon megszűnteti az m2_16:9 és m2_4:3 különállását, feltehetően akkorra már tud a képarányra utaló vezérlőjeleket is küldeni, amire a műholdvevők - remélhetőleg - megfelelően reagálnak.
A következő lehetőség - ha és amennyiben úgy készül a produkció - hogy a 4:3 SD verzióban a 16:9-es HD kép közepét kivágják. Az Olimpiánál lehetett volna, de gondolom, hogy az MTV a 14:9 fogadtatását is tesztelni szerette volna. A legtöbb 16:9 - vagy olyasmi - képarányú produkció azonban csak az alkotó engedélyével lenne kivágható, az alkotók viszont - mint írtam fentebb - direkt szélesvásznúra készítik az alkotásaikat.
Hasonló antennával próbálgatom én is. Az enyém a lengyel 'gagyi' változat, ezzel az a baj, hogy hivatalosan csak UHF 60 - ig használható. Ezért az UHF 62 nekem is gázos.
Én egy, az antennától kb 3m -re beltérben elhelyezett Hirschmann SZNE 151V erősítőt használok. Ezután van még kb. 15m kábelem. Az antenna padlástérben van a Széchenyi hegytől kb. 40 km-re.
Ez a terv természetesen (ill. a műholdon is két verzió várható), de ez csak akkor valósítható meg, ha jönnek a 16:9-es anyagok, vagy olyan mint ez, ami egészen jól felskálázható még letterboxból is.
A korábbi műsorok nem így készültek, a filmbeszerzés sem így történt. Eddig épphogy 4:3 letterbox kópiákat kellett készíteniük. Most hirtelen váltani kell és ez sajnos nem megy egyik napról a másikra.
Csak 16:9 volt, de a forrásanyag egyébként SD, ráadásul 430 sor. Vagyis egy jobb letterboxos anyag lett felskálázva. De ennyit számít egy jobb SD forrás.
A híradóval kapcsolatban még nem hallottam olyan szándékról, hogy 16:9 legyen. Kicsit más helyzetben vagyunk, mint az MTV. Ott ugyanis arra készülnek, hogy a nyártól már nem csak 16:9-ben, de HD-ban készítik a híradót, csakhogy ott teljesen új technikát építenek be egy teljesen új székházba.
Saját Duna TV-s anyagok elképzelhetők a közeljövőben 16:9-ben, ill. akár HD-ban is. Az sem elképzelhetetlen, hogy tavasszal a focimérkőzések már mind 16:9-ben készülnek, mert a közvetítőkocsi kamerái tudnak ilyen képaránnyal dolgozni. De ez jórészt vezetői döntést kíván, vagyishogy milyen mértékben határozza el magát a Duna Televízió az új képarány mellett, miközben tudja, hogy nézőinek túlnyomó része 4:3-as megjelenítővel rendelkezik. Saját véleményem, hogy ez nálunk nem fog olyan tempóban megtörténni, mint az MTV-ben.
Egyébként meg 20 óra 21-kor lesz még egy 16:9-es teszt.
Nekem Geforce 8600-am van, hogyan lehet rajta bekapcsolni DVBViewer-ben a hardveres gyorsítást, tudnál segíteni? Vagy milyen kodeket kell feltegyek ahhoz, hogy azt beállítva a programban a H264 kódolását a videókártya segítse?
Jelenleg ugyanis a CoreAVC kódolja a jelet, ami ugye nem támogat DxVA-t.
Azt kell, hogy mondjam, hogy azon szerencsések közé tartozom, akiknek csaknem hibátlanul jön a két Duna.
Érdekesség azonban, hogy a tesztadás (nem ami az olimpia idején volt) az a tetőantennához kapcsolt erősítő nélkül is még elfogadható és nézhető minőségű volt, azonban most erősítő nélkül a jel teljesen 0.
A másik érdekesség, hogy Csepelen az ablakom keletre néz, és az antenna pedig ÉK-re, tehát rálátásom sincs a toronyra, valamilyen visszaverődő jelet veszek, a tetőantennám is csak egy elég egyszerű.