Rengeteg karakter van az új filmben, mindhez szerettél volna valamilyen témát írni?
FOLYTATÁS CY: Ben bácsi témája zongorára íródott. Volt egy szerelmi téma is, ami csellóra íródott, de ez nem került a filmbe. A másik dallam, ami nem került bele az May nénié, ez egy szóló hegedűn alapszik. Aztán volt még pár szomorúbb MJ-s darab, amik szintúgy nem kerültek fel a vászonra.
Mennyire akartad hogy úgymond „szörnyű” legyen a Venom-téma?
CY: NAGYON szörnyűre akartam csinálni. Ez egy elég sűrű kis darab, van benne 8 francia kürt, amik csak úgy üvöltik a dallamot és szerepel benne kórus is. Érdekes dolog hogy a zenét ahhoz írtam, amikor Venom elpusztul és ennek nagy részét ott nem is használtuk. Úgy döntöttünk, hogy jobbat tesz a jelenetnek, ha nincs különösebb tematika a zenében, és így kaptuk meg azt a furcsa háttérzajszerű dolgot. Én szerettem volna, ha a nagy Venom-téma is felkerül a filmbe, de ez sajnos nem így lett.
Hogyan tudtál alkalmazkodni Danny Elfman zenéjéhez?
CY: A legjobbamat nyújtottam hogy megbecsüljem Danny zenéjét. Már tudtam, amikor elfogadtam a munkát, hogy akkor követném el a legnagyobb hibát ha Danny zenéjével nem ugyanúgy törődnék mint a sajátommal. Nehéz feladat volt, könnyű is lett volna ugye csak simán újraírni az előző filmek zenéit. De természetesen ez nem történhetett meg. Szóval a legjobb amit tehettem, hogy kitaláltam mit akarok kezdeni a saját anyagommal és azt az ő zenéje köré fonni úgy hogy senki se vegye észre a turpisságot. Danny zenéje tele van motívumokkal, de a Spider-Man és a Green Goblin téma könnyen visszadúdolhatóak…és én ezt szeretem!
Mennyire tartottad egyensúlyban az akciót és az érzelmeket?
CY: Az érzelmes zenénél a kihívást az jelentette, hogy bánhatok-e úgy zenével, hogy egy drámai jelenet nem két fantasy-hős között, hanem két húsvér ember között játszódik le. Amikor láttam Petert zokogni May nénivel, arra gondoltam „ha ez egy másik filmben történne így és így komponálnám, de ez egy képregény story, egy kicsit meg kellene csűrni-csavarni hogy beleférjen ebbe a kategóriába”. Ez egy nehéz rész volt, de aztán úgy döntöttem maradunk az egyszerű emberi ábrázolásnál. Ennek Sam is nagyon örült.
Hogy érzed, mekkora nyomás alá helyez egy ekkora project egy zeneszerzőt, hogyan birkóztál meg vele?
CY: (nevet) Hatalmas nyomás alá, a legnagyobb hogy ez a 3. része egy igencsak sikeres franchisenak és ezt a sikert fenn is kell tartani. Én pedig egy amolyan alkalmi helyzetben vagyok, hiszen a zeneszerző, aki az előző két részt jegyzi hatalmas sikerrel, már nincs itt. És akkor hirtelen jön egy új ember. Volt egy rövid közös élményünk a 2. rész végén az újraírásokkal, ami kikövezte az utat, de gondolom elég idegfeszítő lehetett nekik, ilyenekre gondolhattak „Vajon a srác elég jó ahhoz hogy megcsinálja, lesz-e olyan jó mint Danny-é, megbecsüli-e Danny munkáját, vajon becsületesen odateszi magát és a legjobbját nyújtja majd?”. Természetesen ugyanúgy kezeltem az ő témáit is, mint a sajátomat, nagy figyelemmel és becsülettel. Emlékszem még az első bemutatómra, totál ideg voltam. Nem tudtam, hogy szeretni fogják-e a zenémet de szerencsére igen. Sam egyenesen beleszeretett a black-spideyba és a sandman témába. Nagyon jó vele dolgozni. Sokkal kényelmesebbé tette a munkámat. Nem vettem rajta észre, hogy bármikor is hiányolná Dannyt, így hát én sem érezhettem magamat másodhegedűs szerzőnek. Iszonyatosan idegesen kezdtem, de amint az első dallamok kijöttek belőlem a pánikhangulat tovaszállt. Főleg amikor Sam a közelben volt, akkor minden simán zajlott, folyamatosan poénkodtunk és könnyebben ment a munka.
Hát így konkrétan nem létezik szinkronizálás itt, én legalábbis nem tapasztaltam. Sorozatokat tekintve nagy a kínálat (mert kábelcsomagban vagy 100 csatorna szerepel) de mexikó meg ilyen egyéb szar sorozatokat itt nem találni. Ezek szerint az ilyen hulladékok csak nálunk találnak nézőre meg a gyártó országban:)
Ezek inkább levetítik a Father Ted (tipikus ír egész kellemes) meg Jóbarátokat 50-edszer minthogy azokat megvásárolják. Nyilván nekik is megvan a maguk "barátok kozt"-je de sok a brit sorozat is amik szerintem ha más szempontból nem is jobbak mint dél-amrikaiak de tanulhat nyelvet az ember belőle. Erre a sorozatok tökéletesek:)
[előzmény: (1238) Bíró Zsolt, 2007-05-27 01:43:14]
Köszi. Igen, hát én abból indultam ki, hogy Mo-on napközben csomó nem angol nyelvű szappanopera megy, de lehet, hogy ezekre a mexikói, spanyol, argentin meg mit tudom én még milyen nemzetiségű sorozatokra csak a magyarok vevők ilyen mennyiségben, íreknél fel sem bukkanhat. De ha egy ilyen Vad angyal, vagy hasonló hulladék menne, akkor egy ilyen csakis feliratot kaphat, tehát szinkronipar nem is létezik arrafelé?
Az ilyen sorozatok pont jó példák arra egyébként, hogy az épp az utcán arra járó embert is behívják a szinkronstúdióba. Mozis szinkronokhoz azért színészeket hívnak.
Hi! Az ír tv-ben nem feliratoznak semmilyen filmet kivéve ha nem angolul van amire azért valljuk meg sok esély van hogy levetítsék:)
A másik hivatalos nyelv ugye a kelta (gaelic) de ilyen nyelven nem láttam filmet még, viszont vannak műsorok ezen a nyelven is és ott angolul van feliratozva. Próbálják visszahozni az "ősrégi" ír nyelvet a köztudatba de a nagyobb városokban még mindig az angol dominál, ez kiterjed a médiára, zene és filmiparra egyaránt.
Hollandiában viszont érdekesség volt számomra hogy az összes angol nyelvű film feliratozva ment a tv-ben és most minden ilyen filmre gondolok nem csak 1-2 re. De ugyanez volt megfigyelhető a sorozatoknál is pl. Jóbarátok, Lost stb.
Szerintem otthon is a feliratozásra kellene inkább rámenni ezzel megspórolhatók a szinkronszínészek és a "fikázások"is.
Egyébként az sg.hu-n olvastam hogy azért csökken a szinkronok minősége mert van aki olcsóbban megcsinálja a munkát és túlkínálat van szinkronszínészekből. Ilyenkor természetesen ahogy az lenni szokott megpróbálnak alámenni a másiknak árban hogy munkához jussanak ezért nyilván nem az lesz a lényeg h a színész mennyire jó hanem hogy olcsó. És mint azt tudjuk "olcsó húsnak híg a leve"
A Pókember 3 egy nagy project számodra. El tudnád mesélni az utóbbi 6 hónapodat hogyan telt? Mennyire hasonlítható a Pókember azokhoz a zenékhez amiket a 70-80-as években írtál?
CY: Valóban, az utóbbi fél év nagyon hajtós volt. Nemcsak a Pókemberen dolgoztam, hanem közben megírtam a Ghost Rider és a Lucky You zenéjét is. Hogyan is tudnám összehasonlítani a Pókembert a régi score-jaimhoz? Nos, ez valószínűleg a legnagyobb élmény számomra, mert közben tudtam hogy mennyire nagy fontosságú ez a score a karrieremben. Tudtam hogy valószínűleg ez lesz a legsikeresebb film amin valaha dolgoztam…azt hiszem több pénz van ebben a filmben mint a karrierem során előforduló filmek felében. Ilyenkor pedig tudod hogy nem hibázhatsz. Mindezen túl nagyon örültem hogy Sam Raimi engem hívott hogy csináljam meg a zenét és ő már régóta jó barátom, nem akartam cserben hagyni.
Mi volt Sam elképzelése a film zenéjét illetően? Ez a 3. rész tlán még több sötét elemet tartalmaz majd?
CY: Két dolgot említenék. Először is arra bíztatott hogy szerezzek dallamokat melyeket könnyen felismerhet. Szereti a könnyen felismerhető dallamokat. És mivel a film elég sötét és nekem is, neki is megvan a maga múltja a horrorral kapcsolatban, beleegyezett hogy ahol a zenének sötétnek kell lennie, ott bizony sötét lesz. Úgy is mondhatnám elhagytuk comic-book landed és beléptünk horrorlandre. Ez egy kis problémát is jelentett a stúdióval az kezdeteknél azt hiszem. Ezeken túl Sam egy dologban volt nagyon határozott, hogy hol és mikor fogjuk használni Danny Elfman témáit, és hogy hogyan adjuk elő őket.
Megvan benned ugyanaz az affinitás a szuperhősök iránt mint a horror iránt?
CY: Őszintén szólva nem voltam benne biztos hogy képes lennék egy szuperhősös mozit zenével aláfesteni. Ez egy új dolog számomra. De mostmár állíthatom hogy megvan bennem a 100%-os affinitás hozzá. Rengeteg dolog amit a Pók3-ban és a Ghost Riderben csináltam összehasonlítható a nagyobb, gótikusabb filmjeimmel, például a Hellbound-dal vagy a Species-el. Ezek nagyon közel állnak egymáshoz.
Szeretted a Pókember képregényeket kiskölökként?
CY: Hazudnék ha azt mondanám igen. Biztos vagyok benne hogy a Pókember-fanok kiábrándulnak belőlem hogy a Pókember 3 zeneszerzője nem is szereti a Pókembert. Leginkább fantasy magazinokat olvastam.
Elmondanád hogy kerültél bele a Pókember filmek forgatagába?
CY: A 2. rész legvégén történt a dolog, amikor Sam fehívott hogy nem tudnék-e segíteni neki egy kicsit és kipofozni Danny Elfman zenéjét mert ekkor már ő nem volt elérhető hogy ezeket megtegye. Szóval felkértek hogy írjam át a film egyik legnagyobb jelenetét, azt amikor Pókember és Doc Ock harcolnak a vonat tetején. Ez kb egy 4 és fél, 5 perces jelenet a filmben. A másik jelenet amiben a segítségemet kérték az az amikor Doc Ock kísérlete rosszul sül el és átalakul a szörnnyé. Tehát e két jelenet sikerének köszönhetően felkértek a 3 rész egészéhez.
Rengeteg karakter van az új filmben, mindhez szerettél volna valamilyen témát írni?
CY: Igen, ez így van. Ez volt az egyik legnagyobb kihívás hogy annyi karakter van. Emlékszem mikor néztük a filmet rájöttünk hogy akár 14-15 karaktertémát is írhatnánk. Mondtam is Samnek hogy itt problémák adódhatnak mert ettől kicsit túlzsúfoltá vákhat a film. Még így is rengeteg téma maradt a filmben és visszaidézhető, remek témákat gyártani nem egyszerű dolog. Nem elég hogy ezeknek a témáknak valamilyen szinten kötődniük kell egymáshoz, de éppúgy Danny témáihoz is hasonlónak kell lenniük, hogy aztán sikeresen keveredhessenek. Az első két filmből áthoztam a Spider-Man témát és a Green Goblin témát, amiket átalakítottam kicsit hogy jók legyenek a Son of Green Goblin témának és a fate témának. A témákat amiket eredetileg én írtam elsőként a fekete pókember témája pattant ki a fejemből. Amit általában csinálok amikor filmzenét készítek, megnézem párszor a filmet, majd vagy 10 napig rá se nézek és járkálok a kezemben a kis magnómmal és ha eszembe jut vmi akkor rádúdolom, vagy gyorsan a zongorához ülök és eljátszom. Ahhoz képest hogy az legleső ötleteim a kukában végzik az elsőre kigondolt black spidey téma bekerült a filmbe. A többihez viszont már kicsit több idő kellett de túl sok időm így sem volt, így hát szerencsém volt hogy nem kellett túl sokat gondolkozzak a témákon. Azt mondanám hogy az összes téma közül amiket a filmhez szereztem ez a kedvencem. A másik, sokkal színesebb téma a Sand-man téma. Aztán ott van még a Black Goo, ami igazán nem is téma inkább csak egy amolyan hangzás. Ehhez volt 3 fuvolásom akik az általunk „berrengő-hangnak” nevezett technikát használták. A Venom-téma pedig tele van rézfúvóssal.
Gonit5! Láttam egy másik oldalon, hogy Farley Modigliani című alkotását nagyon méltányolod. Ezzel messzemenőkig egyetértek veled. Hogy tudtad beszerezni a zenét? Vagy csak a film alapján állítottad fel a véleményed? Köszi a választ!
Hát igen ez annyira értelmes megnyilvánulás lehetett amit nehéz szó nélkül hagyni. Mondtad egyszer hogy valaki nem is értette a Falu story-ját és hencegett vele hogy mekkora király film meg milyen jó a története ez is valami hasonló szitu lehetett:D
Én sem láttam a filmet egyébként de a hétvégén megnézem valószínűleg persze itt csak eredeti hanggal tudom megnézni így a szinkront nem tudom majd értékelni
Nem baj, engem nem zavart, mert a filmet megnézem ugyan, mint mindenki más, de különben nem annyira érdekel. Akkor lettem volna morcos, ha engem érdeklő filmnél elemzitek a forgatókönyvet. Különben is, ha láttam: hosszú hozzászólás + szerepel benne a Jack név, akkor ugortam át nagyjából automatikusan.
Itt most spoiler (azaz egy film poénjának lelövése) jön. Volt egy kollégám, aki megnézte a Derailedet (Kisiklottak). Utána áradozott, hogy húúú, apám, mekkora csavar van a végén, húú, nem semmi, azta, rá nem jönnél, húúú, rohadt jó! Mondom neki: gondolom kiderül a végén, hogy Aniston Cassellel együtt veri át Owent. Zavartan hümmögve és leforrázva eloldalgott. Pedig nem is láttam a filmet. Utána elég volt csak átpörgetni, nyertem vagy másfél órát.
Újabb spoiler. Beszélgetés közben szóba került a From Hell (A pokolból). Én akkor már láttam a filmet. Mondja az egyik srác, hogy ő nem is gondolta volna, hogy a gyűrűkurás fickó a gyilkos. A másik erre nagyon hűvösen (valamiért...) megköszönte neki, hogy elmondta a film végét. A srác ártatlanul, nagy szemekkel: - Na de azt nem is mondtam, hogy melyik szereplő való a Gyűrűből! - Vazze, gondolod, hogy nem fogom tudni beazonosítani, amint meglátom???
Kisebb sérülésekkel megúszta a gyerek.
A legborzasztóbb az, tudtam, hogy Laci írta a kritikát, nem tudom, miért írtam Zsoltot. Sorry Laci! :) Egyébként szerintem érdemes beülni még ennek ellenére is a Karib 3-ra. A képet és a hangot nem tudjuk úgyse visszaadni nektek. De elismerem, nem voltunk körültekintőek. Ismét sorry! :)
igen, nagy lendületükben a srácok szétspoilerkedték az elmúlt pár hozzászólást nem baj, én - ha nem haragszotok meg - átugrottam egyelőre ezeket a bejegyzéseket, mert én majd csak jövő héten fogom megnézni a filmet :)
[előzmény: (1225) Bíró Zsolt, 2007-05-26 02:35:51]
Én csak azt akartam kérdezni: hogy érzitek, mindenki megnézte az első két nap a Karibot, vagy maradt még jelenet, amit nem sikerüt kielemezni idáig, érdemes még beülnünk azért rá?
VISZONT, ha már egyszer filmzene oldalon vagyunk, akkor....Most hallgatom Goldsmithtől a The Wind and the Lion-t és EHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!
Sao-Fenget csak lazán átbaszta Barbossa hogy Elizabeth Calypso. Ha már ő kell neki nehogymá az eredetit vigye:) Az viszont igaz h ezt a Calypsós dolgot jobban felvezethették volna, igaz így már több mint 3 óra lenne a film. Ami mellesleg engem nem zavarna, nálam amúgy is alapból egy igazi jó film minimum 1:50 hosszú. Meg origósok írták hogy nem túl tartalmasak a párbeszédek, meg azt szokták még mondani hogy nem hordoz magában üzenetet...könyörgöm, ez szórakoztatóipar, nyár van b*zdmeg, az embereknek akció kell, CGI, romantika, hősök. Ebben minden megvolt és a legmagasabb fokon. Az hogy vkinek nem tetszik, az oké, mert ízlések és pofonok, de ilyen f*szságokat írni hogy nincs a filmnek üzenete...Haggyámá az üzeneteddel, nézzé meg vmi jugoszláv szenvedő drámát, abban keress üzenetet, origós debil. khm :) Azt meg még mindig fenntartom hogy a hajómegfordítós dolog az év jelenete/ötlete, ha már másért nem, de spec.effektért kapjon egy oszit. Bár ha azt nézzük manapság kik kapnak oscart, mint eminem, meg szántáollé inkább jobb ebből is kimaradni.:)
Amit viszont nem vágtam a filmből, hogy miért hallucinált Jack és látott vagy 5000-et magából. Célja sztem semmi nem volt, talán vmi jutalomjáték Johhny Deppnek hogy kiélhesse magát? Hozzáteszem nekem nagyon bejött:)
Azért a harmadik rész is kapott néhány málna jelölést és egy díjat. Itt viszont Goldsmith is hazavihette a BMI zenei díjját - ezt mondjuk sztem mindháromért egyszerre kapta. :))