Akkor úgy látom, egyöntetűen el lett fogadva, hogy miért nem szeretnénk a "külső" értékeléseket bevezetni, köszi. Azért majd gondolkozunk vmi áthidaló megoldáson. :)
Én eleinte a fórum létrehozása ellen voltam, mert tartottam tőle, hogy csak a kiírnád nekem /honnan tudom letölteni jellegű kérdések lesznek itt, de szerencsére teljesen alaptalan volt az előérzetem. Bár akadt egy-két törlendő renitens, de teljesen jelentéktelen számban, abszolút jól alkalmazkodott mindenki a kérésünkhöz, meg tényleg nem moderálások miatt van nyugalom, és ez jó.
Én a szavazásos dologra csak annyit tudok mondani hogy jó ötletnek tűnt de Zsolt és Attila tényleg olyan érveket hozott fel amiket figyelembe véve tényleg nem lenne értelme a dolognak. Nekem a "legjobban tetsző érv" az volt ezzel beállnátok a sorba a többi honlaphoz hasonlóan. Szerintem sem kellene ezt tennetek, én azóta olvasom írásaitokat amikor még puritánabb volt az egész oldal és azóta folyamatosan jobb lett. Szerintem idővel kitaláltok valamit ami megintcsak elnyeri majd a tetszésünket ahogy ezt tettéket az elmúlt években is.
A másik téma ugye a fórum - aminek én is örülök hogy kialakult egy viszonylag szépszámú társaság melynek tagjai tényleg szeretik a filmzenéket és mások ajánlása alapján én is szántam már rá magam olyan zenékre amit korábban nem voltam hajlandó meghallgatni. Remélem az én néhány korábbi ajánlásomnak is volt ilyen "jótékony hatása":D
A másik félig elejtett megjegyzés ami szerintem manapság igencsak fontos hogy kultúráltak a megnyilvánulások (mert ugye a magyar ember szeret és tud is káromkodni :D) és nem holmi moderátoroknak köszönhető hanem maguknak az embereknek akik olvassák az oldalt. Különösen az tetszik hogy az olyan témák amik miatt felforr az agyvízünk - G. Santa...kicsoda? - is képesek vagytok-vagyunk normálisan megbeszélni
Nem-nem, félreértetted, vagy rosszul írtam. A filmzenei pontozásokat külön blockban. Akár a kritikaíró pontja alapján. Akkor ne átlagoljunk. A 10 es átlag természetesen nem jönne ki, de még mindig úgy gondolom, hogy az általatok legjobbnak tartott filmzenékre, akkor mondjuk 7,5 felett (vagy akármi:) ) ki lehetne írni egy ilyen versenyt.
Hát ha jól értem, hogy azt kívánod, a filmeket is pontozzuk, akkor teljesen véletlenül ezt meg is válaszoltam az előbb. :DD
Tehát egyáltalán nem szeretnénk a filmeket pontozással értékelni, és ez biztosan nem is fog megváltozni. Ha látjuk, általában meg is írjuk, milyen hatást tett ránk a film, de mivel alapvetően nem filmes oldal vagyunk, kiemelt filmkritikákra nem tőlünk kell számítani. Az én esetemben: amennyi mondanivalóm van egy filmről, azt leírom a zenekritika leple alatt, de sosem írnék normál filmkritikát, mert vannak külön erre specializálódott oldalak. Egy operatőrökkel foglalkozó oldal sem filmkritikákat írna, hanem a film nyilván elkerülhetetlen említése mellett a fényképezéssel foglalkozna. Az oldalunk amiatt jött létre, mert minden filmkritikus (tisztelet a kivételnek) érdektelenséget nyilvánít a zenével kapcsolatosan, de ha mi lefedjük ezt a rést, akkor a másik részbe inkább nem folynánk bele, hiszen nem vagyunk sem esztéták, sem filmkritikusok, maximum önjelölt zenekritikusok, ha már mindenféleképpen meg kellene határozni magunkat vmiképp. :)
Amint alább is ki lett fejtve, már annak is örülünk, hogy ennyi olvasónk van, annak pedig különösen, hogy egyre többen folynak bele az itteni társalgásba.
Érthető, ha akad, aki írni szeretne kritikát is, csak el szeretnénk kerülni azt, hogy afféle bedolgozós oldallá alakuljunk át. Persze nem a hozzáértéseteket kérdőjelezem meg, de a saját magunk által felállított követelményeket egyelőre teljesíteni bírjuk, hiszen minden bio és cikk (valamint interjú :D) felkerülése csak idő kérdése, nem pedig hozzáállásé. De minden jó ötletet megfogadtunk eddig is: a mostani, második dizájnunkba az olvasói levelek (mert akkor nem volt még fórum) ötleteit is beépítettük (hogy egy apróságot említsek, a fenti képsorok kis sárga címkéi), tehát kisebb olvasói belefolyások voltak konkrétan is azért.
Hát amennyit tudunk írni egy-egy zenéről, hadd maradjon már meg az élmény, hogy külön értékelést kapunk felül. :))
Akit érdekel az átlag, másodpercek alatt úgyis kiszámolja, ha akarja, meg néhol 8, néhol 1 értékelés lenne csak,nem megbízható a dolog. Meg úgy be is állnánk a filmes oldalak összesítéses pontozási rendszereinek sorába. Emiatt nem is értékeljük például a filmeket (violinkulccsal), csak a zenéiket.
A felvetésed abszolút logikus különben, csak azt felejted el, hogy olyan zene nem lesz soha, amire mindenki ugyanannyit ad, ezáltal SOSEM lenne maxpontos album, ami viszont ellentétes volna a törekvéseinkkel, hogy bebizonyítsuk, vannak tökéletes filmzenék - ha más nem, az adott cikkíró számára. A kontraszt ebben a formában nem tűnne fel, hogy vki számára közel tökéletes a The Vagrant, ha átlagolva négyest kapna, ráadául nem lehetne értelmezni a dicsérő írást, ha felül meg 4 pont szerepelne. :)
2. Rendszerbe kellene szednetek 1-10 ig a filmeket egy külön block-ban. A Ti átlagaitok alapján, szerintem ez nem rossz ötlet. Valahogy összefoglalásképpen.
- Majd érdekes lenne kiírnotok egy versenyt, a 9 és 10-es filmekre nekünk fórumosoknak. Jelölnénk 10 filmet rangsor nélkül erről a listáról mail-ben, és ti összegezve kihírdetnétek a DOBOGÓT. Melyik minden idők legjobb három filmzenéje vagy lehet ez 5 is vagy akár 1?
Egy probléma van, nincs minden film értékelve. Na mindegy, megy ez a jelenlegi állományból is, vagy rendszeresen is meg lehetne játszani, felülvizsgálva, az új kritikákkal együtt.
Így van, ennél jobban én sem bírnám megfogalmazni. :)
Hát igen, jelentősen szélesedett az érdeklődési köröm /befogadóképességem. Pár éve még A The Reapingre sem adtam volna nyolcast, az Emily Rose meg maximum egy pont lenne.
1. Nagyon sok igazság van abban amit írtál. Lényegében az a 7 fő, aki szerkeszti az oldalt, elegendő lehet egy reprezentatív eredmény kihozására. Minket, fórumosokat, az érzelmeink visznek bele az e fajta módosítási kérelmekbe. Részesei akarunk lenni valamilyen módon az oldalnak. Nekem személy szerint a fórum is elég, bár amikor elkezdtem az oldal olvasója lenni, én is tápláltam hasonló gondolatokat.
Egy dolog viszont zavar a kritikák értékelésében. Formalitás igazából.
Ne az legyen a legfőbb eredmény, amit a kritika írója adott a score-ra. Az övé is szerepeljen alul a többiek mellett. Az értékelők (szerkesztők) átlaga legyen "megvastagítva" és a kritika írója vigye le vagy fel az eredményt, ha nem egészre jön ki az átlag. BOCSÁNAT, csak egy ötlet.
Az IMDB "starmeter" szerint a legnépszerűbb zeneszerzők listája:
1. Danny Elfman
2. John Williams
3. Hans Zimmer
4. Ennio Morricone
5. James Horner
6. James Newton Howard
7. Tyler Bates
8. Philip Glass
9. Thomas Newman
10. Clint Mansell
11. Howard Shore
12. Randy Newman
13. Gustavo Santaolalla
14. Harry Gregson-Williams
15. Michael Penn
16. Alan Silvestri
17. Klaus Badelt
18. John Powell
19. Patrick Doyle
20. Bill Conti
igazából a soundtrack.net oldalán van két értékelős sáv, ahol a szerkesztői véleményezés alatt közvetlenül az olvasói is megtalálható. mégis döntő többségében a filmzenés oldalak különböző írásainál nem nagyon szokott külön opcióként ilyesmi szerepelni, ennek meglehet az oka. valójában ha a mi hét szerkesztőnk mindegyike megpróbálja az adott zenéhez az értékelését leadni, az általában tekinthető reprezentatívnak, s a fórum szándékosan amiatt jött létre, hogy az olvasói érvek/ellenérvek egymáshoz feszülésének teret adjunk.
alapvetően már az nagyon jóleső érzés nekem (és gondolom ezzel a többi szerkesztőtársam is így van), hogy kezd kialakulni egy olyan közösség, akik hozzánk hasonlóan imádják ezt a műfajt. ha van az a nyolc-tíz ember, aki ezen hozzászólások alatt megbeszéli egymással, hogy az épp aktuálisan felkerült muzsikáról mi a véleménye, azt bőven elegendőnek érzem. egy olvasói értékelősdi hamar hozhatna úgy torz képet, hogy bárki kattint (akár olyan is, aki egyébként nem ért magyarul), és nekünk nem az a célunk, hogy ezen a portálon összegyűjtsük a nemzetközi véleményeket. még olyan hozzászólás ritkán olvasható itt, hogy "ne haragudjatok srácok, de én meghallgattam a 'the hitcher'-t, és ekkora penetráns borzalmat, mint ez, még életemben soha...". ha pedig atekintetben gondolkodunk, hogy elsősorban a filmzenék megismertetése és megszerettetése a cél magyarországi viszonylatban, akkor talán elegendő, ha az 'átlagos' olvasó azzal a pár értékeléssel találja szemben magát, amit egyébként feltüntetünk. jobban bízom egyelőre a szerkesztők véleményében (még ha olykor szöges ellentétben is állnak egymással, netán túlzott pozitív vagy negatív irányú értékelésbe torkollanak), mint egy voltaképp kontrollálhatatlan látogatói mércében.
a megoldást tehát egyelőre abban látom, hogy a meglévő írások alapján itt a fórumon legyen egyértelmű értékelés a látogatóktól. tehát mondjuk a 'the hitcher' (hamár előbb is ezzel példálóztam) főosztályzata 10/10, és van két 10/8 és egy 10/6 mellette, akkor a képet jobban árnyalhatja, ha az itteni pár ember hasonlóan osztályozva megosztja a véleményét másokkal. nyilván egy olyan filmzenerajongónak, aki százfős szimfonikus zenekar és nyolcvanfős kórus részvétele nélkül nem tud elképzelni egyetlen score-t sem, az elektronikus muzsikák viszonylatában nincs különösebben érdeklődése, azért pedig felesleges az 'átlag' olvasót elriasztani ettől az albumtól, mert az elvakult "the lord of the rings"- és "star wars"-rajongók zabolátlan alulklikkelgetései révén kihozzuk a 'the hitcher' olvasói átlagértékelését mondjuk 10/3-ra. nyilván az én 10/10emben jókora szubjektivitás található, a realitás azonban jól látható a többi szerkesztői pontozásban. a többit nyugodtan megbeszélhetjük itt, mert itt van lehetőség arra, hogy ha egy "lotr"-fan azt mondja, hogy 10/0, akkor lehetőség nyílhasson arra, hogy elkezdjük árnyalni az elektronikus score-okra való rálátását.
eklatáns példa akad nálunk is: bíró zsolt kolléga például valószínűleg sosem gondolta volna, hogy egyszer majd legalább hét pontra értékel egy horrorzenét, vagy egy legalább húszéves goldsmith-muzsikát, mégis sok szenvedés árán ugyan, de sokkal nyitottabb az ilyen zenékre, mint akkor, amikor elkezdte szélesíteni filmzenei ismereteit.
valahol tehát itt lehet a fórumon belüli olvasói értékelés ereje: amíg az ember azt gondolja, hogy a filmzene kizárólag a 100/80 fős monumentalitásban rejlik, addig igazából nem is nagyon fogja megismerni a műfaj további erős képviselőit. nem kell, hogy a 'the hitcher' mindenkinek az évszázad elektronikus filmzenéje legyen, de ha már az ahhoz kapcsolódó anyagokon keresztül az ember bátran el mer indulni, teljesen más dimenziókba juthat, és sosem lehet tudni, hogy végül milyen egyéb kategóriákat fedez fel magának.
az én lassan tizenöt éves filmzenei ismerkedésem során apránként eljutottam oda, hogy a műfaj legnagyobb erősségeit a horror, a misztikus thriller és dráma zenéiben találom meg. még akkor is, ha az én ismerkedésem is az indiana jonesszal vagy zimmer akciózenéivel kezdődött.
érdekes listák alakultak itt ki, beindította az én fantáziámat is, összeszedtem egy párat, ami igazán megfogott. van köztük pörgős, de szívbemarkoló is egyaránt:
jerry goldsmith - damien: omen II (main titles)
john powell - face/off (ready for the big ride, bubba)
james newton howard - signs (the hands of fate I)
james newton howard - the devil's advocate (lovemaking)
jerry goldsmith - basic instinct (pillow talk)
james horner - another 48hrs (main title)
john carpenter - christine (regeneration)
dave grusin - the firm (memphis stomp)
thomas newman - finding nemo (finding nemo)
Hát igen zsolt, sajnos egyet kell hogy értsek veled. Olyan érveket hoztál fel amelyek megdönthetetlenek, és amelyekre én nem is gondoltam. Még is valamilyen megoldása csak van annak, hogy az olvasók is( a fórumon kivül) hozzászóljanak az általatok leírt dolgokhoz. akinek van ötlete írjon.
A magam nevében nyilatkozva, egy esetleges értékelési lehetőségről, nyíltan megmondom ha valaki rossz, pl. elfogultságból nem értékelnék fel olyat amely nem méltó arra. Mindenkinek van rossz napja, mindenkinek van kevésbé jó alkotása, vagy vannak az alkotásoknak hibái. Jó, hogy itt a fórumon el lehet mondani, miért nem tetszik annyira x,y zene. A legkedvesebb szerzőimnek is akad olyan műve vagy trackje ami annyira nem sikerült jól, de az eféle művekben igyekszem meglátni a pozitívumokat.
Newman lesz, őt is kedveljük. :)
Hogy egymás után két Zimmer ment fel most, az véletlen. A Hannibal zenéje vhol azért modern klasszikus, aminek apropója is volt Hannibalka mozibemutatója kapcsán, a régebb óta érlelődő Matchstickkel meg pont most készültünk el. :)
Én a LOTR-re való előkészületek mellett szeretek olyasmiről is írni azért, amiről máshol semmi nincs (Jákob talán pont ilyen volt). :)
Az olvasói értékelős lehetőség már a Vélemények... topik legelső (egyébként ritka kulturált) hozzászólásában is felmerült. Én azért tisztelettel szeretném kérni, hogy ne legyen belőle "második" gyűrűkura vagy starwars. Igény lenne rá biztosan, oké, majd egyszer talán lesz is, de egyelőre nincs komolyabban napirenden a kérdés.
Személyes véleményem egyébként az, hogy akikkel itt beszélgetünk, azokról tudom, hogy amit értékelnek, azt valóban hallották is, de valahol félreviheti az olvasói pontszámokat, ha vki csak a szerző neve vagy a film utálata/kedvelése alapján szavaz, a zenét nem hallotta.
Számomra többet ér, ha itt kifejti vki, hogy mi miért tetszett neki, mintha dob egy hármast vminek.
Örülök, hogy felmerült a sok egyéb kiválóság mellett a Hello Zepp is. :)
Ami még nem volt talán, de sztem hatásos:
The Bourne Supremacy: To the Roof
Crash: A Really Good Cloak
The Score: Run Late
Lord of War: Consequences & Loss
Resident Evil:Apocalypse: The Nemesis vs. S.T.A.R.S. (ez igazából a filmben annyira nem jön át, mert elnyomják a lövések)
The Sentinel: City Hall
Good Bye Lenin: Summer 78