Kb. ilyesmire gondoltam, amit írsz, hogy "főleg az utóbbi évekből", azaz, hogy nagyjából datálással tudod te is definiálni az "ilyen típusú" Zimmer-zenéket.
Viszont a kérdés azért merült fel bennem, mert ahogy elsőre jellemezted, úgy kapásból én is a Csillagok közöttre és még az Eredetre gondoltam, ám amikor magam elé vettem Zimmer zenéinek a listáját az imdb-ről, akkor láttam, hogy voltaképpen mégsem tudnám olyan könnyen ezt dátumhoz kötni (mint ahogy a te esetedben is megvan erre a példa: a Gladiátor).
Nekem meg már talán a Langdon-trilógia, vagy a Sherlock Holmes filmek, de szerintem még a Sötét Lovag sorozat aláfestései is ilyenek. Na és Az utolsó szamuráj, vagy A Nap könnyei? Ahogy elnézem, olyan, mintha valójában a Szilajjal le is lett volna zárva a régi Zimmer-stílus (oké, voltak még Kung Fu Pandák is, de az mind annyira erősen powelli - vagy csak elfogult vagyok, nem tudom :D). A Dunkirk zenéje nagyon passzol a filmhez, viszont önmagában nekem sem sikerült befogadni, de amit az utóbbi időkből tényleg nem tudok hova tenni, az a Chappie és valószínűleg a többséggel ellentétben: Az acélember.
Régi stílusú Zimmert úgy vélem (vagy lehet, hogy csak remélem), hogy a Top Gun: Mavericknél fogunk hallani, esetleg a Nincs idő meghalni esetében (nem tudom, hogy miért, de egy) olyat feltételezek, mint amilyet A magányos lovashoz produkált.
Ha a Zimmer-zenék fejlődésútját nézzük és a jövőbe tekintünk, akkor a legjobb csapásirány (szerintem) a WW84, persze ehhez olyan filmek is kellenek (nem mintha, annyira jó film lenne a WW84 - bár nekem tetszett - de a témája és a műfaja mindenképpen meghatározó volt ehhez az ihlethez).
A fentiek közül én is a Csillagok közötthöz tudnám rokonítani a most érkező Dűnét, viszont ennek a filmnek a világa nem vonz be (persze ezt nem tudhatom, amíg nem nézem meg minimum a 84-es változatot - de annyiból mégis sejtem, hogy pl. A majmok bolygója, mármint az első eredeti is legalább érdekelt már akkor, amikor még nem ismertem, ez pedig nem). Na majd kiderül, végül is a Csillagok között is a megnézése után úgy fordította meg bennem a muzsikája megítélését, hogy az máig az egyik legnagyobb kedvenc és gyakori hallgatnivaló. Idén is kivittem magammal a csillaghullásnézés aláfestéseként :)
A Dűne vajon milyen érzéshez, hangulathoz fog passzolni (hogy lehessen kötődni hozzá a filmtől függetlenül is)?
Az első hallgatásra a szokásosnál kevesebb dallamossággal, (számomra) megjegyezhető motívumokkal bíró muzsikáira gondolok, főleg az utóbbi évekből: Interstellar, Rebuilding Paradise, Dunkirk, Widows, és bár kilóg a sorból, egy kicsit a Gladiátorral is rokonítani bírom, mert sokakkal ellentétben nekem az nem tartozik a könnyen befogadható Zimmer-zenék közé.
A fentiek közül a Dunkirk kivételével mindegyiket megkedveltem, az Interstellar az abszolút kedvencek közt van, bár az azért jóval hallgatóbarátabb zene, mint mondjuk a Dune Sketchbook némelyik tétele.
Elsőre csak 2-3 trackre tudtam azt mondani, hogy tetszik; második hallgatásra 2-3 az, ami nem tetszik. :) Ezekkel a típusú Zimmer-zenékkel általában így vagyok.
Úgy látom, ez is hivatalos CD-R-on jött ki. Jó lenne tudni, vajon úgy jár-e, mint a WW84, azaz, hogy pár hónap múlva hagyományos CD-n is kapható lesz-e.
Mindenesetre a jövő héten várható filmzenei albumot még megvárom, hátha az is kijön valamilyen formában CD-n.
Lehet, hogy ez csak a bűnös élvezet kategóriája (már nem tudom megítélni), mindenesetre nevezheti mindenki úgy, ahogy akarja, de a TSFH akkor is már megint (vagy még mindig) remek muzsikát kínál. A Humanity IV. filmzenekedvelőknek nem feltétlenül kötelező (bár nekem - az előző három - után az), de ajánlott :)
Korábban - az ízelítőkből kiindulva - még nem mondtam, de most a Dune vázlatalbuma alapján (s nem pedig amiatt) csatlakozom. Ez a film nem nekem készült (ráadásul a témában sem vagyok járatos - David Lynch filmje máig kimaradt).
Azt azért hozzáteszem, hogy ilyennel szerintem még nem találkoztam: Bő másfél óra 9 trackben (talán a Peacemaker ugyancsak Zimmertől volt e tekintetben hasonló). Kíváncsi vagyok, milyen lesz a Dune végleges albuma.
Illetve, attól, hogy ez nem az én világom, még nem rossz a zene. Például a Grains of Sand-ban is hallható ASMR-kórus (vagy mi :D) még mindig bejön, továbbá szerintem ehhez a világhoz jobban passzol, mint Pókemberéhez, habár az adott tételek (Electro-téma) szintjén ott tetszetősebb (dallamosabb és energikusabb) volt ez a zenei megközelítés.
E-mailt kaptam a postától, hogy adott határidőig online intézhetem a fizetést. Utána kicsit drágábbért - két-háromszáz forinttal - utánvéttel, ha kihozza a postás a csomagot.
Ami fura, az az, hogy én sehol nem találtam az e-mail címemet a küldeményen, csak a telefonszámomat. Szóval, hogy honnét vették az e-mail címemet, az számomra rejtély...
Nagyon idegesítő, hogy magyarázkodni kell a csomag feladójának, hogy "bocsi, én átvettem volna, de...."
Nekem tavaly volt pár "vámstoppom". A posta küldött emailt (volt amikor még normál levelet is pluszban), és emailben visszaküldtem a szlat, meg a kitöltött vampapírt, par nap múlva pedig jött a csomag és utanvéttel intéztem mindent. Ennél az a baj, hogy a posta ilyenkor felszamol egy díjat, ha nem te mész be és tézed magad, de ez még mindig olcsóbb nekem, mert Debrecenbe szoktam kérni a csomagot.
Nálunk visszament egy SAE csomag Amerikába, mert a posta baszta kihozni, értesítőt se küldött, úgy mondanám elkummantotta... Úgyhogy várjuk a csodát... Amúgy a vámolásra hogy szólítottak fel? A havernak jött egy amcsi Varése rendelése, kapott egy értesítőt és mikor bement apostára, ott kellett fizetnie a vámolásért, nem tudja, hogy lehetett volna online intézni...
Megérkezett az első EU-n kívüli csomagom. Japánból rendeltem két Taro Iwashiro CD-t (a komponista tavaly vált nagy kedvencemmé).
Nagyjából 15.000 Ft. után kellett ÁFÁt fizetnem, plusz a posta eljárási díja: ha jól emlékszem, összesen kb. 4200 Ft-ot kellett fizetnem utólag. Online fizettem - erre adtak összesen másfél napot - és a csomagot a beérkezés után pontosan egy héttel kézbesítették.
Szóval maga az átfutási idő nem vészes, de persze a vámeljárás nélkül minden gyorsabban ment volna.
Majdnem kétszer annyian férnek be... ránézésre nem gondoltam volna.
Viszont, úgy tudom, hogy Bécsben vannak olyan helyek is, ahonnan nem lehet látni semmit (nyilván hallgatni kell egy ilyen előadást, de akkor is). Ebből a 2854-ből mennyi a Müpában lévő 1656 székkel egyenértékű hely?
Ettől függetlenül szerintem egy Desplat koncerthez teljesen jó a Müpa (a Back To The Future 2015-ös premierkoncertje Luzernben egy 1898 férőhelyes teremben volt).
Amúgy a kínálatoknak van még egy olyan lehetséges oka is, hogy valószínűleg túl sokan csak John Williams nevét ismerik (és még gondolom Hans Zimmer-ét). És ez a filmek miatt is van. Szinte nincs más zeneszerző, akinek a neve (nem a szerzeményei) ennyire eladható lenne, mivel általában csak egy-két nagy, ismert mozihoz komponált. Ha valakit egy filmzenei ("nem csak" komolyzenei) program érdekel, akkor számít arra is, hogy ismeri a filmet és/vagy (de leginkább és) a zeneszerzőt.
Persze még számításba jöhetne Giacchino, illetve fogalmam sincs, hogy John Powell miért ennyire mellőzött. Az úgynevezett slágervonalon még ők mozog(hatná)nak Zimmer mellett, ha azt akarnánk, hogy a filmek terén az aktualitás is képbe kerüljön. Desplat is hasonló, csak kevésbé változatos művekkel, hozzá tényleg nem illik az Aréna és annak csökkentett nézőtere, ami szerintem James Newton Howard-hoz sem passzolt.
Az aktualitásról jut eszembe. Korábban linkelt itt valaki egy videót arról, hogy az utcán megszólított emberek milyen filmzenéket tudnak dúdolni. Majd ezt követően azt mondták nekik, hogy most dúdoljanak egy Marvel szuperhős témát... semmi... Nos, ez is magáért beszélő. Ami ma (még) nagyon menő, az zeneileg (ha klassz is) nem úgy adja ki magát, mint a régi (javarészt fő)témák.
[előzmény: (26471) Bíró Zsolt, 2021-08-16 00:19:08]
MUSIKVEREIN WIEN, GREAT HALL
Befogadóképesség: 2854
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - Müpa
Befogadóképesség: 1656
Ez is gond szerintem. Egy Desplat-koncert valószínűleg nálunk is pörögne, de lehet, hogy nincs méltó hely rá, ahol egyben nagyobb a befogadóképesség. A leharmadolt-negyedelt Aréna nem méltó, ott ráadásul elég kemény költségek lehetnek egy Müpához képest.
Hát igen, az okát az "unalmas" setlisteknek megértem. Igazából ez a közönségen is múlna, hogy lehessen kísérletezni. Az említett sárospataki koncert például a régmúltba nyúlik vissza, így aki a Potter-Star Wars körre megy, az elégedett lesz, és még kap valami más jellegűt is. Kis lépésekkel kell haladni. :)
Az alábbi trackek most jelentek meg cd-n Sound of Movies címen (Spotifyon, Deezeren szintén elérhetők), gondolom ezek adják majd a setlist gerincét:
1 Fanfare for the BDO
2 Citizen Kane
3 Casablanca Suite
4 Kings Row Suite
5 The Magnificent Seven
6 La Strada
7 The Mission
8 The Godfather
9 Tears of the Sun
10 Star Wars – Scherzo of X-wing
11 Harry Potter - Aunt Marge’s Waltz
12 Avatar
13 The Witches of Eastwick - Devil's Dance
Talán ez a lista már hajszálnyival közelebb van ahhoz, amiről itt szó van és én is egyetértek vele.
Osztom. Néhány példa, amit ha szervező lennék, beletennék. Még ha nem is ismerné feltétlenül a közönség nagyobb része, kis felvezető háttérsztorit követően mindenkiben megragadna:
Én a filmet még nem láttam. A zene elsőre 10/8, talán, ha nem 73 perces lenne, hanem csak 55-60, jobb lenne, mert picit hosszú, de ettől még remeknek érzem. Kíváncsi leszek, a film alatt milyen.