Sziasztok!
Érdekes, hogy több filmzenei oldalon szoktam nézelődni. Legtöbbet a filmtracks.com-on vagyok, és természetesen itt. Ott azért mert aktuálisan megtalálok mindent, itt meg azért mert magyar és mert látom több ember pontozását is!
Szóval amin meglepődtem hogy a legtöbb helyen a JNH új zenéje a Lady in the Water több pontot kapott mindenhol mint a Falu. Amit én nem igazán értek. A Falu valami olyan időtlen tökéletes zene, amit korábban még nem hallottam(nem csoda,hogy kedvenc filmzeném a Promise melett), pedig már közel 200 albumnyi zeném van.Szóval jó, a LITW egy remek zene. Tényleg. Sőt, ha úgy vesszük szinte alig van egy az egybe téma megismételve, a Faluban azért van egy pár. De akkor is.Igen, ha úgy vesszük, a Faluban van egy (nekem) hallgathatatlan rész,a Ladyben nincs (pár a Party track nem nagyon lopta be magát a szívembe). Bár ne hagyjuk figyelmen kivűl a Ladyben, hogy a végén az a 4 szám annyira elcseszi az kialakult érzetet, hogy majdnem düh rohamot kaptam...Szóval azt mondanám, hogy a LitWben igazából az ember egy frappáns megoldásra, vagy egy jópofa harmóniára/motívumra kapja fel a fejét, és a 1,3,10-12 szám tényleg zseniálisak. De a Falu valami olyan kegyetlen szép, hogy az ember egybe tudja csak hallgatni (na jó, lehet kekeckedni, hogy a Will you help me, és a Vote második felét annyiszor újra hallgattam, hogyha hegedűt nyomnának a kezembe előbb-utóbb el tudnám játszni :)),, és egybe érdemes hallgatni. Az tényleg egy nagy mű. A LitW nekem csak 12 remek track. De ami mindkét album nagy hibája, hogy félelmetesen rövid. 40 perc??? Mért nem tudnak kicsit Thomas Newmantól tanulni? De ami érdekes volt, hogy a Lady-t amikor végighallgattam,akkor jobban hiányérzetem volt a 40 perc után, mint a Falunál.Szóval vártam, hogy akkor most bontakozik ki, vagy valami.
Azt hiszem csak ennyit akartam mondani. Szóval Falu 10/10 LitW 10/8.5 :)
Itt nálunk nyugodtan lehet offolni, ez nem az a hely, ahol szólunk érte, ha mondjuk vkinek a Némó nyomában zenéjéről eszébe jut megkérdezni, hogy melyik tápot javasolják a topiktársak leginkább az aranyhalának. :).
Politikába persze ne menjünk bele, de a többi mellékútról úgyis mindig visszakanyarodás lesz a filmzenékhez.
Nagysanyi filmként is hatos volt nálam, tényleg nem kifejezetten rossz azért, bár sokaknak élete legrosszabb filmje volt...
RA hozzáértését nem vitatom (kivéve a filmek zenéjében), de sok egyéb hozzáértő is mászkál az utcán, őt leginkább jellegzetes figurája emelte ki a többiek közül.
Hát lehet, hogy jó ember, talán még adakozni is szokott, és az időseket is biztosan átsegíti a zebrán, én ezt mind elhiszem, de ha egy világszínvonalon megkomponált zenét - mely magyar filmekéhez képest esetleg toronymagasan alázza a többit minőségben, nem hallgathatatlan, és eddig mindenki csak dicsérte - lealáz, akkor a minimum, hogy a filmzenék tekintetében nem Réz András lesz a hiteles megmondóember. Nem is én, de az végképp ne alázzon le ennyire egy zenét, aki életében kettőt hallott. Akkor hová sorolja mondjuk A herceg haladéka lejárt szavatosságú szintipopját, a Le a fejjel förtelmes izéit, vagy a honi remake-ek betétdalait...sorolhatnám a végtelenségig a rosszabbnál rosszabb magyar "filmzenéket".
Ha azt mondja, hogy giccsesnek találta, túl érzelgős volt neki, műanyagnak hatott, vagy bármi hasonló, akkor oké, ez a véleménye. De az, hogy egyszerűen csak így lazán lenulláz valamit, amit más kemény munkával alkotott meg, és nem öt perc alatt, az enyhén szólva is annyira hat szakértői véleménynek, mint amikor valaki az éppen megnézett film után azt mondja, hogy élete legrosszabb filmje - aztán hamarosan ugyanezt mondja egy másikra.
Amúgy ugyanaz a véleményünk arról, hogy nem tudnak a kritikusok mit kezdeni a magyar szimfonikus filmzenékkel.Igaz, a többivel sem nagyon. :) [Ezt a hozzászólást újraszerkesztették: 2006-10-27 07:13:28]
Réz András témához egy utolsó hozzászólás, és többet nem offolok:
Szerintem pedig nem biztos, hogy annyira ért a filmekhez az emberünk, mert kíméletlenül lehúz olyan filmeket, amik legrosszabb esetben közepesek, vagy nem is rosszak (pl. Nagy Sándor - Én ennél millió rosszabb filmet láttam, igaz jobbat is, de szerintem simán van egy 10/7-es minden szempontból).
Aztán ha a kedvenc filmjeiről érdeklődnek nála, akkor odamondogat egy mások által már 100 milliószor előadott listás alkotásokat, amik a 100 legjobbnak tartott film között van minden listán, de véletlenül sem vállal be valami rizikósat, amit tényleg csak azért említene, mert szereti, nem pedig azért mert azt illik neki...
Hallottam, és olvastam jópár nyilatkozatát, ebből nekem csak az derült ki, hogy írni (fogalmazni) tud, de nem villant be nálam még egyszer sem olyan, hogy hűha ez aztán az egyedi, jó és érdekes meglátás, mert eddig mindig vagy szidott, vagy unásig ismert véleményt szajkózott.
Száz szónak is egy a vége, én nem kedvelem Réz Andrást.
Réz András egy jó ember, ért ahhoz amivel foglalkozik, nem rossz szándékú kritikus, sőt mindenről olyan jó szándékkal beszél. Nem olyan mint az átlag kritikus, aki képes leírni mindent, mert azért fizetik. Szerintem nem vele van a baj, a magyar kritikusok nem tudnak a filmjeink mellé, a képpel együtt élő, a képet alátámasztó, magyarázó zenét értelmezni. Ez nekik túl amerikai, nyugati mittudom én mi, nincsenek ehez hozzászokva. Szőrnyü ezt kimondani, de a magyar kritikusok nagyrészének, a rendezők nagyrészének egyszerűen fogalma sincs arról a műfajról, amit egyes, szerencsésebb történelmű országokban, score-nak vagy filmzenének hívnak. Hasonló képpen nem tudnának a trükökkel, a film fordulatosságával, brutalitásával mit kezdeni. Egyszerűen kisország vagyunk és ha elfogadjátok ha nem, vannak dolgok amikhez egyszerűen ma nem értünk, lehet, hogy régen máskép volt. Film, foci, politika. Maurice Jarre, Ennio Morricone és Nick Glennie-Smith kellett, hogy nagyobb szabású filmjeink ne néma csendben peregjenek, hogy külföldön is eladhatóak legyenek, mert itt nincs se technika, se rutin, se szakember az efféle zenék komponálásához. A szakember talán még megoldható lenne, de minden más, nem. E három zeneszerző vajon mit mondott, mikor felkérték? "Nincs egy valamire való zeneszerzőtök?" A magyarok ezt felelték: "Nem, nem erről van szó, csak nagy név kell" - Szerintem ez így mehetett. Végül is jól döntöttek, talán egy nap az ország is felnő a dolgok megítélésében és képes lesz arra, hogy tovább lépjen a semminél és ne elégedjen meg azzal a szinttel, ahol tart! Szép álmokat gyerekek!
Mélyen egyetértek Veled, különösen Réz Andrással kapcsolatban. Egészen szánalmas és gyakran dilettáns a fickó. Lehet, hogy van amihez ért, de a filmekhez nem nagyon szerintem.
Én inkább így írnám: Réz András felfigyelt élete második filmzenéjére. Az első a Sorstalanságé volt.
Igazából bejött, amit írtam a másik topikba:
"NG-S sztem mindenféleképpen igényesebb zenét fog csinálni a magyar filmekénél, bár ez elég kétes dicséret. De figyeld meg, hogy Dobó Katán túl a második biztos lealázásban az ő zenéje fog részesülni. Ne legyen igazam.
Egyszerűen szokatlan az újságíróknak, hogy van zenéje egy magyar filmnek, emiatt tűnik fel csak nekik - és hát akkor már az is kap a hidegből. "
Hozzáteszem, nem láttam a filmet, de már előre bosszant, hogy minden egyéb kritika is meg fogja említeni, hogy pátoszos, dagályos, giccses, stb. a zene, azaz ugyanazokat a jelzőket, amiket Morriconénél is. Ha végre van normális score-ja egy filmnek, nem pedig buta betétdalokból áll a zenei anyag a színészek előadásában, akkor az már nem jó, de csak amiatt, mert feltűnik nekik, hogy nem a jól bevált (már akinek) séma szerint készült. Ilyenkor hatalmas nagy filmzene-szakértő lesz mindenki, pedig amúgy hány esetben szokták a zenét megemlíteni a kritikákban?
Valszeg akkor lett volna Réz is elégedett, ha Berkes Gábor ír valami "kiváló slágert", és Oroszlán Szonja elénekli. Feltételezem, az Egy szoknyánál nem volt baja a zenével.
A SzSZ zenéje attól még lehet rossz tényleg, csak kár, hogy olyanok nevezik annak, akiknek a primitív betétdalok számítanak filmzenének.
Sztem ha kiadás esetén megvennéd, akkor nem letölteni fogod a zenét (meg hát ugye nem törvényszerű, hogy magyar filmzene bármilyen, akár promociós formában elérhető legyen), mert ha tényleg jó, meg fogják jelentetni. Nem törvényszerűen azért, mert jó (annyi jó zenét nem adtak már ki), hanem mert külföldön is sokan fogják látni a mozit, és ezért nagyobb híre lesz, mint az Egy bolond százat csinálnak, ergo üzleti szempontból is talán megéri majd kiadni. Még ha nem is vagyok naprakész NG-S eladási mutatóiról, világszerte pár ezer darab azért nem lenne olyan sok.
Szóval szerintem ki lesz adva (valszeg nálunk is Children of Freedom vagy milyen címen, kis matricával, hogy mi ez), a honlapjukon is minden második hsz a zenéről szól. Nekem mindenesetre az a véleményem, hogy a készítőket meglepte az, hogy valaki érdeklődik a zene iránt, különben nem most kezdenének el agyalni azon, hogy "hoppppppá, tényleg a zene!".
Gratulálok az illetékeseknek, jellemző is erre az országra, valahogy nem vagyok meglepve. Marad a letöltés, sajnáljuk NGS, köszönd a magyar tőkés társadalomnak, akik a nevedet rövidítve National Geograpich Society-nek hihetik. Rajtam nem múllott. Még a nagy zeneszerzőknek sincs esélye, be kell szarni, nem, hogy azoknak akik itt akarnak a nyomdokaikba lépni.
Már próbáltam utána járni, de se itthon se külföldön nem találtam róla adatot. Nem lehet, hogy az életben egyszer csinál NGS zenét magyar filmhez és azt se jelentetik meg.
Egy kis "hazai aktualitás": ma volt szerencsém megtekinteni a "Szabadság, szerelem" című filmet a MOM Parkban szervezett bemutató során. Nem csak Nick Glennie-Smith nevét volt érdekes látni a film eleji stáblistán, hanam a néhol Zimmeres zenék is furán hatottak a budapesti utcajelenetek során (a legjobb zenei részek egyébiránt a mérközések során voltak hallhatóak). A score egyaránt tartalmaz magyar (amennyire kivettem, a Himnusz zenéjének egyik dallamsorából táplálkozik a drámai szál témája) és orosz utalásokat (ez utóbbi a markáns férfikórusos hangjával tükröződik). Sajnos jelenleg nincs információm arról, hogy megjelenik-e a filmzene, vagy sem, de ennek majd jobban utána járok.
Elliot Goldenthalról én sok jót tudnék mondani, mert egyik kedvenc komponistám. Szerintem műveinek többségéhez - ahogyan azt már pár rásomban jeleztem is - türelem és kitartás kell. Egyébiránt én is az "Alien 3" aláfestését tartom eddigi munkássága csúcspontjának.
Elliott Goldenthal legnagyszerűbb, leginkább történettel együtt élő zenéje, ÉN szerintem az Interjú a Vámpírral, és pl. a Frida nem nagyon ér fel hozzá. Néztem a filmet, nem is éreztem, hogy zene megy közben. A passio legfontosabb témája a feltámadás, az utolsó szám, amit a trailer alatt is hallhattunk, más verzióban, nos én azt sajnálom, hogy e téma a Peter Denies Jesus -on kívül nem nagyon köszön vissza. Eredetileg ugye nem akart zenét Mel Gibson, de az olyan jelenetek, mint amikor Jézust látja elesni, gyerekként és felnöttként, mikor Máriában tudatosul, hogy a fia sorsa elkerülhetetlenül ez, nos ezekhez a jelenetekhez, nélkülözhetetlen volt a zene. Nem vagyok annyira kiakadva egyébként a filmzenék díjjazásán, de néha bánt az oscar mellé osztása. A Passio mind filmként mind zeneileg olyan kimagasló alkotás, hogy azt szerintem még nem értették meg az emberek. De ugye ami nem Brokeback, az nem jön be az embereknek. A Nagy Sándor pedig nem azért készült, hogy a Nixonhoz, JFK-hez hasonlítják, zeneileg azt tartom hibának, hogy a CD-re nem tettek fel jó pár olyan zenei motívumot, amit fel kellett volna. A Young Alexander tétel, a legfontosabb gerendája ennek a zenének, fontos, hogy miért ott és akkor szól a filmben, de szerintem ezt tovább kellett volna alakítgatni. Vangelisnek szerintem itt köszön vissza, hogy nem tanult komolyabban zenét szerezni, vagy nem tudom, az az igazság, hogy nehéz tudni, mit miért tesznek, csak találgatni tudok.
Igen a Nathan Johnson féle Brick-re gondolok és ha a minták tetszettek akkor teljes is tetszeni fog. Igen furcsa, nem inkább szokatlan filmzene. Moziba már biztos nem jut el, dvd-n remélem azért valaki vállalkozik a kiadására.
a brickből (ha te is a nathan johnson-féle, lakeshore recordsos albumra gondolsz) eddig csak hangmintákat hallottam, és az album beszerzése elvi folyamatában már elindult. amint kézhez vettem, garantálom, hogy kikerül valami írás a kezeim közül, mert a 30mp-s minták teljesen elvarázsoltak.
Ajánlom mindenki figyelmébe a The Illusionist c. film zenéjét. Egyszerű dallamokkal operál, de mégis csodás az összhatás!
A Brick c. film zenéjéről lesz kritika valamikor?
Szia,
először szépen elkeztem beírni egy listát, hozzátéve, hogy neked biztos a Can't Fight the Moonligt tetszik közülük, de azán rájöttem, hogy keverem, az a Sakáltanyáé.:)
Szóval a Drogtanyáé:
1. Wonderland (00:10)
M.C. Gainey
2. Love on the Rocks (03:09)
Jonathan Davis
3. 20th Century Boy (03:40)
T. Rex
4. Shooting Star (06:17)
Bad Company
5. Good Times Roll (03:45)
The Cars
6. Search and Destroy (03:26)
Iggy & the Stooges
7. Girls on Film (03:32)
Duran Duran
8. In Every Dream Home a Heartache (05:28)
Roxy Music
9. Faith to Arise (04:36)
Terry Reid
10. The Mighty Quinn (Quinn the Eskimo) (02:46)
Bob Dylan
11. Big Shot (04:03)
Billy Joel
12. Gloria/In Excelsis Deo (05:53)
Patti Smith
13. Stranglehold (08:24)
Ted Nugent
14. Drift Away (03:58)
Dobie Gray
15. If You Could Read My Mind (03:49)
Gordon Lightfoot
16. Can I Touch It? (00:35)
Tess Parker