Mit kell erről az egészről
tudni |
Ez a dokumentum az Internet közösség tájékoztatására szolgál, nem határoz meg
semmilyen szabványt. A terjesztést nem korlátozza semmi. Megszegését maximum az
önkény bünteti. Hamisítani nem érdemes...
Ez a dokumentum a hálózati viselkedés (Netiquette) alapelveinek egy
minimális halmazát határozza meg. A különböző szervezetek szabadon
módosíthatják: saját, hasonló szabályzatuk alapjául szolgálhat; ennek érdekében
a dokumentum pontosan meghatározott részekre van bontva, hogy az egyes részeket
könnyen megtalálhassák. Magánszemélyek, akár felhasználók, akár adminisztrátorok
szintén felhasználhatják alapelvek minimális gyűjteményeként. A feljegyzés
eredetilje az IETF Felelős Hálózati Használat csoportjának munkája.
Ez a dokumentum tehát az 1855 . sorszámú RFC fordítása,
illetve annak Négyesi Károly ([email protected]) által készített
fordításának továbbfordítása, kiegészítése Varga Ákos Endre
([email protected]) több éjszakájába telt. (Hamster: Unalmamban
készült, és még a saját véleményemet sem tükrözi, nemhogy másét. Nem is értem,
milyen félelmekkel teli világ ez, hogy minden publikáció többboldalnyi
disclaimerrel kezdődik, és állandó magyarázkodással folytatódik...)
- Bevezető
- 1
- 1 irányú kommunikáció
- 1 -
több irányú kommunikáció
- Információs
szolgáltatás
- Válogatott
bibliográfia
- Biztonsági
kérdések
- A
készítő címe
A múltban az Internet-felhasználók nagy része az Internet-tel együtt "nőtt
fel", műszaki tudással bírt, megértette a protokollok és az adatátvitel
természetét. Manapság az Internet-felhasználók közösségében egyre többen vannak,
akiknek új ez a környezet. Ezeknek a "újoncoknak" ismeretlen ez a kultúra és
nincs szükségük a protokollok és az átvitel műszaki részleteinek ismeretére.
Hogy ezek az új felhasználók gyorsan az Internet közösség részévé
válhassanak, ez az írás ismerteti a magatartási szabályok minimális halmazát.
Ezeket aztán a különböző szervezetek és magánszemélyek a saját céljaiknak
megfelelően módosíthatják. A felhasználóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy
bárki is szolgáltassa nekik az Internet elérést - legyen az egy
internet-szolgáltató (ISP), oktatási intézmény, vagy a cégük - annak a
szervezetnek valószínűleg megvan a maga szabályzata a levelek és az állományok
tulajdonjogáról, arról, hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen
viselkedjünk a hálózaton. Feltétlenül érdeklődj a helyi illetékes(ek)nél! Ezt az
anyagot három fő részre bontottuk:
- 1 <-> 1 irányú kommunikáció , melybe a levelezés és a talk
(beszélgetés) tartozik
- 1 <-> több irányú kommunikáció, amely alatt a Usenet-et és a
levelezési listákat értjük
- információs szolgáltatások: ftp, WWW, gopher, MUD, MOO, iRC
- Végül egy válogatott bibliográfia is ismertetésre kerül, referencia
célokra
(Hamster: azt hiszem, nagyon hasznos célzattal készült ez a mű, mégsem
érhetett célt, mert túl szűk körben ismert. Érzésem szerint pont azok
olvasgatták eddig, akik úgyis tisztában voltak a dolgokkal; akik újonnan
"szabadultak rá" a Net-re, azt hiszik, hogy itt mindent szabad, például a sajtó
Internettel foglalkozó megnyilvánulásai is ezt a benyomást kelthették bennük.
Ezzel tulajdonképpen nem is lenne baj, de a fejetlenségnek sosincs jó vége,
valami minimális szabályrendszert ki kellene alakítani, mielőtt az egész hálózat
a saját dugájába dől, vagy rosszabb esetben valamilyen külső hatalom dönt úgy,
hogy neki jogában áll rendbe szedni a dolgokat, és szabályokat
felállítani.)
Az 1 <-> 1 irányú kommunikációt úgy definiálhatjuk, hogy egy ember
kommunikál egy másikkal, mintha szemtől-szembe állnának: egy dialógus. Általában
érvényesek az emberekkel való társalgás normál illemszabályai, csak az
Interneten még jobban kell ügyelni, mivel hiányzik többek között a
metakommunikáció és a hangszín, mint kommunikációs segédeszköz.
2.1 Felhasználói alapelvek
2.1.1 Levelezésnél
- Ha nem egy internet-szolgáltatón keresztül kerülsz kapcsolatba az
Internet-tel, akkor fontos tudnod munkáltatód szabályait az elektronikus
levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások. (Hamster: Vigyázz, mit
írsz, lehet, hogy minden szavad a munkaadód tulajdonát képzi. Ha tehát valami
világrengetőt akarsz tenni/mondani/írni, inkább lépjél be valamilyen
szolgáltatóhoz előfizetőnek, így nem lesznek tulajdonjogi vitáid...:)
- Abból kell kiindulni, hogy az Internet-en át történő levelezés nem
biztonságos, kivéve ha valamilyen rejtjelező eszközt (akár szoftvert, akár
hardvert) használsz. Ne írjál semmi olyasmit egy elektronikus levélbe, amit
nem küldenél el levelezőlapon. Légy paranoiás!
- Tiszteld a copyright-ját annak az anyagnak, amit másolsz. Majdnem minden
országban léteznek szerzői jogokat védő törvények. Ne próbálkozz, hogy hátha
nem ellenőrzik: nemcsak magadnak, másnak is sok gondot okozhatsz!
- Ha újrapostázol vagy forwaldolsz egy üzenetet, ne változtasd meg azt. Ha
ez egy neked írt személyes üzenet volt, és valamilyen csoportnak kívánod
továbbadni, kérjél először engedélyt a feladótól.
- Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, ezek tiltottak az
Internet-en. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínűleg a hálózati jogaid
csorbításával fog járni. Ha ilyesmit kapnál, értesítsd a helyi
rendszeradminisztrátort. (Mese: Pár éve kialakult egy spontán levelezési
lánc ismerősökből. Sok levél ment át, kevés tartalommal. Egy nap valakinek az
a poénos ötlete támadt, hogy rátegye egy számítástechnkai világcég vezetőjének
címét a címzettek listjára. Egy darabig nem is vették észre a láncolat tagjai
ezt, aztán érkezett egy - a helyzethez képest NAGYON udvarias - felkérés az
illetőtől, hogy vegyük le a listáról. Sokkal durvább is lehetett volna... Ha
nem félelemből, legalább együttérzésből kíméljünk meg mindenkit magunktól. Ha
úgy gondoljuk, hogy nagyon hiányozhatunk valakinek, legalább kérdezzük
meg...:)
- Egy ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy liberális a
fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened (ezeket "flame"-nek
nevezzük) még akkkor sem, ha provokálnak. Másik oldalról viszont, ne legyél
meglepve ha ilyen levelet kapsz, okosan teszed, ha nem válaszolsz ezekre.
(Hamster: Nem olyan nagy áldozat DELETE-et (vagy ennek megfelelő
billentyűt) nyomni egy-egy ilyen levélre... Ha válaszolsz, sokkal több
energiát pazarolsz el! Meggyőződésem, hogy a dühödt válaszlevelek írására
fordított energiával több évig el tudnánk fűteni egész Magyarországot.)
- Általában jó, ha ellenőrzöd leveleid subject-jét mielőtt válaszolsz egy
levélre. Van úgy, hogy az aki az előbb még segítséget (vagy felvilágosítást)
kért tőled, pár perc múlva ír egy levelet, miszerint "Nem
érdekes" vagy "Rájöttem közben". Szintén célszerű
meggyőződni, hogy a levél, amire válaszolsz, neked volt-e címezve. Lehet hogy
csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti helyett.
- Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelezőprogram legvágja a
fejlécinformációkat melyek a címedet tartalmazzák. Hogy biztos lehessél abban,
hogy a többi ember tudja ki vagy, írjál az üzeneted végére egy, esetleg két
sort arról, hogy miképpen érhetnek el. Ezt a file-t már jóelőre elkészítheted,
és az üzeneteid végére teheted később. (Néhány program ezt automatikusan
megteszi.) Az Internet-es szóhasználatban ezt "sig" vagy "signature" file-nak
nevezik. Ez tulajdonképpen egyfajta névjegykártya. Akár többféléd is lehet, a
különböző szituációknak megfelelően.
- Légy óvatos a címzéssel. Vannak címek, amelyek egy csoportot jelentek, a
cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne. Légy tisztában azzal, hogy
kinek írsz. (Bár remélhetőleg már nem sokáig találkozhatunk olyan
megoldással, hogy egy egész iskolai évfolyamra jut egy email-cim.)
- Figyelj a cc:-kre válaszoláskor. Ne vegyél bele újabb embereket, amikor
már csak két személy között folyik a kommunikáció.
- Általában egy Internet-et használó embernek nincs ideje az Internet
illetve annak belső működésére vonatkozó kérdésekre válaszolni. Ne küldjél
kéretlen információkérő leveleket olyan embereknek, akinek címét egy
levelezési listában vagy egy RFC-ben láthattad. (A fordító megjegyzése: erre a
célra is találsz természetesen megfelelő fórumokat.)(A továbbfordító
megjegyzése: néhol még tényleg segítenek is... tiszta luxus)
- Ne felejtsd el, hogy azok az emberek, akikkel kommunikálsz, az egész
világon a legtávolabbi helyeken élhetnek. Lehet, hogy annak a levélnek, melyre
azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add meg neki a lehetőséget,
hogy felébredjen, munkába menjen és belépjen, mielőtt úgy döntesz, hogy a
levél nem érkezett meg, vagy a címzett nem törődik vele. Várj, mielőtt
újrapostáznád az üzenetet, ingerült megjegyzésekkel kiegészítve!
- Mielőtt hosszú, vagy személyes eszmecserébe kezdenél, ellenőrizd a a
címet. Szintén helyes gyakorlat valamilyen utalást írni a hosszú üzenetek
subject-jébe, így a címzett tudhatja, hogy időt kell szánnia az elolvasására.
(100 sor felett számít hosszúnak egy üzenet.)
- Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod. Általában nem
kell messzire menned. Keressél helyben olyan embereket, akik szoftver- és
rendszerproblémák elhárításban segíthetnek. Szintén jó, ha tudod, hogy kit
kell keresned, ha valamilyen megkérdőjelezhető vagy illegális anyagot kapsz. A
legtöbb helyen a "
postmaster " címre írhatsz segélykérő levelet,
mert ezt a címet legtöbbször megfelelő tudással bíró ember olvassa.
- Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek
kultúrája, nyelve, humora egészen más lehet, mint a tiéd. Dátumformátumok,
mértékegységek, idiómák sem "utaznak" túl jól.
- Használj vegyesen kis- és nagybetűt. A CSUPA NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA
ORDíTANÁL! (De legalábis magyarázzad meg a címzettnek, hogy csak
beragadt a CAPSLOCK, vagy régi típusú a terminál, amin írtad...:)
- Használj szimbólumokat hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam. Használj
aláhúzásjeleket aláhúzásra. A kedvenc könyvem a _Háború és béke_.
(Hamster: a csillagozás a magyar neten nem terjedt el, szerintem eléggé
kispályás kinézete van. A lentebb propagált smiley-kal sokkal gyorsabban,
rövidebben tudsz érzéseket kifejezni, ha jól használod őket!)
- Használj "smiley"-kat a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan.
:-) példa ilyen "mosolygóra" (döntsd oldalra a fejed és nézd meg úgy), azonban
ne feltételezd, hogy egy "smiley" szereplése rögtön eléri, hogy a címzett
egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés élét elvegye.
(Hamster: Jó tudni: vannak emberek, akiknek ezer smiley se jelzi, hogy
viccről van szó, vagy a leírtak irónikusan értendők. Mások meg _imádnak_
megsértődni. Ez nem hálózati dolog, hanem pszichológia.)
- Aludj egyet, mielőtt érzelmektől túlfűtőtt választ küldenél egy üzenetre.
Ha biztosan erős érzéseid vannak egy tárgyról, akkor helyezd azt FLAME ON/OFF
jelek közé:
FLAME ON: Ez a fajta
vita nem méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell.
Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. Mit mondjak még,
hogy még jobban megalázkodjak? FLAME
OFF | (Hamster: Korszerűbb
változatát < > jelek közé teszik, így legalább olyan jó HTML-esen néznek
ki. Egy igazán jó társaságban is akadnak olyanok, akik nem értik a tréfát. Az
újonnan érkezettek szempontjából is szerencsés a dolog: nem ijednek meg
rögtön, hogy hova kerültek...)
- Ne írjál vezérlő karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket, kivéve ha a
programod elkódolja ezeket, vagy MIME-attachment formában küldöd. Ha elkódolva
küldesz valamit, próbálj meg megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza is
tudja majd kódolni azt. Bár ha nem sikerül neki, úgyis szólni fog...
- Légy tömör anélkül, hogy túlságosan lényegretörő lennél. Amikor egy
levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból, hogy érthető legyen
a válaszod és ne többet. Rendkívül rossz szokás az egész levelet idézni a
válaszban - szerkeszd ki a felesleget. Próbáljad meg, ha nem sikerül, úgyis
fejedre koppintanak. Figyeld meg: gyorsan megtanulod... - 65 karakter széles,
kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írjál. (Fordító megjegyzése: e
dokumentumtól eltérően 72-76 karaktert is szoktak ajánlani.)
- A levél fejlécében kell legyen egy subject sor, amely visszatükrözi a
levél tartalmát. (De ha igazán azt akarod, hogy a címzett adott esetben
ezer új levél közül is a tiédet kezdje el először olvasni, írjál valami
frappáns poént (pl. valamilyen levelezőprogram-hibaüzenetet)
oda. :) Nem szabad elfelejteni, hogy sokan a feladó és subject alapján
is képesek elolvasás nélkül törölni egy-egy levelet, ha úgy gondolják, hogy az
nem tartalmazhat számukra érdekeset!
- Ha signature-t illesztessz leveledbe, fogjad azt rövidre. Ökölszabály: 4
sornál ne legyél hosszabb. Sok ember a kapcsolatért percenként fizet, és minél
hosszabb az üzeneted, annál többet fizetnek. Ne csinálj olyat, mint a
Továbbfordító tette, ti. két oldalas (2x24 sor) signature-t. Először poén,
másodszorra idegesítő, harmadszorra ölnek érte. (még jó, hogy csak
kétszer küldtem el;))
- Ahogy egy levél (manapság) nem lehet privát, úgy a levél (és a news) is
(ma még) hamisítható, megváltoztatható. A bevatkozások felismerhetősége
változó, így célszerű józan paraszti ésszel, de nem paranoiásan ellenőrizni
egy üzenet valódiságát, mielőtt elhisszük azt. - Küldj egy rövid választ, hogy
megkaptad a levelét, ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé
teszi ezt. Tedd meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak később lesz
időd.
- Hogy "ésszerűen" mit várhatunk egy embertől, hogy egy adott beszélgetésből
mit érthet meg, az nagyon erősen szituációfüggő. Adott e-mail környezetben
megtanult normák nem feltétlenül vonatkoznak általában az Internet-et használó
emberekkel vonatkozó kommunikációra. Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi
rövidítésekkel, különben nem fogod érteni, hogy hirtelen miért utáltak meg...
- Egy e-mail üzenet "szállítási költsége" nagyjából egyenlő a feladónál és a
címzettnél vagy szervezeteinél. Ez alapvetően eltér a hagyományos levéltől, a
telefontól, a rádiótól, és a TV-től. Egy levél elküldése konkrétan hálózati
szélességbe, diszk helybe, és CPU időbe is kerülhet. Ez az alapvető gazdasági
oka, amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez
ráadásul tilos is sok helyen. Sajnos nem ellenőrzik eléggé.)
- Ne küldj nagy tömegű kéretlen információt az embereknek. (Hamster:
Persze, küldj keveset. Sokszor...:)
- Ha a levelzőrendszered képes automatikus továbbküldésre, vigyázz, hogy ne
lépjen fel a retegett "hurok". Ez úgy jöhet létre, ha sok gépen állítasz fel
automata továbbítást, úgy hogy egy neked küldött üzenet az egyik géptől a
másikig utazik, majd a következőre és így tovább a végtelenségig. Ez igazából
akkor aranyos, ha a végcél visszamutat a legelső forwardoló címre...
2.1.2 A talk
A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik két ember
interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.
- Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy egy e-mail-t
írnál.
- Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyő széléig és ott a
terminálod törjön sort: használj egy "kocsi vissza" (CR) jelet a sor
lezárására. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyőd mérete azonos
bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és max. 12 sort írjál.
(Hamster: Ennek manapság nem sok értelme van, a legtöbb talk program
úgyis észreveszi, hogy milyen képernyőre dolgozik.)
- Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére, ne várjad meg, amíg a sor
végére érsz, és az éppen aktuális szó fele új sorba kerül. Az ilyesmit senki
se szereti betűzgetni, légy gavallér, és kíméljed meg a másikat ettől!
- Ha befejezted mondandódat, üssél két ENTER-t (üres sort), jelezve, hogy a
másik következik.
- Mindig írj "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és várd meg a másik
oldal köszönését is. Különösen fontos ez, ha egy távoli valakivel
kommunikálsz. Ne felejtsd el, hogy a kommunikációtok sebessége egyrészt a
rendelkezésre álló sávszélességtől, valamint a hálózat késéseitől is függ.
- Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik embert. Csak a
rendeltésének megfelelően használd. Soha ne talk-olj idegenre! Ne is
csodálkozz, ha a hívott fél nem örül neked. (Hamster: Szerintem valahol
visszataszító, ha valaki férfi létére nőnemű idegeneket talkolgat le pusztán
ismerkedési vagy/és "ajánlattevési" szándékkal, főleg egy olyan rendszerben,
ahol nem lehet semmit ez ellen tenni. Valahol ez szexuális zaklatás,
nem?...)
- Ha nem szereted, hogy rádtalkolhatnak, érdeklődj a rendszergazdádnál, hogy
hogyan lehet letiltani. Bizonyos rendszerekben ez megoldható, és sokkal
elegánsabb, mint ha elküldesz minden egyes próbálkozót melegebb éghajlatokra.
- Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Először is, nem biztos, hogy
minden működik. Másodszor is, nem minden talk verzió kompatibilis.
- Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha a programot magára
hagyják. Hagyd egyszer-kétszer csengetni, utána állítsd le.
- Szálljál ki a talk progrmodból, ha a másik oldal minden figyelmeztetés
nélkül eltűnik, hosszabb időn keresztül nem válaszol. Lehet, hogy csak
elfeledkezett rólad, de lehet, hogy megszakadt a kapcsolat. Inkább próbálkozz
újra a hívásával...
- [eléggé UN*X-specifikus pont] Ha valaki nem válaszol, megpróbálkozhatsz
egy másik
tty -vel. Használd a finger parancsot, hogy
látsd, melyikekre van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne
erőltesd tovább. (Fordító megjegyzése: néhol a finger le van tiltva, ne lepődj
meg tehát ha nem működik).
- A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik gépelési tudásod. Ha lassan és
sok hibával gépelsz, (fordító megjegyezése: ne keseredj el!) legtöbbször nem
éri meg visszatörölni és kijavítani őket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit
akarsz mondani.
- Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut! Komoly esélyed van
rá, hogy előbb-utóbb összekevered, hogy melyik talknál kivel beszélgetsz, és
kérdéseidet, válaszaidat konzekvensen félre fogod küldeni!
2.2 Alapelvek rendszeradminisztrátoroknak
- Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az illegális, a
hamisított és az előírásokat megsértő forgalomra vonatkozókat.
- Időben - lehetőleg a következő munkanapig - válaszold meg a felmerülő
kérdéseket.
- Az illegális és előírásokat sértő esetek priorítást élveznek. Akit ma
disuser-elhetsz, ne halaszd holnapra, mert holnap talán már nem is lesz
rendszered... (Hamster: Az esetleges büntető célzatú lépéseidről
informáljad a külvilágot, hogy láthassák mi történik azzal, aki szabálysértést
követ el. Primitív dolog ugyan, de egy kis diktatúra néha nem árt...:)
- Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat -
felhasználóidnak. Értesd meg velük a mail-en át történő fileküldés
következményeit: magas telefonszámlák, elégtelen lemezhely, más levelek
késése, stb.
- Legyen egy alias a "
Postmaster " és a "Root "
címeken. Feltétlenül olvassa valaki el ezeket a leveleket! (Fordító
megjegyzése: mint többször írtuk már, ezeknek nemcsak olvasása, hanem
megválaszolása is igen fontos!)
- Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat. A címek sajnos
hamisíthatók, a levelek megpiszkálhatók.
Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, a mail-re vonatkozó
szabályok akkor is érvényesek. Végülis nincs nagy különbség aközt,
hogy egy embernek írsz levelet vagy sok emberrel kommunikálsz egy cikken
keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több embert van lehetőséged
megbántani. így aztán különösen fontos, hogy minél többet tudjál a
közönségedről.
3.1 Alapelvek felhasználóknak
3.1.1 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a UseNet-hez
- Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát
illetve hírcsoportot mielőtt postázol oda valamit. Ez hozzásegít az adott
csoport szokásrendszerének megismeréséhez. (Fordító megjegyzése: ez a tanulás
idő jelentősen csökkenthető a lista/csoport archívum és a megfelelő FAQ
tanulmányozásával. Ez utóbbit mindenképpen olvasd el mielőtt postáznál bármit
is!)
- Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer felhasználóinak
viselkedése miatt.
- Vésd jól eszedbe, hogy amit írsz, széles közönség olvashatja. Ebben
éppenséggel jelenlegi vagy jövőbeli főnököd is benne lehet. Vigyázz tehát
arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe az is, hogy a csoportokat és különösen a
levelezési listákat archiválni szokták, olyan helyen, ahol sokan
hozzáférhetnek, így szavaidat hosszú időn át olvashatja szinte bárki.
- Indulj ki abból, hogy minden egyes ember saját maga nevében ír, és nincs
köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt állítja.
- Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erőforrásigényes.
Ismerned kell tehát céged speciális szabályzatát erre vonatkozólag.
- Az üzenetek és a cikkek akkor jók, ha rövidek és célratörőek. Ne kószálj
el a témától, ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne írj olyan levelet,
mely csak valakinek gépelési vagy helyesírási hibáira mutat rá. Ez utóbbi
azonnal megmutatja, hogy milyen kezdő vagy. (Hamster: Persze lehet, hogy
csak szereted látni saját nevedet a fejlécekben. Ezesetben ajánlom figyelmedbe
az alábbi BASIC programot:
10 print "[ide jön a neved]" 20 goto 10
run )
- A subject sorok az adott csoport konvencióit kell kövessék. (Fordító
megjegyzése: Látni fogod, hogy sok helyen a subject sor valamilyen osztályozó
információt hordoz, és ha ez hiányzik, akkor valószínűleg pont azokhoz az
emberekhez nem jut el az írásod, akinek szántad.)
- Bár lehet, hogy lehetőséged nyílik rá, de a hamisítás, a levelek
tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem elfogadott.
Lehet, hogy nem fognak kidobni miatta a rendszerből, de talán sose fognak
többet hinni neked...
- Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési
listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy célszerű ismerned azt a
közönséget, aki majd írásodat olvassa. A kéretlen hirdetés - ami nem tartozik
egy adott csoport/lista témakörébe - valószínű következménye: rengeteg durva
válaszlevél. (Hamster: De sajnos a reklám akkor is reklám... Valamint az
ellenreklám is reklám! Ha egy ilyen levélre válaszolsz, ezzel a feladó máris
elért valamit: tudhatja, hogy felfigyeltek rá. Ne add meg neki ezt az
örömöt...:)
- Ha válaszüzenetet írsz, mindenképpen foglald össze vagy idézz annyit az
eredetiből, hogy érthető legyen a válaszod. Különösen a UseNet esetében
lényeges ez, mivel ott olyan az üzenetek elosztása, hogy előfordulhat: valaki
a válaszodat olvassa előbb, mint az erdetit. Jó, ha képbe helyezed olvasóidat
- de ne idézd be az egészet!
- Újra hangúlyozzuk, hogy igen célszerű egy signature file léte, amit az
üzeneteidhez csatolhatsz. Csak és kizárólag így tudod bebiztosítani azt, hogy
bármilyen program is nyirbálja meg a fejlécinformációkat, az olvasóid még
mindig rádtalálhatnak.
- Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz
a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett. Tévedésből személyes
üzenetet küldhetsz egy helyett sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba
hozol. A legjobb az, ha válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply"
helyett. (Fordító megjegyzése: Kellő óvatossággal ez utóbbitól el lehet
tekinteni.)
- (Fordító megjegyzése: Ezt a pontot jelentősen lerövidítettem. A lényeg az,
hogy ne küldjünk automata (vacation, non-delivery stb.) üzeneteket levelezési
listákra)
- Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor
küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti címzettnek és a listának ill.
csoportnak is.
- Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes üzenetekben
rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán. Ha olyasmin vitáztok, ami
érdekelheti a lista olvasóit, akkor érdemes a vitátok eredményét összefoglalni
és elküldeni a listára.
- Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál dühödt leveleket és ne válaszoljál
ilyenekre.
- Ne küldjél olyan válaszokat, amelyek csak gratulálnak egy másik válaszhoz.
(Fordító megjegyzése: Ezt személyes levélben teheted meg, ha úgy érzed,
tényleg fontos)
- Légy óvatos a fixpontos betűkkel és a rajzokkal. Ezeket egy másik rendszer
- vagy akár ugyanazon rendszer egy másik programja - másképpen jelenítheti
meg, mint a te szoftvered.
- Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája igen széles
érdeklődési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat jelenthet, akik
életstílusban, vallásban, és kultúrában is jelentősen eltérhetnek. Ne küldjél
olyan üzeneteket egy listára/csoportba - ha annak nézőpontja valamiért nem
egyezik a tiéddel - ami csak annyit közöl, hogy az ő álláspontjukat bántónak
érzed.
- Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következményei is lehetnek. Az
általad megkérdőjelezhetőnek érzett üzenetek kiszűrésére (filter) vannak
programok.
3.1.2 Alapelvek levelezési listákhoz
A létező levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról sokféleképpen
találhatsz információkat a Net-en. Természetesen ezen információk mellett
szükséged lesz a helyi illetőségűekre is; milyen szabályok vonatkoznak a
levelezési listákhoz való csatlakozásra és a postázásra. Általában jobb, ha
először a szűkebb környezetben kutatsz információ után és csak utána kezdesz az
Interneten kutatni. Mindenesetre a news.answers hírcsoportban
rendszeresen megjelenik egy lista a levelezési listákról és a csatlakozásról.
Bármilyen témában keresel levelezési listát, ez felbecsülhetetlen értékű
segítséget jelenthet. Válogatott bibliográfiánkban a [9,13,15]-ös anyagokból is
tájékozódhatsz. Persze úgyis naponta jönnek létre és szűnnek meg listák - semmin
se csodálkozz!
- A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket a megfelelő
címre küldjed. Néhány szoftver ugyan megkísérli kiszűrni a listára küldött
ilyen típusú üzeneteket, de ezek sem mindenhatóak. A te felelősséged
megtanulni a levelezési listák működését és a megfelelő levelet a megfelelő
címre küldeni. Nagyon sok lista működtet egy "-request" alias-t a fel-le
iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. (Fordító megjegyzése: ezt a mondatot
csak akkor fogod megérteni, ha már elkezted megtanulni a fent emlegettt
működést) Mindig légy tisztában annak a listának a szabályaival, melyre
előfizetsz!
- Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször tartalmazza a
leiratkozáshoz szükséges információkat.
- Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. A rendszergazdád
sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak akkor szabad elküldened az
üzenetedet, ha már bizonyos vagy benne, hogy szeretnéd, hogy megjelenjen.
Utólag hiába írsz egy levelet ugyanoda, hogy "bocsi, vicc volt", az nem old
meg semmit...
- Igen sok levelezőprogram rendelkezik reply funkcióval. Ez kényelmes
magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési listáknál. Amikor listán
jöttt üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld meg a
Reply-To: mezőt.
Gyakorta a lista címe az, azaz a válaszod a lista összes tagjának megy.
- Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy listára, ha egy
Uniform Resource Locator (URL) [
http , ftp ,
gopher , stb...] is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd
elküldeni a file-t, akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell
követned. Ha ezeket nem ismered, kérdezd meg (a listán természetesen) !
- Fontold meg a leiratkozást vagy a "
nomail " opció
bekapcsolását (ahol lehet) ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet.
(Fordító megjegyzése: A leglanyhább lista is robbanhat hirtelen, tehát ezt
minden egyes listával meg kell tegyed hosszabb távollét előtt!) (Persze
a Továbbfordítónak ehhez is van hozzáfűznivalója: A "hosszabb idő" nagyon
relatív: volt egyszer egy levelezőlista, melyen én is sokat írtam.
Tulajdonképpen azt hiszem én voltam az egyik "legtermékenyebb" levelező, pár
másik sráccal egyetemben. Egyik nap nagyon belendültünk, és zsinórban írtuk a
leveleket. Mire elküldtük az egyiket, már jött is a válasz rá, amire
válaszolni kellett, miközben... sejthetitek... Szóval kora délután áthelyeztem
székhelyemet egy ötszáz méterrel távolabbi épületbe. Mire átértem (nem vagyok
egy lassú gyalogló), 93 új levelem volt...)
- Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor, ha azok
közel azonos témájúak, kérj elnézést a cross-posting miatt.
- Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy összegzést és
azt küld el a listára. Ez semmi esetre se az összes válasz egyszerű
egymásutánja legyen, hanem egy gondos összegzés. (Fordító megjegyzése:
Felmerülhet a kérdés, hogy mégis miért tedd ezt meg. A válasz az Internet
alapfilozófiája maga: segíts másokon, és rajtad is segítenek. Ha valakik
megválaszolták egy kérdésedet, akkor megtehetsz annyit viszonzásképpen, hogy
az így megszerzett tudást megosztod másokkal)
- Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne küldj ide
üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább szélesebb közönségnek.
Teljesen jogosan fognak fenékberúgni utána!
- Ha vitába keveredsz, a megbeszélést az adott témáról illik folytatni, nem
pedig az adott személyekről. (Hamster: Ez alapvető viselkedési szabály,
ezért természetesen léptem-nyomon megszegik.)
3.1.3 Alapelvek a UseNet (News) használatához
A UseNet egy világméretű eloszott rendszer, mely a legkülönfélébb témákban
való kommunikációra ad lehetőséget. A rendszer hierarchikus, a legfelsőbb
szinten a következő témák vannak: sci - tudományos;
comp - számítógépes; news - magáról a UseNetről;
rec - szórakozás, hobbi; soc - szociális;
talk - bő lére eresztett, soha véget nem érő beszélgetések (pl.
politika); biz - üzleti; alt - bármi egyéb. Az alt
főcsoportba tartozó csoportok olyan értelemben is alternatívok, hogy a
létrehozásuk nem megy keresztül ugyanazokon a lépéseken, mint a többi
főcsoportbelieké. Vannak még helyi főcsoportok, széles körben terjesztettek,
mint a bionet , és a saját szervezetednek is meglehetnek a maga
csoportjai. Nemrégiben egy "humanities" főcsoport is létrejött, és várhatóak
továbbiak is. A bibliográfiánk [2,8,22,23]-as anyagait érdemes a témában
elolvasni.
- A UseNet szójárásában a "
Posting " (postázás) egy új vagy
válasz cikk postázását jelenti egy csoportba. A "Cross-posting "
kifejezést arra használják, ha valaki egy cikket több csoportba küldött el. Ha
ezt vagy a Followup-To: mezőt is használjuk, akkor ezt
feltétlenül említsük meg a cikkünkben. Az olvasók általában azt feltételezik,
hogy egy üzenet egy csoportba lett postázva, és a "follow-up "
ebbe a csoportba kerül. A fejléc említett mezője megváltoztathatja ezt. (A
fordító megjegyzése: A "follow-up" a válaszcikk neve, a válaszként írt
magánlevelet "Reply " néven emlegetik. A Followup-To: azt a
csoportot adja meg, ahová a válaszcikkek kerülnek.)
- Mielőtt elküldenél egy témában egy cikket, olvasd el az abban a témában
írott cikkeket. (Ezt thread-nek nevezzük) Ne küldjél "Egyetértek"
vagy hasonló tartalmú üzeneteket, melyek tartalma pusztán arra korlátozódik,
hogy egyetértesz valamely korábbi cikkel, kivéve, ha kifejezetten erre kérnek,
például szavazás esetén. Egy follow-up cikknek mindig hosszabbnak kell lennie
az előző levelekből vett idézeteknél. (Fordító megjegyzése: Apró pontosítás:
Egy cikk és rá adott válaszcikkek összességét nevezünk thread-nek.)
- Levélben (reply) írd meg válaszod, ha csak egy embernek szánod azt. Légy
tudatában annak, hogy a News-t a világon mindenütt olvashatják, és a legtöbb
embert NEM érdekel egy privát válasz. Ugyanakkor ne habozzál postázni, ha
olyasmi mondandód van, ami az Internet széles olvasóközönségét érdekelheti.
- Ellenőrizd le a fejléc "
Distribution: " mezőjét, de ne bízz
benne. A News meglehetősen bonyolult terjesztése miatt a Distribution: mező
megbízhatatlan. Ha olyasvalamit írsz, ami csak kisszámú embert érdekelhet,
akkor használj egy megfelelő Distribution: mezőt; ezzel megkísérled az
elosztást ezekre az emberekre korlátozni. Pélául állítsd be
"hu"-ra ezt a mezőt, ha csak magyarokat érdeklő cikket postázol.
- Ha úgy érzed, hogy egy cikk több hírcsoportba való, akkor mindenképpen
CROSSPOST-tal küldd el a cikkedet ahelyett, hogy különálló üzenetekben
küldenéd el. Általában csak 5-6 csoportnak lesz eléggé hasonló témája.
(Fordító megjegyzése: Ez a pont ritkán alkalmazandó!! RENDKíVÜL nyomós okodnak
kell lennie ahhoz, hogy akár két csoportba is postázzál!!)
- Kísérelj meg először a hagyományos ismeretforrásokból (kézikönyvek,
újságok, help file-ok) meríteni, mielőtt egy kérdést postáznál. Ha ezekben
megtalálható kérdést teszel fel, akkor mogorva RTFM (Read
the fine manual - noha az f betű egy sokkal durvább szót
jelölt eredetileg) üzeneteket kapsz csak viszonzásképpen. (Fordító
megjegyzése: Ez is csak a józan ész határáig érvényes. Tényleg olvassd el a
kézikönyvet, de ne áldozz éveket valaminek a kutatására - végülis az Internet
egyik haszna, hogy olyanok, akik ezt megtették, megosztják veled tudásodat.)
- Bár van néhány hírcsoport, melyek kifejezetten hirdetésre vannak
kitalálva, a témától eltérő (off-topic, junkmail) hirdetések egészen
egyszerűen bűnözésnek számítanak a legtöbb csoportban. Ha egy hirdetést minden
egyes hírcsoportba elküldesz, akkor szinte biztosan búcsút mondhatsz hálózati
elérésednek.
- Ha felfedezel egy hibát a cikkedben, akkor kíséreld meg minél hamarabb
törölni (
cancel ) azt. (Fordító megjegyzése: A törlés is csak egy
üzenet, mint minden más. Nem bízhatsz igazán abban, hogy senki sem fogja a
cikkedet olvasni. Célszerű egy második, helyes cikket is küldeni, amelyben
elnézést is kérsz az előző hibájáért. Itt is célszerű józanul elbírálni a
dolgot: a hiba alatt nem nyelvtani, gépelési stb. - vagyis apró, lényegtelen -
hibát, hanem a lényeget érintő hibára gondolunk.)
- MEG SE próbáld más cikkét törölni (cancel). Lépj kapcsolatba
rendszergazdáddal, ha nem tudod, hogy hogyan kell saját cikkedet törölni vagy
ha valamilyen más postázás (pl. lánc levél) törlést kíván.
- Ha postáztál valamit, és nem látod viszont azonnal, ne hidd rögtön azt,
hogy valami nem működött, és ne postázd azonnal újra.
- Néhány csoport megengedi (néhány pedig ezért van), hogy olyan cikkek is
belekerüljenek, amelyek mondanivalója erősen megkérdőjelezhető, ugyanakkor
semmilyen garancia nincs arra, hogy a csoport többi olvasója is ugyanúgy
elfogadja az anyagot, mint te. Használd a Rot13 szoftvert, ami 13 karakterrel
eltol minden egyes karaktert, hogy ne bántsál meg senkit. (Fordító
megjegyzése: Ez sok szoftverbe be van építve) (Hamster: Nem tudom, nekem
teljesen furcsa ez a "mondom, de mégse mondom, nem baj, ha úgyis mindenki
érti, hátha azt hiszik majd, hogy félreértettek"-hozzáállás. Pont olyan, mint
amikor az angol nyelvű tévéadásokban a "f*ck" szót kisípolják... úgyis
mindenki tudja, hogy mit mondanak akkor ott, csak így sokkal feltünőbb,
egyébként talán észre se vennék...)
- Ha olyan üzenetet írsz egy könyveket vagy filmeket tárgyaló csoportba,
amely lényeges titkot tár fel, akkor célszerű a "
Spoiler " szót
tenni a Subject: sorba. Üthetsz egy pár Enter-t a cikk elejére, hogy eltüntesd
szem elöl a cikket, vagy használhatod az előbb említett Rot13 módszert.
(Fordító megjegyzése: A számítógépes játékok is ez a kategória. Esetleg
tarthatunk atól, hogy nem mindenki tudja a Rot13-at dekódolni, és az üres
sorok mellett döntünk. Ilyenkor érdemes nemcsak a Subject sorba beírni, hogy
Spoiler, hanem a cikk első sorába is beírni ezt, hogy aki ránéz a cikkre az ne
csak üres sorokat lásson)
- Ugyan a cikkek illetéktelen megpiszkálása, megváltoztatása a szabályokkal
ellentétes, mégis megtörténik. Ez ellen megfelelő szoftverrel - mint például a
PGP - védekezhetünk.
- Az anonim postázás bizonyos csoportok esetében elfogadott, másokban nem.
(Fordító megjegyzése: az anonimitást legtöbbször olyankor használjuk, ha
elfogadható, de személyünkre valamiért hátrányos cikket szeretnénk
közzétenni.)
- Ha moderált csoportba postázol, akkor számolnod kell egy kis késdelemmel.
A moderátor meg is változtathatja a Subject sorodat, hogy valamelyik thread-be
illeszkedjen.
- Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál dühödt leveleket és ne válaszoljál
ilyenekre.
3.2 Alapelvek adminisztrátoroknak
3.2.1 Általános témák
- Legyenek egyértelműek a feliratkozás szabályai a levelezési listákra és a
UseNet csoportokra.
- Legyenek tiszták a postázás szabályai - a disclaimer-ek .sig-beli
szerepeltetését is beleértve - a levelezési listákba és a UseNet csoportokba.
- Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra vonatkozó
szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket, stb)
- Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat.
- Ügyelj rendszered egészségére!
- Gondold át, hogy milyen hosszan őrződ meg a rendszer naplófile-jait, és
döntésed eredményét tedd közzé. (Hamster: Persze, hadd tudja mindenki,
hogy mennyi idő után nyugodhat meg: már sosem fog disznósaga
kiderülni...)
3.2.2 Levelezési listák
- A levelezési listák legyenek naprakészek, hogy elkerüld a "bouncing mail"
problémát. (Fordító megjegyzése: Bocs, de ezt én sem értem... Azt akarja
mondani, hogy a levelek ne pattanjanak vissza a feladónak. De mi köze ennek az
"up to date" levéshez?) (Hamster: Lehet, hogy arra gondol, hogy a
nemlétező userek tűnjenek el a címlistából, ne menjenek felesleges levelek az
irányukba)
- Segíts a listatulajdonosoknak problémák megoldásában! (Például add
meg egy jó magas híd vagy mély szakadék "földrajzi paramétereit", ha már
minden reményt feladtak...)
- Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról és
leállásokról.
- Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és adminisztrációs
levelekhez.
- A mail gateway-eid működjenek simán.
3.2.3 UseNet
- Tedd közzé, hogy milyen feed-et kapsz. Ha ez nem teljes, lehet, hogy lesz,
aki tudni szeretné, hogy miért nem.
- Rengetegféle hírolvasó szoftver van, ezek hibájáért lehet, hogy a
newsserver-t fogják hibáztatni.
- Tiszteld és teljesítsd azonnal felhasználóid saját cikkük vagy más
helytelen (pl. lánclevél) küldeményük törlésére vonatkozó kérését. (Fordító
megjegyzése: Hallgass a józan észre. Nem arra gondolunk, hogy az egyes
embereket zavaró cikkeket töröld ki, hanem a széles körben elfogadott
szabályokkal ellentétesekre, melyek leggyakoribb esetei a sok csoportra
kiterjedő hirdetések és a lánc levelek.)
- Legyenek "
Usenet ", "Netnews ",
"News " alias-aid, és gondoskodj arról, hogy valaki olvassa az ide
érkező leveleket.
3.3 Alapelvek moderátoroknak
3.3.1 Általános útmutató
- Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai (GYIK ill.
FAQ) rendszeres időközönként postázásra kerüljenek. Szerepeljen ebben egy
útmutató a cikkekről/üzenetekről. Ha nem te vagy a GYIK fenntartója, akkor
gondoskodj arról, hogy ő(k) beleveszi(k) ezeket abba.
- Legyen egy jó üdvözlő (welcome) file-od, amelyben információk vannak a
fel/leiratkozásról. Nem hátrány, ha ezt mindenkihez el is juttatod.
(Persze a szándék a fontos; ha az asztalod fiókjában van egy ilyen fájl
egy lemezen, már az is haladás...)
- A hírcsoportok céljait (charter), iránymutatásait rendszeresen kell
postázni.
- A hírcsoportok/levelezési listák legyenek naprakészek. Alakíts ki egy
menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed, ha szabadságra mész
vagy más egyéb ok miatt nem tudsz Net-hez jutni.
Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt a Hálózat néhány új szolgáltatás
nyomán. Gopher, Wais, World Wide Web (WWW ), Multi User Dimensions
(MUD ), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO ) a
legfontosabbak. De ne feledkezzünk meg az iRC -ről (Internet Relay
Chat) sem, ez egyfajta valósidejű tömegcsevegés. Noha egyre nagyobb az esély,
hogy megtaláljad azt, amit keresel, a "Vevő védd magad" (Caveat
Emptor) elv érvényben marad. (Hamster: Ennek a mondatnak ugyan nem volt
sok értelme, de jól hangzik. A megfejtést Küldjétek be felbélyegezett e-mailben,
ne felejtsétek ráírni: "Vigyázat, robban!"...) Fentebbiekről
részletesebben válogatott bibliográfiánk [14,28]-as számú anyagaiban olvashatsz.
4.1 Alapelvek felhasználóknak
4.1.1 Általános útmutató
- Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a számlát, az
szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó szabályokat is. Az információ
lehet ingyenes, de lehet, hogy nem az - ennek jó, ha utánanézel.
(Hamster: Éppen ezért ne anyázzál, ha olyan site-ot találsz, mely csak
fizetés ellenében nyújt valamilyen szolgáltatást, pl. szexképek cseréjét.
Mindenkinek meg kell valamiből élnie. Ne rontsd más boltját...:)
- Ha egy szolgáltatással probléma van, először mindig saját portádon kell
körülnézni. Ellenőrizd (vagy ellenőriztesd) a file-, szoftver-, és hálózati
beállításokat, stb. Mindenképpen tedd ezt meg, mielőtt arra gondolsz, hogy a
szolgáltató oldalán van a hiba és/vagy a szolgáltatót hibáztatnád érte.
(Nem azért, hogy őt megkíméld, hanem mert különben neked lesz égő a
dolog, és nem lesz többé becsületed előttük.)
- Vannak ugyan konvenciók a használt filetípusokra, de ne építs arra, hogy
ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc" file nem feltétlenül Word
file.
- Maguk a szolgálatások is követnek bizonyos konvenciókat, mint a
www.xyz.com. Miközben ezek ismerete hasznos, nem bölcs erre építeni.
- Ismerd a saját rendszeredben a filenevek használatát.
- Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlő konvencióit.
Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a könyvtárhierarchia tetején egy
README file-t, ami a rendelkezésre álló file-okról szól. Viszont nem
feltételezheted azt, hogy ezek pontosak és/vagy naprakészek. (Hamster:
Ki ne találkozott volna már olyan üzenettel, hogy "a README file legutolsó
frissítése: " és utána J.F. Kennedy elnök meggyilkolásának dátuma...)
- Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy az pontos vagy
naprakész. Az új technológiák lehetővé teszik bárkinek, hogy publikáljon, de
az ezzel járó felelősséget még nem tanulta meg mindenki.
- Tudod már, de fontossága miatt megismételjük: hacsak nem használsz
titkosító és eredetiséget biztosító programokat, bármilyen információ amit az
Internet-en továbbítasz "szabad préda". Aki akarja, megszerezheti, akár meg is
változtathatja.
- Minthogy az Internet világméretű, találhatsz olyan információs
szolgáltatást, amely gyökeresen eltérő kultúr- és szokáskörből ered. Amit te
bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen elfogadott lehet. Legyél
nyílt a világ felé! (...illetve jól nézd meg, hogy milyen társaságba
keveredsz, és sok kellemetlen meglepetéstől megkímélheted magadat)
- Ha egy népszerű site-ról szeretnél információt, akkor nézzd meg, nincs-e
egy lista a mirror site-okról. Ha van ilyen, és ott van hozzád közelebbi
mirror, használd azt.
- Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik személynek
szánt file-t helyezz el ott. Ezt egyszerűen szemetelésnek tartják, és
általában nem elfogadott viselkedésforma. (Hamster: Gondoljad el, hogyan
éreznéd magad, ha a maffia rendszeresen a te garázsodba rejtené razziák előtt
a kábítószert, aztán a veszély elmúltával feltörnék azt, és elvinnék az
"árut"... )
- Ha problémád támad egy site-al, és ott segítséget kérsz, minél több
információt adj meg a probléma körülményeiről. Ezzel nekik is segítesz, hogy
lokalizálhassák a hibát.
- Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást indítani,
mint például egy homepage, akkor szokás szerint fordulj a helyi adminhoz, hogy
megismerd az ide vonatkozó helyi szabályokat. Például hogy lehet-e egyátalán
ilyet tenned...
- Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerű site-okat, segítsd elosztani a
terhelést, csúcsidőn kívül lépjél be.
4.1.2 Útmutató valósidejű interaktív szolgáltatásokhoz (MUD-ok, MOO-k,
iRC)
- Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog először figyelni egy ideig,
hogy a csoport hangulatát, szokásait kiismerjed.
- Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy csatornán.
Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés bőven elég. Nem elfogadott
viselkedés, ha a szoftvered automatikáját arra használod, hogy mindenkit
üdvözöljön.
- Figyelmeztesd a résztvevőket ha nagyobb mennyiségű információt szeretnél
velük megosztani. Ha mindenki egyetért vele, akkor mehet. Enélkül azonban
súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni - akárcsak levélben.
- Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled. Ha
kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet küldjél egy
ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen elfoglalt lehet vagy egészen
egyszerűen nem akar veled beszélgetni.
- Tiszteld az adott csoport szokásait. Nézz körül bemutatkozó anyagokért.
Ezek egy ftp site-on is lehetnek.
- Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudonevet vagy hasonlót használ, akkor
tiszteld az anonimitáshoz való jogát. Még ha esetleg jóbarátok is vagytok,
akkor is udvariasabb ezt a becenevet használni. Egyáltalán ne használd a
valódi nevét on-line engedély nélkül.
4.2 Alapelvek adminisztrátoroknak
4.2.1 Általános útmutató
- Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem. (És
hogy mennyiért... oops:)
- Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok állnak
rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak.
- Az információk, külösen a README-k, legyenek naprakészek. A README-ket
sima ASCII file-ként szolgáltasd, ne indulj ki abból, hogy úgyis mindenki el
tud egy WinWord dokumentumot olvasni. Lehet, hogy akkor inkább már nem is
akarják elolvasni...
- Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd azt közzé.
Mellékeljél egy mirror-okra vonatkozó copyright dokumentumot. Ha ismered az
update menetrendjüket, azt is célszerű közzétenni.
- Világos és érthető magyarázószövegeket, README-ket, FAQ-kat készítsél,
különben sok pontosítást kérő levelet fogsz kapni, és kisvártatva
ínhüvelygyulladásod lesz ezek megválaszolásától.
- Gondoskodj arról, hogy a népszerű (és nagymennyiségű) információnak
elegendő sávszélesség jusson. (Hamster: persze, adjál jó nagy priorítást
az ftpd-nek, hogy még a síma local userek se tudjanak interaktívan
bejutni?)
- Használd a filenév konvenciókat: .txt ascii szövegnek; .html vagy .htm
HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document Format-nek; .sgml or .sgm
SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható file-oknak stb.
- Letöltésre szánt file-ok nevének első nyolc karakterét próbáld meg
különöbözővé tenni, ugyanis sok DOS-alapú program csak ennyit képes kezelni a
filenevekből. (Letöltéskor ha sok olyan file van, melyek neveinél az
első 8 betű azonos, és csak utána van különbség, a sorban későbbi állományok
felülírják a korábbiakat. Igen komoly infarktus-rizikófaktor.)
- Amikor információt szolgáltatsz, legyen abban valami egyedi. Kerüld el az
olyan szolgáltatás indítását, mely csak más szolgáltatókra mutat. Ne csinálj
olyan homepage-et, amely csak linkek sokaságából áll. Pont erre valók a
keresőgépek...
- Ne mutass más site-okra mielőtt engedélyt kérnél. (Fordító megjegyzése: Ez
mostanra kicsit elavult, de még mindig nem árthat informálni a túloldalt)
(Hamster: legalábbis ne csinálj más emberek címeire
"
mailto: "-kat, mert hamar meg fog csappanni
népszerűséged...:)
- Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és
megvalósítást jelent, hanem karbantartást is. (Hamster: Ez igaz, tényleg
elég égő, ha pl. egy website-on a linkek 80%-a nem működik. Pedig ha annyi
pénzem lenne, mint ahány ilyen oldalt láttam, akkor már rég saját 100mbit/s-es
vonalam lenne otthon... Ha valamilyen okból nem tudod a karbantartást
vállalni, legalább jelezzed ezt a felhasználó felé! Persze ez nem változtat a
dolog fekvésén...:)
- Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató
szervezet szabályainak. (Hamster: égő egy keresztény oktatási szervezet
szerverén szexsite-ot nyitni...)
- Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával. Nem
feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy klienssel ellenőriztél. Viszont
fel kell tételezned, hogy lesz, aki egyszerűbb lehetőségekkel és klienssel
rendelkezik csak - tehát ne tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak
grafikus terminálról (GUI) lehessen használni.
- Legyen egységes külleme az információdnak.
- Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned kell ezek
következményeit is, ha szolgáltatni akarsz.
- Mondd el felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tőlük összegyűjtött
információval, mint pl. a WWW-ről adott véleményük. Figyelmeztetned kell az
embereket, ha közzé akarsz tenni ebből bármit, akárcsak passszívan, a többi
felhasználó számára láthatóan.
- A felhasználói információ szolgáltatásokra (mint pl. egy homepage)
vontakozó szabályaid legyenek ismertek!
Ez a dokumentum túlnyomórészt a következő műveken alapul. Ami konkrétan
ezekben a művekben nem található meg, az az IETF-RUN munkacsoport
tapasztalatán alapul.
(Hamster: A következő címek némelyike mellett URL-ek is szerepelnek.
Látszólag jó ötletnek tűnik, hogy ezek működő linkek legyenek, de ellenenőrzési
és karbantartási szempontok miatt ettől mégis eltekintettem...)
[1] Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail Style", New York:
Addison-Wesley, 1994.
[2] "Answers to Frequently Asked Questions about Usenet" Original author:
[email protected] (Jerry Schwarz) Maintained by: [email protected] (Mark
Moraes) Archive-name: usenet-faq/part1
[3] Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of Internet", at:
<URL://http://www.isoc.org/proceedings/ conduct/cerf-Aug-draft.html>
[4] Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New York: McGraw-Hill,
1994.
[5] "Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette" Original author:
[email protected] (Brad Templeton) Maintained by: [email protected] (Mark
Moraes) Archive-name: emily-postnews/part1
[6] Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet", Cambridge, Mass., MIT
Press, 1994.
[7] "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from the US house of
Representatives gopher, at:
<URL:gopher://gopher.house.gov:70/OF-1%3a208%3aInternet %20Etiquette>
[8] How to find the right place to post (FAQ) by [email protected]
(Aliza R. Panitz) Archive-name: finding-groups/general
[9] Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors: Evolution of
Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA VII, Usenix, November 1-5, 1993,
pp. 9-16. <URL: ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ps or horses.ascii>
[10] Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide : Hands-on Global
Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley, 1994.
[11] Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips",
<ftp://ftp.temple.edu/pub/info/help-net/netiquette.infohn>
[12] Internet Activities Board, "Ethics and the Internet", RFC 1087, IAB,
January 1989. <URL: ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1087.txt>
[13] Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A Beginner's Guide",
Netiquette information is spread through the chapters of this work. 3rd ed.
Englewood Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994.
[14] Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide to our World
Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet, Northwest Academic Computing
Consortium, 1993.
[15] Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and Catalog", Sebastopol,
CA, O'Reilly & Associates, 1992.
[16] Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for Information
Professionals: a basic guide to Internet networking technology", Westport, CT,
Meckler, 1993.
[17] LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion", Chapter 3
"Communicating with People", pp 41-74. Reading, MA, Addison-Wesley, 1993.
[18] Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI International Business
Intelligence Program, Scan No. 2109. March, 1993. <URL:
gopher://gopher.well.sf.ca.us:70/00/Communications/ surf-wild>
[19] Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or Searching for
Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC 1402, January 1993. <URL:
ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1402.txt>
[20] Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by Owe Rasmussen.
Edition 1.1b, February 28, 1993. <URL:
http://www.kei.com/irc/IRCprimer1.1.txt>
[21] Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction", Version 2.0.3.
Revised May 15, 1993. <URL: gopher://nysernet.org:70/00/ftp%20archives/
pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt> <URL:
ftp://ftp.nysernet.org/pub/resources/guides/ surfing.2.0.3.txt>
[22] "A Primer on How to Work With the Usenet Community" Original author:
[email protected] (Chuq Von Rospach) Maintained by: [email protected] (Mark
Moraes) Archive-name: usenet-primer/part1
[23] Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and Netiquette", September 3,
1992. <URL: http://www.fau.edu/rinaldi/net/index.htm>
[24] "Rules for posting to Usenet" Original author: [email protected] (Gene
Spafford) Maintained by: [email protected] (Mark Moraes) Archive-name:
posting-rules/part1
[25] Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books, 1994?.
[26] Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the Internet",
ISSN 1201-0758.
[27] Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of Information
Resources, EDO-IR-92-7. September, 1992. <URL:
gopher://nic.merit.edu:7043/00/introducing.
the.internet/internet.basics.eric-digest> <URL:
gopher://vega.lib.ncsu.edu:70/00/library/ reference/guides/tennet>
[28] Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users and
providers", New York, McGraw-Hill, 1995.
Ebben a dokumentumban nem tárgyalunk biztonsági témákat. (Úgyse
értenénk, másrészt meg akkor olyan hosszú lenne a file, hogy két héten keresztül
töltődne le...)
Eredeti változat:
Sally Hambridge Intel Corporation 2880 Northwestern
Parkway SC3-15 Santa Clara, CA 95052 Phone: 408-765-2931
Fax: 408-765-3679 EMail: [email protected]
|
A fordító
címe: Négyesi Károly Budapest P.o.box 503 H-1462 Hungary
Email: [email protected] |
A továbbfordító
címe: (komolyan azt hitted, hogy ideírom?) (különben is,
rám nem vonatkoznak szabályok:) (...meg mi értelme van így a neten egy
snailmail címnek?) (Hmmm, I just love brackets...) Azért
amennyit tudni szabad rólam: Varga Ákos Endre Email: mailto:[email protected] HamPage:
http://www.netweb.hu/~hamster/ |
|